Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine 5 favorittraser?


_aussie_

Recommended Posts

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Hmm, nå har jeg tenkt og tenkt her.. Men jeg kan ikke si at jeg klarer å komme opp med fem raser jeg kunne tenkt meg. Sånn generelt, så hadde jeg sikkert tatt i mot hvilken som helst, hvis det hadde vært behov for det. Men jeg tror faktisk at den eneste jeg VET om er :

Tibetansk Terrier..

Vet egentlig ikke hvorfor, men har vært forelsket i dem fra før jeg fikk Sofus.. Og han er jo ikke litt lik denne rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm..

Vanskelig :)

* Grand Danois

* Briard

* Aussie

*Boxer

*Fransk Bulldog

Sånt forandrer seg ofte, men eg har alltid stått fast på de 3 første! :)

Men eg liker ôgså veldig godt langhåret blue merle Collie.

Vil ha noe som går fint på gard først og fremst. Ikke ment som utehund, men en som går fint ilag med husdyr. Og som ikke stikker av, men som gjerne ôgså kan gjete... Har ikke sauer, men er greit å kunne når vi skal hente/jage kyr & ungdyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror kanskje jeg har svart før, men det kan jo ha forandret seg...

1. Shetland Sheepdog (bombe)

2. Australian Sheperd

3. Whippet

4. Samojed

5. Chinese Crested

Litt av en blanding ja :) Men alle disse har egenskaper jeg liker veldig godt, og er raser jeg kan tenke meg en eller annen gang. Neste rase blir enten Whippet eller Aussie, ellers blir det mange flere Shelties regner jeg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hm.. velge fem raser... det blir faktisk stort sett ut i fra bruksegenskaper for det er det jeg setter høyest.

Riesenscnauzer - fantastisk flotte hunder, gode, robuste brukshunder og kan brukes til det meste.

Alaskan Husky - jeg har rett og slett falt pladask for dem etter å ha drevet med hundekjøring.Tar med Siberian hysky i samme slengen

Australsk Kelpie - lettlærte, kvikke hunder, kan brukes til det meste. Litt små, men det tar de igjen i vilje

Border Collie - trenger jeg å si noe? Arbeidsnarkomane hunder som er med på alt. Men de har litt lett for å begynne med stress, gjeting av skyger osv.

Berner Sennen - jeg må jo ta med den til slutt. Bedre familiehund kan jeg rett og slett ikke tenke meg. Koseklumper er de også.

Kan bare nevne noen andre raser i farta. Groendael, Toller, Flat, jakt labrador, Malamut, Saarlos Wolfhound, Tsjekkoslovakisk ulvehund, Bruks schäfer, Malinois og sikkert mange fler jeg ikke kommer på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. har mine favoritter :)

1. Old English sheepdog :) - Helt betatt av dem. det vakre utseendet, de røter ikke og de er bare helt perfekte.

2. Lagotto Romagnolo

3. Puli

4. Irish Softcoated Wheaten terrier

5.Alaskan Malamute

6.Spansk Vannhund

sorry, det bare måtte bli en 6 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg har/kan tenke meg

1. Belger- Herlig gemytt som passer meg, intense og førerorienterte

2. Boxer- Verdens flotteste rase, men utrolig mye dårlige linjer. Jeg vil ha en skikkelig bruks-boxer

3. BC- Hardt arbeidende, ærlige hunder som jobber til de stuper. Fascinerende instinker, men bør i mine lyne brukes til det de er skapt for, og ikke kun som et redskap til å vinne lp/ag konkuranser, lett for å stresse

4. Riesen- Flotte, sterke brukshunder. Førerorienterte til en viss grad.

5. Schäfer- Brukshunden med stor B, førerorienterte, relativt lett trenelige, men sjansespill å kjøpe hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine 5 raser er vel:

1. Tolleren, en utrolig fin rase som kan brukes til alt. lettlært og trofast.

2. cavalier(som jeg forresten henter om 48 dager:P) en utrolig fin rase som kan brukes til det meste.

3. am. cocker spaniel, en utrolig pen og lettlært rase

4. aussie

5. bc

6 malteser

det ble en for mye det da, men vanskelig å plukke ut bare 5 raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie: En nydelig hunderase med flott gemytt og tydelig arbeidsvilje

berner sennenhund: Veldog fint utseende og gemytt, passer veldig bra til meg

toller: som altid flott utseende og ikke minst gemytt. lettlært og arbeidsvillig (kanskje litt for liten?)

grand danois: skikkelig majestetisk og fin, hærlig gemytt og skikklig kosegris.

dansk-svensk gårdshund: fint utseende, veldig bra gemytt og sterk arbeidsvilje.

Var vanskelig å velge, har så mange raser jeg kunne tenkt meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. norsk buhund - allsidig, godlynt med et herlig vesen

2. schipperke - liten.sort og belgisk, grunner nok i seg selv :)

3. mellomscnauser, sort - akkurat passe stor, robust og meget allsidig

4. tervueren - krevende, lettlært

5. aussie - tja..bland begrunnerlsen på buhund, scnauseren og terven så har du vel begrunnelsen på denne :P

Er jo så utrolig mange raser å velge i, listene holder seg ikke serlig lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.. Akkurat for øyeblikket er det disse fem som er favorittene:

1: Cocker Spaniel: aktiv liten hund som man kan bruke til det meste og som henger med på lange fjellturer til tross for den praktiske leilighetsstørrelsen ( :) ), lykkelig og glad, med på det meste. ;)

2: Field Spaniel: interessant rase, sjelden i Norge

3: Engelsk Springer Spaniel: Vakker og anvendelig rase, om jeg skal ha større hund blir det sikkert Springern

4: Grand Danois: Store og flotte, rett og slett et imponerende syn ;)

5: Bearded Collie: Har akkurat "oppdaget" denne rasen, vakker og morsom. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie: Nyyyyydelig rase! Utrolig inponerende gemytt (lettelærte, super turbo fart og inteligens så det holder!). Elsker det blikket de har, det er liksom så dypt. Finner ikke ord, dette er bare en så sinnsykt fin rase (i mine øyne:)).

Toller: Så klart må jeg jo nevne min egen rase! Fantastisk hund. Tolleren kan tross alt brukes til alt! Her har du spor, agility, lydighet osv osv. Alt i ett!

Aussie:Ganske lik de to over.

Flat: En utrolig sympastisk rase. Dette er jo tross alt en retriever, så den er jo så klart fin! Jeg vet ikke helt hva det er som tiltrekker meg ved denne rasen, men noe er det i allefall!

Alaskan Malamute: Utrolig vakker og robbust rase! Stor flotte hunder med godt gemytt! Fåreløpig har jeg bare sett gode eksemplarer av denne nydelige rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver inn en gang til, fordi det har forandret seg litt siden februar :D

Siberien Husky- Utrolig vakre hunder. De har også et herlig gemytt. Jeg syns det er noe vilt med utseende og det er bare helt nydelig :icon_redface: Skal nok ha en sånn en dag.

Alaskan Malamute -En flott rase. De er store og har et fint gemytt.

Aussie- Vakre hunder som passer til mitt bruk.

Golden retriever- Må jo nevne min rase da. Utrolig flotte hunder. De er arbeidsvillige og fine og jobbe med. De er jo også veldig pene da. Kommer nok til å ha flere av de etterhver.

Toller- Må si jeg her blitt mye mer glad i rasen etter å ha vært med på Jeanettes Tollerprosjekt ;) det er noen glade og vakre hunder. De er veldig arbeidsvillige, og virker som en fin bruksrase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen spessiel begrunnelse på rasene da, fordi de fleste liker jeg bare utsende utrolig godt på. :)

Men vis jeg skal skaffe meg en av disse rasene , skal jeg så klart lære mer!

1.PapillonDe er en livlig og trivelig rase med et supert gemytt.De stråler ut av personlighet.De har et nydelig utsende.Størrelsen er akkurat passelig for meg.

2.ChihuahuaDe er ganske lik papillon i utsende(de lanhårete er b.l.a blannet med papillon)og de har et stort tempramang og stort mot i forhold til størrelsen.

3.Shetlands Sheepdog De har et nydelig utsende, og de kan brukes til masse forskjellig.De har et trivelig tempramang og størellsen er Ok.

Må tenke litt på de to siste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

*Boxer: Alltid ønsket meg en slik. Herlig hunder, både utseende og gemytt er perfekt! :) Livlige, lekne, barnslige (som moi), lettlærte, flotte familiehunder!

*Dobermann: Hvem vil ikke ha en slik hund? Nyydelig rase, flott som f og veldig lærenemme hunder. Me luv! :D

*Boerboel: Rett og slett sinnsykt flotte hunder! Perfekt str og, jeg elsker store hunder!

*Amstaff: Verdens beste rase, kunne ikke funnet noen bedre. Desverre møter jeg nesten aldri på noen ute, jeg som digger de hundene :D

*Aussie: Råflott rase, aktiv og perfekt for meg!

Noen av disse komemr jeg til å skaffe meg, mens andre bare er en svak drøm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...