Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei, vi er nye her, og på jakt etter ny hund da hunden vår døde i desember. Vi er et voksent barnløst par

Vi har gjennom årene hatt 3 border collier og selv om det er herlige, livlige og smarte hunder så har vi lyst å prøve noe annet. Vi adopterte en eventyrblanding for en del år siden og henne var det welsh springer spaniel i og hun var en lavmælt og forsiktig frøken, så..


.. vi lurer på om det er noen med erfaring med Welsh Springer Spaniel her, som kan si litt om fordeler/ulemper med rasen. Vi har hørt at den kan ha litt problemer med separasjonsangst og det ville vært fryktelig at vi påfører hunden det i og med at vi er i arbeid begge to

En annen rase vi vurderer er Finsk Lapphund, da vi har hørt at de er mildere enn Svensk Lapphund

(Aller helst har vi lyst på Pyreneer, pga dens herlige gemytt, men da får vi utfordringer med plass i bil)

Blir superglad om det er noen som vil dele sine erfaringer med oss

 

 

Skrevet
På 1/13/2020 at 7:11 PM, Anooni skrev:

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe welsh igjen. Er mulig jeg har vært maks uheldig riktignok.

Min er veldig blid og fornøyd mesteparten av tiden. Elsker å trene og ELSKER spor o.l, og hun sjarmerer de fleste i senk❤️ Ekstremt kosete og lett å belønne. Min kan være alene 3-4t, har ikke prøvd lenger enn det. Hun trives ikke, men hun takler det. Ellers er hun helt rolig i bilen og kan være alene der. Jeg er for det meste husbunden, så kan gå flere mnd mellom hver gang hun må være alene hjemme.

Helsen er en annen sak. Som sagt kan jeg ha vært maks uheldig, men min har HD, relativt sterk allergi mot sånn ca alt. Hun har også ressursforsvar og tisser på seg når hun blir glad/har problemer med å holde seg, og har aldri vokst det av seg. Hun er også skeptisk til folk og redd barn og lyder. Sånn som vi bor så går det greit og hun har en ok livskvalitet. Jeg bor relativt øde til og har ikke barn, og bytter fungerer vanligvis greit på ressursforsvaret.

Vet søsken også har problemer med HD/allergi/ressursforsvar/lydredsel. 

Det er veldig fine hunder hvis de er mentalt stabile og friske. Med på alt. Moren til min ble trent agility og jeg troor blodspor? I tillegg til utstilling. 

Skrevet
39 minutter siden, WelshenNemi skrev:

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe welsh igjen. Er mulig jeg har vært maks uheldig riktignok.

Min er veldig blid og fornøyd mesteparten av tiden. Elsker å trene og ELSKER spor o.l, og hun sjarmerer de fleste i senk❤️ Ekstremt kosete og lett å belønne. Min kan være alene 3-4t, har ikke prøvd lenger enn det. Hun trives ikke, men hun takler det. Ellers er hun helt rolig i bilen og kan være alene der. Jeg er for det meste husbunden, så kan gå flere mnd mellom hver gang hun må være alene hjemme.

Helsen er en annen sak. Som sagt kan jeg ha vært maks uheldig, men min har HD, relativt sterk allergi mot sånn ca alt. Hun har også ressursforsvar og tisser på seg når hun blir glad/har problemer med å holde seg, og har aldri vokst det av seg. Hun er også skeptisk til folk og redd barn og lyder. Sånn som vi bor så går det greit og hun har en ok livskvalitet. Jeg bor relativt øde til og har ikke barn, og bytter fungerer vanligvis greit på ressursforsvaret.

Vet søsken også har problemer med HD/allergi/ressursforsvar/lydredsel. 

Det er veldig fine hunder hvis de er mentalt stabile og friske. Med på alt. Moren til min ble trent agility og jeg troor blodspor? I tillegg til utstilling. 

Takk for svar, men så leit å høre at hunden din har ulike helseutfordringer, dette må jo være et avlsproblem hos denne kennelen i og med at søsken har samme plager? 
Fikk du den fra norsk oppdretter? 

Skrevet
Akkurat nå, Astel skrev:

Takk for svar, men så leit å høre at hunden din har ulike helseutfordringer, dette må jo være et avlsproblem hos denne kennelen i og med at søsken har samme plager? 
Fikk du den fra norsk oppdretter? 

Det kan såklart være uflaks også, jeg vet ikke. "Min" oppdretter er ikke aktiv lenger, men far har blitt avlet på etter problemene til bl.a min ble kjent. Norsk oppdretter ja. 

Hadde kanskje ikke valgt samme rase uansett, blir for mye pelsstell for min helse, men ut over det passer hun meg veldig bra hvis ikke det hadde vært for helsen hennes. Hun er bare 6 år og må gå til behandling ca 2x i mnd + dyr allergimedisin i tillegg?

Skrevet
Akkurat nå, WelshenNemi skrev:

Det kan såklart være uflaks også, jeg vet ikke. "Min" oppdretter er ikke aktiv lenger, men far har blitt avlet på etter problemene til bl.a min ble kjent. Norsk oppdretter ja. 

Hadde kanskje ikke valgt samme rase uansett, blir for mye pelsstell for min helse, men ut over det passer hun meg veldig bra hvis ikke det hadde vært for helsen hennes. Hun er bare 6 år og må gå til behandling ca 2x i mnd + dyr allergimedisin i tillegg?

Ikke moro å ha en syk hund, en ting er aldersrelatert sykdom, men dette er jo noe helt annet. 
Separasjonsangsten er i grunnen det vi frykter mest og det leser vi at også din hund har.

Takk igjen for svar, vi har fått litt å tenke på.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...