Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund som utagerer på tur


Lene1
 Share

Recommended Posts

Hei

Vi har en hannhund på 10 måneder. Inne, og når han er løs er han helt fantastisk. Rolig, trygg og snill. De siste par ukene har han imidlertid begynt å utagere ute, gjennom voldsom bjeffing. Det skjer spesielt hvis det kommer folk ut av det blå (f.eks hvis vi er i skogen, og ikke ser mennesker på en time - og så kommer det plutselig et menneske fram fra et tre), hvis barn stopper opp i en viss avstand, og ved enkelte andre hunder. Han bjeffer, og drar seg så hardt han kan i båndet for å komme bort. Når han er løs går han utrolig godt med andre hunder og mennesker, og vi ser aldri noe av denne problematikken. Det kan selvfølgelig ha noe å gjøre med at vi stort sett har han løs på steder der vi enten er helt unna mennesker, eller er sammen med mennesker og hunder vi vet hvem er .

Han er veldig godt sosialisert med andre hunder, og mennesker. Og vi har ikke sett antydning til denne atferden før for et par uker siden. Han har noen ganger dratt litt for å treffe andre hunder i bånd (han får aldri hilse på andre hunder i bånd - bare løs), men aldri denne bjeffingen. Rasen kan være litt varslete f.eks på ringeklokka, noe han også er. Men dette er en helt annen bjeffing. 

Et av hovedproblemene våre er dette med barn. Barn er han nok også for lite sosialisert med, dessverre. Vi har ikke barn selv enda, kjenner ingen med barn, og var alt for dårlige på å hilse på fremmede barn da han var liten. Vi reiste noen timer for å hilse på familie med barn da han var liten, så han har vært i et bursdagsselskap med 5 barn i alderen 2 til 12. Det var helt uproblematisk. Han har også fått hilse på barn så ofte vi har hatt mulighet, men det er nok ikke ofte nok. Hvis vi går i sentrum, der det er folk overalt,  bjeffer han aldri verken på barn eller hunder. Da oppfører han seg helt eksemplarisk. Det merkelige er at han ofte kan hilse på noen barn helt uten problem. Hvis de spør om å hilse, og kommer helt bort så går det oftest fint. Men plutselig så bjeffer han. Gjerne hvis barnet kommer brått på, eller stopper et lite stykke unna. Før de par siste ukene har han aldri reagert på barn i det hele tatt, og det har ikke skjedd noe de siste ukene som skulle tilsi denne oppførselen. Første gang det skjedde var søndag for to uker siden, og da gikk det et barn forbi og slang på en sparkesykkel. 

Vi aner ikke hva vi skal gjøre med dette. Vi får ikke kontakt med ham når han begynner på denne måten. Han bryr seg ikke om verken godbit eller leker da, og han er så stor (30 kg) at det eneste vi får gjort når han setter i gang er å holde ham igjen. Jeg hadde satt utrolig stor pris på hjelp her.. Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det når personen er langt unna du ikke får kontakt med han eller er det når den kommer nærmere? Jeg ville fått hjelp av noen som kunne "tilfeldigvis" møtt meg i skogen og brukt kindereggmetoden. Begynn med at personen er så langt unna at du får kontakt med han. Finn de godbitene han synes er best og prøv å oppnå kontakt med han med en gang han oppdager at det er noen der. Hvis du klarer å oppnå kontakt i denne situasjonen og han lærer seg at det lønner seg å ta kontakt med deg hver gang det kommer noen og han blir usikker, så vil han etterhvert søke til deg når han blir usikker. Han er i en alder hvor det skjer mye, og de fort kan bli litt usikker og endre atferd på noen områder. Det viktigste er å få gjort noe med det sånn at atferden ikke setter seg. Jeg har selv hatt en hannhund som var sånn tidvis i akkurat samme alder. Det var hunder han var usikker på da. Jeg fikk kontakt med han og belønnet sitt eller dekk og kontakt og alt som dreide seg om å ikke fokusere på passerende hund. Vi jobbet med dette hver dag en periode og når han var over den verste alderen så gav det seg. Trener du noe med han ellers? Altså har dere i utgangspunktet en god kontakt og du har verktøy for å belønne han som du vet han liker? 
Hvis ikke ville jeg begynt med det. Trene kontakt i situasjoner der han ikke er utrygg, men med nøytrale forstyrrelser som han ikke er redd, men som han gjerne kan tenke seg å se på. Jo bedre kontakt du har med han i utgangspunktet, jo lettere blir det for han å tilby kontakt i situasjoner der han er usikker. Du finner mye om kindereggmetoden om du googler, både videoer og artikler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det høres veldig fornuftig ut. Vi trener mye kontakt, og har en fin kontakt for det meste. Når han har en viss avstand til forstyrrelsen er det ikke noe problem å få ham i sitt, og trene kontakt mens forstyrrelsen passerer. Problemet oppstår når vi kommer for nærme, eller situasjonen skjer uten at vi er forberedt på det (eller ikke har mulighet til å ta litt avstand). Da er det som om han låser seg fullstendig, og vi får ikke kontakt med ham. Vi har prøvd med de beste godbitene han vet, ball (hans favoritt i livet), lek osv. Da har vi null sjans til å nå inn til han. 

Vi trener mye spesialsøk med ham, og har ellers gått både valpekurs og grunnkurs med ham. Vi bruker veldig mye tid med ham, og føler at vi har en god kontakt med ham på generelt grunnlag. Problemet er i de situasjonene der han virkelig låser seg. 

Vi har prøvd på noe alá kindereggmetoden, men når forstyrrelsen kommer for nært når vi ikke inn til ham i det hele tatt.. Men vi kan prøve å ta det mer gradvis. Tusen takk for et veldig godt og utfyllende svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett i den alderen, men likevel er det viktig å jobbe med det sånn at han ikke drar det med seg videre. Spesialsøk er en kjempefin aktivitet, men det skaper lite kontakt med hunden siden den jobber ganske selvstendig under søk. Jeg ville trent kontakt i ulike settinger med han, og økt vanskelighetsgraden etterhvert som du ser at han søker kontakt med forstyrrelser og ting som kan være litt ekkelt. Belønn ofte sånn at han blir trigget på å ta kontakt. Det tar litt tid og trening, men det betaler seg etterhvert som hunden lærer at det lønner seg å se på deg når ting foregår rundt. 
Lykke til :) Venter på portisvalp selv jeg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...