Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valp når man har hunder fra før


Marthe

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan dele erfaringer med dette? Jeg planlegger kjøp av valp til sommeren. Jeg har også ei tispe (Border collie) som er utrolig avhengig av meg. Nå har jeg jo en hannhund på fòr også, så hun er vant med at det er to hunder i huset.

Hvis jeg får denne valpen blir det jo litt minde oppmerksomhet på tispen, men jeg vil uansett sette henne foran valpen. Jeg vil trene like mye med henne, og ha turer med henne uten valpen. Valpen trenger jo også sosialisering uten mine voksne hunder, så da må jo hun /de være litt alene. Hun er jo midtpunktet hos meg og mine venner. Så jeg vet ikke hvordan hun vil takle det.

Noen som har erfaringer med dette?

Kan legge til at tispen er 5 år, og hannhunden 6 år :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hann hund på 6år som er fryktelig mamma dalt. Jeg fikk en tispe valp i desember. Jeg var utrolig spent på hvordan hann hunden min skulle takle det, han har blitt fort "sjalu" og gretten de gangene jeg har passet andres hunder. Med unntak fra bestevenninna mi sin hund (dalmatiner) som han er utrolig glad i og ser på som "en av flokken" vår.

I begynnelsen da valpen kom i hus så totalt ignorerte han henne. Ville ikke se på henne en gang, bare latet som om hun ikke var der. Hvis en av oss satt på gulvet og valpen kom bort så kom han og stilte seg mellom så ikke valpen skulle slippe til. Jeg var hele tiden nøye med å gi han minst like mye oppmerksomhet og trening som før. Jeg begynte også å rose og belønne han for å ta kontakt med valpen og etter 3 uker så begynnte han plutselig en dag å leke med henne! Dette var et stort øyeblikk for meg, han har aldri i sitt liv lekt med en annen hund før.(jeg fikk han som en 1 år gammel totalt usosialisert hund...) Han liker å hilse på andre men har ikke villet leke.

Nå sover de sammen, leker sammen, og er blitt bestevenner :) Jeg har ikke angret et øyeblikk på at jeg fikk en hund til, det har faktisk gitt hann hunden min veldig mye glede, når det bare gikk opp for han at hun ikke kom til å forsvinne igjen :)

Valpen er nå 4mnd gammel.

Det aller viktigste å huske på er å ikke bli helt oppslukt i den nydelige lille nye, men bruke minst like mye tid på den man har fra før. Gjerne bruke litt ekstra tid på den eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...