Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie'n

icebluelagoon

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg har altid elsket border Collien,da jeg var liten kjøpte mine besteforeldre en border Collie valp,det ble til at vi passet han i valpe tiden og så overtok de ham etter det,siden det har jeg altid elsket rasen!

Drømmen har lenge vært å kunne ha en Border,og jeg har sjekket med oppdrettere osv...

men jeg har aldri turt å ta skrittet.

Jeg vet at Border Collien krever mye jobb og det er IKKE gøy å gjøre noe feil,ettersom de lærer utrolig fort osv...

Har selv en Shetland Sheepdog hanne på nesten 2 år,jeg går daglig 1-3 timer(vanligvis 2) tur,

og trener slalom eller lydighet hjemme hver dag,ellers går jeg Agility en gang i uka og burde egentlig gå Lydighet en gang i uka også,har bare ikke fått startet.

Skal også gå blodsporkurs,og har utrolig lyst til å prøve sheltiegutten på sau(jada,jada).

Høres dette ut som nok trim,stimulering for en Border??

Hva driver dere med av aktiviteter med hunden deres??

Drømmer veldig om å få kjøpt min egen Border en gang,håper jeg kan få det til :D

Skrevet

Høres dette ut som nok trim,stimulering for en Border??

Ja det syns jeg..

Hva driver dere med av aktiviteter med hunden deres??

Med min border nana på ni mnd så driver jeg mest med lydighet, vi går nå på konkurranse gruppa. vi trener på konkurranse gruppa to ganger i uken. i tillegg til at vi trener hjemme hverdag.

Vi går også lange turer hver dag.

Skrevet

Tydeligvis har du satt deg inn i rasen, og vet hva den krever. Og JA det høres ut som den vil få nok trim/stimulering hos deg :lol:

Jeg var redd for det samme som deg, men har gått bra me oss til nå, blitt en del jobbing, og var vist "mye hund" i`n fikk jeg høre av trenerne mine.

Og med min border collie på 1 år og 1mnd driver vi mest med lydighet, trener opp til bronsjemerke. Også blir det en del sporing etter godbiter og leker i stua og ute i hagen...

Skrevet

Høres absolutt ut som om du har forbredt deg og, og vil kunne tilby det en BC krever. Selv blir jeg jo ekstra glad når jeg hører at hunden skal brukes på sau.. :icon_redface: Forhør deg i gjetermiljøet om hva slags rykte foreldrene har, f.eks er Moel Nap, en veldig vanlig avlshund, kjent for å ha et relativt høyt stressnivå. Dette merker jeg veldig godt på min border, som er Naps barnebarn.

P.S husk at for en BC valp/unghund er det kjempeviktig med masse ro-trening, og ikke bare alle mulige utfordringer..

Skrevet

Tusen takk for alle svar!! :lol:

Ja,har skjønt at ro trening er veldig viktig!!

Har sett Bordere som bare IKKE kan ligge stille og slappe av,det er leit å se :icon_redface:

Har dere hørt noe om Taspitirs??

Skrevet

Taspitir er en god kennel..

Men jeg vil kanskje heller anbefale deg og kjøpe fra noen som er enda litt mer inne i gjetermiljøet enn Linda, på Taspitir, altså noen som har drevet oppdrett av gode gjeterhunder i mange år. Dessuten (merker jeg) får du mye lettere tilgang i miljøet om du har fra en dyktig oppdretter som f.eks selv er konkurerende, eller dommer.

Kennel Akersborg er dyktige og seriøse. http://www.akersborg.no/ Ellers har jeg selv hund fra Cato Smørgrav, og kjenner han personlig. Er kjempefornøyd med hund og oppfølging, full service der!

Skrevet

Taspitir er en god kennel..

Men jeg vil kanskje heller anbefale deg og kjøpe fra noen som er enda litt mer inne i gjetermiljøet enn Linda, på Taspitir, altså noen som har drevet oppdrett av gode gjeterhunder i mange år. Dessuten (merker jeg) får du mye lettere tilgang i miljøet om du har fra en dyktig oppdretter som f.eks selv er konkurerende, eller dommer.

Kennel Akersborg er dyktige og seriøse. http://www.akersborg.no/ Ellers har jeg selv hund fra Cato Smørgrav, og kjenner han personlig. Er kjempefornøyd med hund og oppfølging, full service der!

Ok!Takk for tipset,har sett hundene deres de er kjempe flotte! ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...