Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Etter flere år med tenking, drømming og for og imot-vurderinger, har vi endelig kommet så langt at vi har reservert valp fra en oppdretter. Om noen uker skal vi hente hjem vårt nye familiemedlem, en liten dansk svensk gårdshund-valp. Jeg har ikke hatt hund siden oppveksten, så det blir mye å lære, og forhåpentligvis er det også så givende som jeg husker. 

Når vi kommer hjem med valpen, er planen å ha lite planer, og la ham få god tid til å bli kjent med oss og hans nye verden. Vi har lang sommerferie sammen med valpen, og jeg lurer på når det er greit å ta valpen med på overnattingstur til f.eks hytta, uten at det skal klusse til hans nye verdensbilde. Det vil være de samme menneskene, men nye lukter, nytt sted å sove, kanskje sauebreking istedenfor lyden av biler osv. Er det folkene som er viktige, og stedet mindre viktig, eller trenger den lang tid i forutsigbare omgivelser? Regner med det er individuelle forskjeller, men hører gjerne hva deres erfaringer er.

Skrevet
Akkurat nå, Hanne på landet skrev:

Når vi kommer hjem med valpen, er planen å ha lite planer, og la ham få god tid til å bli kjent med oss og hans nye verden. Vi har lang sommerferie sammen med valpen, og jeg lurer på når det er greit å ta valpen med på overnattingstur til f.eks hytta, uten at det skal klusse til hans nye verdensbilde. Det vil være de samme menneskene, men nye lukter, nytt sted å sove, kanskje sauebreking istedenfor lyden av biler osv. Er det folkene som er viktige, og stedet mindre viktig, eller trenger den lang tid i forutsigbare omgivelser? Regner med det er individuelle forskjeller, men hører gjerne hva deres erfaringer er.

Menneskene i livet til hunden er det absolutt viktigste og vil alltid vær det viktigste - vertfall for min. MIn er blanding av DSG og de liker helst å sove under dynen sammen med deg og være med på alt. Tenker at så lenge valpen får tid til å venne seg til dere og føle seg trygg sammen med dere, så er det ingenting i veien for å ta med valpen på hytten. Nye lukter, ny soveplass og andre lyder er super miljøtrening for valpen! Bare husk at det er viktig å starte smått med alene trening med valpen, og det er kanskje lurest å starte med der hunden er mest trygg, som f.eks. hjemme. 

Milo var med meg overalt de første ukene, men vi startet først med hjemmet og omgivelsene rundt. Når han begynte å bli trygg på meg så var det en tur ut for å si hei til hestene og menneskene i stallen, så til naboen, så familie, barn, hunder m.m. 

Skrevet

Det høres bra ut! Godt poeng med alenetreningen. Vi får ta det gradvis, og se hvor langt vi kommer i løpet av sommeren. Det blir mye nytt for valpen, men når den virker trygg på de nærmeste omgivelsene, så prøver vi oss på litt lenger tur. Takk for svar.

• Like 1