Gå til innhold
Hundesonen.no

Infor om marsvin, hamster, div. fugler og (ekle) insekter?


Aya

Recommended Posts

Jepp, da har jeg faktisk klart å få meg jobb i en dyrebutikk fra sommeren.. Jeg har masse erfaring med kanin, rotte, hund og katt, men vil veldig gjerne ha litt info om følgende dyr:

-Marsvin (har hatt selv, men det er fryktelig lenge siden)

- Hamster

-Akvariefisker (har også hatt, men det gikk igrunn ikke så bra)

- Diverse fugler, som kanarifugler, lymfeparakitter, undulater osv.

- Skorpioner, pinnedyr, taranteller..

Blir veldig takknemlig for svar og info!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer vel igrunn på hva alle som skal skaffe seg disse dyrene lurer på.. Bør de være to og to, eller flere sammen, som rotter og mus? Kan de bruke sagflis, eller bør de bruke annet underlag? Hvilket fòr er det aller beste, og sånne ting. Hvor gamle de blir, om to av forskjellig kjønn kan holdes sammen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamster er enstøtinger så de skal ikke gå sammen. Det beste foret får man i dyrebutikken (gnagerblandinger) også kan man gi de frukt og grønt og multivitaminer. De bør også få en liten håndfull høy. Spon kan de gå på ja. :D

Marsvin kan få marsvinblanding, men bland det gjerne med kaninpellets. De må også ha fri tilgang på høy og de kan gå på spon, de kan også gå flere sammen, men vær obs på at hanner kan begynne å sloss!

Det som er veldig viktig her er at man gir de nok C Vitaminer, hvis de ikke får det så får de etterhvert beinskjørhet. Gi de også jevnlig frukt og grønt.

Undulater kan man ha flere sammen, men dess flere det er dess større bur må man ha. Det gjelder selvfølgelig alle dyr. Fuglesand brukes som underlag og frøblanding kjøpes i dyrebutikken. Gi de multivitaminer i vannet og gi de jevnlig frukt og grønt.

Felles for alle disse er at man kan gi de frøstenger og diverse andre godbiter man får kjøpt i dyrebutikken. Samt saltstein og gnagerstein.

Sånn kort fortalt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamster er enstøtinger så de skal ikke gå sammen. Det beste foret får man i dyrebutikken (gnagerblandinger) også kan man gi de frukt og grønt og multivitaminer. De bør også få en liten håndfull høy. Spon kan de gå på ja. :D

LITT feil der, dverghamstere som roborowski skal bo flere sammen, samme med dvergvhamstere de trives ikke alene=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvin får luft og smerter i magen hvis de spiser for mye kål og pærer(skal helst ikke ha noe av det). Tomater tror jeg også de skal ha lite av, kan få sopp av det. De bør ha askorbinsyre/c-vitamin i vannet og for å sikre at de får nok c-vitamin kan man f.eks strø litt pulver over noe de liker godt(akurk, melon, gulrot etc.). De er veldig sosiale og bør ha en kamerat i buret(helst to hunner), og de bør få løpe litt utenfor buret en gang eller to om dagen. Vannet skal skiftes daglig. De burde spise marsvinpellets, for hvis de får fôrblandinger har de en tendens til å plukke ut det de liker best og la det som de ikke vil ha ligge igjen. Pga. dette blir mange feite og kan få mangelsykdommer.

Det beste underlaget i buret er "sagflis-pellets" i bunnen og sagflis på toppen. Et annet tips er å gjemme godbiter i buret eller henge de høyt opp så dyrene må jobbe litt for å få tak i de. Det er lurt å kjøpe en marsvinbok når man er ny eier, da jeg hadde marsvin var denne veldig nyttig.

Gratulerer med ny jobb :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lymfeparakitter

:D hihi... :lol: Unnskyld, jeg bare måtte.

Akvarie, jo større jo enklere å vedlikeholde. Skifte deler av vannet regelmessig og sette sammen typer fisk som funker sammen (ikke raske, hissige fisker sammen med trege fisker med lange finner (eks scalare) feks) Vente en stund fra man har satt opp akvariet med grus, vann og planter til man putter fisken oppi så miljøet får satt seg litt. Ikke hive i for mange på en gang.

Ha fisker som er i alle sjikt av vannet, oftest delt i topp, midt og bunnsjikt. Guppy/molly/gurami etc går ofte øverst, diverse tetra midt i, bunnmaller og algespisere på bunnen.

Pinnedyr hadde vi en liten million av en stund, dusjet dem med vann jevnlig, de skulle visst bare spise eføy. Så var det et eller annet med at de var rød på innsiden av beina, i tillegg kan de visstnok ha jomfrufødsler (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...