Gå til innhold
Hundesonen.no

Får man titler for premiering i rally-lydighet?


Petra

Recommended Posts

Skrevet

Jeg var akkurat inne på en hjemmeside til en hundeeier. Der sto det at en av hundene hadde fått tittelen RNS, Rally Nybegynner Sølv, fordi den hadde oppnådd et visst antall poeng i nybegynnerklassen i rally-lydighet. De hadde også skrevet hundens stamboknavn med denne tittelen foran. Får man virkelig slike titler bare på grunn av en premiering i en nybegynnerklasse? Er virkelig slike titler godkjent av NKK? Og hvis NKK mener det er greit, hvorfor i huleste får man ikke tilsvarende titler for premieringer i andre grener? Jeg mener, svenskene har titler som LPI, LPII osv som vi nordmenn ikke har (så sant vi ikke reiser til Sverige for å konkurrere da), men her i Norge får ikke hunden noe som helst av titler innen lydighet, agility, bruks, jakt el.l. før championatet er i boks. Mens rally-folket skal kunne få drøssevis av titler? Hvorfor denne forskjellen?

Skrevet

Jeg var akkurat inne på en hjemmeside til en hundeeier. Der sto det at en av hundene hadde fått tittelen RNS, Rally Nybegynner Sølv, fordi den hadde oppnådd et visst antall poeng i nybegynnerklassen i rally-lydighet. De hadde også skrevet hundens stamboknavn med denne tittelen foran. Får man virkelig slike titler bare på grunn av en premiering i en nybegynnerklasse? Er virkelig slike titler godkjent av NKK? Og hvis NKK mener det er greit, hvorfor i huleste får man ikke tilsvarende titler for premieringer i andre grener? Jeg mener, svenskene har titler som LPI, LPII osv som vi nordmenn ikke har (så sant vi ikke reiser til Sverige for å konkurrere da), men her i Norge får ikke hunden noe som helst av titler innen lydighet, agility, bruks, jakt el.l. før championatet er i boks. Mens rally-folket skal kunne få drøssevis av titler? Hvorfor denne forskjellen?

Ja NRL (Norsk Rally Lydighed) tildeler titler på baggrund af opnået pointsum i de forskellige klasser.

Nej, NKK har ingenting med dette at gøre, så titlerner er næppe "godkendte" af NKK. Mener du at alle titler skal godkendes af NKK?

Jeg tildeler min hund alle de titler, jeg måtte ønske uden at spørge NKK om lov. Jeg skriver dem til og med på hans hjemmeside, hvis det passer mig.

Grunden til forskellen er, at rally lydighed ikke konkurreres i regi af NKK men NRL.

Meld dig ind i NRL og gå konkurrencer i rally, da vil du sikkert også snart kunne smykke dig med dryssevis af titler. :(

fætter Vims

Skrevet

Jeg var akkurat inne på en hjemmeside til en hundeeier. Der sto det at en av hundene hadde fått tittelen RNS, Rally Nybegynner Sølv, fordi den hadde oppnådd et visst antall poeng i nybegynnerklassen i rally-lydighet. De hadde også skrevet hundens stamboknavn med denne tittelen foran. Får man virkelig slike titler bare på grunn av en premiering i en nybegynnerklasse? Er virkelig slike titler godkjent av NKK? Og hvis NKK mener det er greit, hvorfor i huleste får man ikke tilsvarende titler for premieringer i andre grener? Jeg mener, svenskene har titler som LPI, LPII osv som vi nordmenn ikke har (så sant vi ikke reiser til Sverige for å konkurrere da), men her i Norge får ikke hunden noe som helst av titler innen lydighet, agility, bruks, jakt el.l. før championatet er i boks. Mens rally-folket skal kunne få drøssevis av titler? Hvorfor denne forskjellen?

Jeg ser også at enkelte tildeler sine hunder titler i hytt og pine, uavhengig av om de er offisielle (gjennom NKK) eller ikke. Rallylydighet gir ingen stambokberettiget tittel gjennom NKK (som er det organet seriøse hundemennesker forholder seg til), så de titlene som måtte florere er bare tull og tøys og ingenting å forholde seg til.

Jeg ser også noen som titulerer sine hunder med LP 3 og LP Elite bare på grunn av at de har OPPRYKK til disse klassene... dette er jo også helt feil. Det er forøvrig litt synd at NKK ikke opererer med slike LP-titler slik de gjør i SVerige. Det hadde nok trigget enkelte "tittel-haier" til å konkurrere mer enn det mange gjør i dag :-).

Innen RIK-systemet får man imidlertid en del stambokberettigede titler kastet etter seg kun på bakgrunn av en enkelt deltakelse i prøve eller konkurranse...

Skrevet

Takk for svar, begge to.

På hjemmesiden jeg nevnte sto det noe sånn som "hundens navn: NUCH RNS Fidoheimens Fido". Jeg stusset litt på denne blandingen av titler, for når det er skrevet sånn ser det unektelig ut som en offisiell, NKK-godkjent tittel. Og det hadde jo vært en smule urettferdig om NKK hadde godkjent en masse titler for rally, men ikke for lydighet og andre aktiviteter.

Skrevet

Jeg ser også at enkelte tildeler sine hunder titler i hytt og pine, uavhengig av om de er offisielle (gjennom NKK) eller ikke. Rallylydighet gir ingen stambokberettiget tittel gjennom NKK (som er det organet seriøse hundemennesker forholder seg til), så de titlene som måtte florere er bare tull og tøys og ingenting å forholde seg til.

...

Det var da voldsomt Siri.

Jeg ved om mange i mine øjne seriøse hundemennesker, som ikke kun forholder sig til NKK. Og tilsvarende ved jeg om hundefolk, som forholder sig til NKK, hvor jeg alligevel vælger at trække deres "seriøsitet" i tvivl.

Nej titler er ingenting at forholde sig til med mindre man ved hvad der ligger i dem - heller ikke de tildelt af NKK.

Og nej, jeg får ikke "dånedimpen" af en hund, der smykker sig med titlen RNS, men jeg får heller ikke ondt nogen steder, hvis ejer er stolt af at hunden bærer den.

fætter Vims

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...