Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei, vi har en valp på 4,5 mnd. nå. 
Vi bor i fjerde etasje uten heis og har derfor slitt litt med å få til dotreningen med en gang.
Men nå den siste uka virker det som om det har gått opp et lys for han og han har nå gått 3 dager (forhåpentligvis blir det 4 idag!!) uten å tisse inne.
Vi er ute med han hver halvtime mens han er våken, men han må ikke ut om natten og kan være alene hjemme i opptil 5 timer uten å gjøre fra seg. 
Han har tisset mye inne etter at vi kommer hjem fra jobb og det har virket som om han har tisset når han blir gira.
Jeg lurer på om noen vet sånn ca. når man kan vente enda lenger mellom hver tissetur ute?
Skjønner selvfølgelig at dette er individuelt, men tenkte kanskje at det er noen tegn man kan se etter eller om det er en slags "regel" for når man kan øke tiden. 

Skrevet
Akkurat nå, Tollernusse skrev:

Hei, vi har en valp på 4,5 mnd. nå. 
Vi bor i fjerde etasje uten heis og har derfor slitt litt med å få til dotreningen med en gang.
Men nå den siste uka virker det som om det har gått opp et lys for han og han har nå gått 3 dager (forhåpentligvis blir det 4 idag!!) uten å tisse inne.
Vi er ute med han hver halvtime mens han er våken, men han må ikke ut om natten og kan være alene hjemme i opptil 5 timer uten å gjøre fra seg. 
Han har tisset mye inne etter at vi kommer hjem fra jobb og det har virket som om han har tisset når han blir gira.
Jeg lurer på om noen vet sånn ca. når man kan vente enda lenger mellom hver tissetur ute?
Skjønner selvfølgelig at dette er individuelt, men tenkte kanskje at det er noen tegn man kan se etter eller om det er en slags "regel" for når man kan øke tiden. 

Går han mot ytterdøren eller viser tegn til å måtte ut for å gå på do?

Valpen vår tissa også oftere inne på ettermiddagen/kveld en periode, men så forstod han at hvis han gikk mot døra og stirra på oss, så tok vi hintet og bar han ned!

  • Like 1
Skrevet
17 minutes ago, Tollernusse said:

Hei, vi har en valp på 4,5 mnd. nå. 
Vi bor i fjerde etasje uten heis og har derfor slitt litt med å få til dotreningen med en gang.
Men nå den siste uka virker det som om det har gått opp et lys for han og han har nå gått 3 dager (forhåpentligvis blir det 4 idag!!) uten å tisse inne.
Vi er ute med han hver halvtime mens han er våken, men han må ikke ut om natten og kan være alene hjemme i opptil 5 timer uten å gjøre fra seg. 
Han har tisset mye inne etter at vi kommer hjem fra jobb og det har virket som om han har tisset når han blir gira.
Jeg lurer på om noen vet sånn ca. når man kan vente enda lenger mellom hver tissetur ute?
Skjønner selvfølgelig at dette er individuelt, men tenkte kanskje at det er noen tegn man kan se etter eller om det er en slags "regel" for når man kan øke tiden. 

Generelt sett så må man strekke det gradvis. Når det ikke er noen uhell på nåværende intervall så kan man drøye litt til. Oftere om de har drukket mye. 

Ellers får man se an hunden. Ofte blir de litt urolige, tramper litt rundt i ring etc når de tenker å gå på do, så man kan jo vente på det også skynte seg å ta med hunden ut. 

Eller ha en tissekladd ved døra. Da får man signalet når hunden går til døra og tar ut hunden før den tisser, evt om man ikke får det med seg så slipper man tiss på gulvet. 

Eller man kan jobbe med ro inne. Da ser man godt når hunden blir urolig og da går man ut ?

  • Like 1
Skrevet
2 timer siden, Siri-Lill skrev:

Går han mot ytterdøren eller viser tegn til å måtte ut for å gå på do?

Valpen vår tissa også oftere inne på ettermiddagen/kveld en periode, men så forstod han at hvis han gikk mot døra og stirra på oss, så tok vi hintet og bar han ned!

Njaa, vi har lært han at når vi skal ut så legger han seg foran døra, men dette gjør han bare hvis jeg sier at vi skal ut. 
Noen ganger setter han seg foran oss og stirrer, men er usikker på om det er et tegn på at han må ut eller om han bare vil ha litt oppmerksomhet :ahappy:
Kan hende han gir tydeligere tegn etterhvert da, vi får bare følge med!

1 time siden, Malamuten skrev:

Generelt sett så må man strekke det gradvis. Når det ikke er noen uhell på nåværende intervall så kan man drøye litt til. Oftere om de har drukket mye. 

Ellers får man se an hunden. Ofte blir de litt urolige, tramper litt rundt i ring etc når de tenker å gå på do, så man kan jo vente på det også skynte seg å ta med hunden ut. 

Eller ha en tissekladd ved døra. Da får man signalet når hunden går til døra og tar ut hunden før den tisser, evt om man ikke får det med seg så slipper man tiss på gulvet. 

Eller man kan jobbe med ro inne. Da ser man godt når hunden blir urolig og da går man ut ?

Ja vi jobber mye med rotrening :) 
Nå tisset han faktisk inne en gang idag selv om han tisset flere ganger ute på tur rett før vi gikk inn så tenker at vi må vente litt til før vi øker tiden.. Litt kjedelig, men sånn er det, han er jo bare en liten baby fortsatt :wub:

Tusen takk for svar begge to :D 

Skrevet
Just now, Tollernusse said:

Njaa, vi har lært han at når vi skal ut så legger han seg foran døra, men dette gjør han bare hvis jeg sier at vi skal ut. 
Noen ganger setter han seg foran oss og stirrer, men er usikker på om det er et tegn på at han må ut eller om han bare vil ha litt oppmerksomhet :ahappy:
Kan hende han gir tydeligere tegn etterhvert da, vi får bare følge med!

Ja vi jobber mye med rotrening :) 
Nå tisset han faktisk inne en gang idag selv om han tisset flere ganger ute på tur rett før vi gikk inn så tenker at vi må vente litt til før vi øker tiden.. Litt kjedelig, men sånn er det, han er jo bare en liten baby fortsatt :wub:

Tusen takk for svar begge to :D 

Det er jo ikke noe stress med det, de blir husrene etter hvert, men om dere blir litt lei av å tørke tiss/lei av å løpe ut hver halvtime om det er ofte? Jeg vet jo ikke hvor mye hunden sover, om den sover mye så er det kasnkje ikke noe stress om man må være litt mer aktiv under kortere tidsperioder, men sover hunden lite så blir det jo potensielt meget travelt. :P Og om dere har hatt hunden siden 8 uker og trent så skulle det vell være rom for litt forbedring her da? Og den kan jo åpenbart holde seg litt mer siden den gjør det når den er alene. Men poenget da, OM dere vil prøve å jobbe litt mer aktivt med å strekke tiden og hunden er mye våken inne så ville jeg bare vært mer ute så hunden blir god å sliten også inn å sov. Så en god økt ute også inn å sove igjen. Da er dere jo også med på å jobber inn rotrening og gode rutiner på begge deler :) Om valpen er veldig vilter så kan man jo hjelpe den litt på vei med å ha på et bånd til den får lagt seg til rette å slapper av, eller bare være konsekvent og tålmodig med å gå å legge den ned når den reiser seg opp(når den har fått utløp for energi, har drukket osv og bare trenger hjelp til å koble av hjernen).

  • Like 1
Skrevet
18 timer siden, Malamuten skrev:

Det er jo ikke noe stress med det, de blir husrene etter hvert, men om dere blir litt lei av å tørke tiss/lei av å løpe ut hver halvtime om det er ofte? Jeg vet jo ikke hvor mye hunden sover, om den sover mye så er det kasnkje ikke noe stress om man må være litt mer aktiv under kortere tidsperioder, men sover hunden lite så blir det jo potensielt meget travelt. :P Og om dere har hatt hunden siden 8 uker og trent så skulle det vell være rom for litt forbedring her da? Og den kan jo åpenbart holde seg litt mer siden den gjør det når den er alene. Men poenget da, OM dere vil prøve å jobbe litt mer aktivt med å strekke tiden og hunden er mye våken inne så ville jeg bare vært mer ute så hunden blir god å sliten også inn å sov. Så en god økt ute også inn å sove igjen. Da er dere jo også med på å jobber inn rotrening og gode rutiner på begge deler :) Om valpen er veldig vilter så kan man jo hjelpe den litt på vei med å ha på et bånd til den får lagt seg til rette å slapper av, eller bare være konsekvent og tålmodig med å gå å legge den ned når den reiser seg opp(når den har fått utløp for energi, har drukket osv og bare trenger hjelp til å koble av hjernen).

Ja tusen takk for tips!
Vi bruker noen ganger bånd for å hjelpe han med å slappe av og det funker bra. 
Tror han sover sånn passe mye, verken lite eller masse.
Vi kan jo prøve å være lengre ute og se om det hjelper :) 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...