Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har vokst opp med hund, men mine foreldrene var og er av sorten som for det meste lar hunden få trene seg selv. Jeg har tenkt i mange år på å få meg hund nå. Men jeg ønsker å tilegne meg masse forhåndskunnskap slik at jeg har et best mulig utgangspunkt for å være en god hundeforelder fra starten av. Finnes det kurs for blivende hundeiere? Har noen tips om "must have" bøker?

Skrevet (endret)

Det er vell ikke egne kurs for forberedelser nei tror jeg ikke.  Noen kurs har vwll observatørplasser,  men det er jo oftest kurs som er litt mer spesialiserte inn mot konkuranse i sport og det er vell ikke nødvendigvis det mest fornuftige å sstarte med.  Men finnes mange gode bøker og forum som dette kan også være en fin  start.  Lese hva som er diskutert før og spørr om det er noe du undrer på. Og dra ut å treffe folk og hunder ?

Hva er det du tenker mest på?  Selve hundeholdet?  Oppdragelse?  Treningsmetoder? Hva som kreves av deg?  Eller mer konkuranserettet  trening? 

Du får sikkert bli med på kurs og om betaler,  men hund er ikke så vanskelig stort sett,  tror du har mer igjen for å ta de kursene sammen med hunden ?

Endret av Malamuten
Skrevet

Bor I Bergen. Har ikke klart å finne noe kurs her foreløpig, men så kan det jo hende jeg ikke ser på de rette plassene :) 

Takk for tips om bøker, jeg skal sjekke de ut.

Det jeg I første omgang tenker på er oppdragelse. Det  vil jo som regel ta tid fra man får hunden til den får deltatt på sitt første kurs. Og I mellomtiden vil jeg gjerne vite hva jeg kan forvente og hvordan jeg skal håndtere det. Sånn som mitt forhold til hunden, hvordan jeg skal lære den basis-tingene som spisetid, tisse ute, ikke spise mammas..alt. Noen mener de skal sove I bur, noen får seng noen sover med eier. Noen starter med å ha hunden I lekegrind (har jeg sett på tv) inntil den er vant med alle lyder og dyr og mennesker I huset. Alt sånt. Jeg er nok mest redd for den "gammel vane er vond å vende". Jeg er redd for at hunden og jeg begge to skal få dårlige vaner som krever mye å snu igjen senere, og så blir vi bare begge ulykkelige. Kanskje overnervøs, men...jeg vil så gjerne bli en god hundemor :) 

Skrevet

Siden du bor i Bergen kan jeg tipse om valpekveld på Anicura Bergen Sør. De har valpekveld 1 gang i mnd. Det koster ingenting å være med. Dette er info kurs, ikke noen valper med.

Du må bare melde deg på sånn at de vet hvor mange som skal være med på kurset.

Skrevet

En kort oppskrift på hvordan få en lykkelig valp med lykkelig  eier: 

1) La valpen sove i senga di - i hvert fall de første ukene. Det gir trygghet for valpen, og den får ro og gode sovevaner.
2) Ikke stress med at valpen skal lære alt mulig fra første stund. En hund lærer til den dør. Om valpen ikke får lære noe de første ukene du har den, er det aldri for seint. 
3) Ta valpen ut etter at den har sovet, spist eller lekt. Da trenger den ofte å tisse eller bæsje - eller begge deler. Om valpen tisser inne, er det ingen krise. Man kan vaske et gulv... eller et teppe. 
4) Ikke gjør noe mot valpen som du ikke ville gjort mot et barn. 
5) Bur trenger du ikke med mindre valpen viser seg å bli totalt rabiat og spiser opp huset. DA kan du vurdere om bur er en løsning for en periode. 
6) Ikke stress.
7) Ikke stress.
8) Ikke begynn med hjemme-alene-trening før valpen er moden for det. Noen valper takler fint å være hjemme alene litt fra de er små, andre må man vente til de er både 6 og 8 mnd før det er noen vits i å begynne med slik trening. Jeg tror mange påfører valper skrekk for å være hjemme alene fordi de lar valpen være alene hjemme lenge før den er klar for det. 
9) Viktige ting å lære valpen er "KOM" og å gå i bånd. 

... sånn ca :) 

• Like 13
  • Thanks 2
Skrevet

Jeg tenker at mye av arbeidet for å bli en god hundeeier gjør man før hunden er i hus også. Tenk nøye gjennom hva du vil med hundeholdet og hva du kan tilby en hund. Sett deg inn i hvilke raser som passer deg og din hverdag ifht aktivitetsnivå, gemytt, størrelse, pelstype osv osv. Det er så mye enklere å bli en god hundeeier når man har en hund som passer til dine forventinger og din hverdag :)

• Like 1
  • 3 weeks later...
Skrevet
On 3/28/2018 at 6:33 PM, Siri said:

En kort oppskrift på hvordan få en lykkelig valp med lykkelig  eier: 

1) La valpen sove i senga di - i hvert fall de første ukene. Det gir trygghet for valpen, og den får ro og gode sovevaner.
2) Ikke stress med at valpen skal lære alt mulig fra første stund. En hund lærer til den dør. Om valpen ikke får lære noe de første ukene du har den, er det aldri for seint. 
3) Ta valpen ut etter at den har sovet, spist eller lekt. Da trenger den ofte å tisse eller bæsje - eller begge deler. Om valpen tisser inne, er det ingen krise. Man kan vaske et gulv... eller et teppe. 
4) Ikke gjør noe mot valpen som du ikke ville gjort mot et barn. 
5) Bur trenger du ikke med mindre valpen viser seg å bli totalt rabiat og spiser opp huset. DA kan du vurdere om bur er en løsning for en periode. 
6) Ikke stress.
7) Ikke stress.
8) Ikke begynn med hjemme-alene-trening før valpen er moden for det. Noen valper takler fint å være hjemme alene litt fra de er små, andre må man vente til de er både 6 og 8 mnd før det er noen vits i å begynne med slik trening. Jeg tror mange påfører valper skrekk for å være hjemme alene fordi de lar valpen være alene hjemme lenge før den er klar for det. 
9) Viktige ting å lære valpen er "KOM" og å gå i bånd. 

... sånn ca :) 

Enig i denne. Ta til deg det hun sier her.

Skrevet
On 3/27/2018 at 5:12 PM, Lilletiger said:

Jeg har vokst opp med hund, men mine foreldrene var og er av sorten som for det meste lar hunden få trene seg selv. Jeg har tenkt i mange år på å få meg hund nå. Men jeg ønsker å tilegne meg masse forhåndskunnskap slik at jeg har et best mulig utgangspunkt for å være en god hundeforelder fra starten av. Finnes det kurs for blivende hundeiere? Har noen tips om "must have" bøker?

Slapp av, det går bra.

Jeg har selv to godt voksne hunder, som jeg har hatt fra de var valper, og jeg ser at de har hatt godt av å følge regler fra de var små. Har også hatt flere hunder tidligere som har vært gode.

Det er veldig viktig med sosialisering. Ta valpen med ut på alt du gjør, og la den møte de miljøer du vil den skal takle. La den møte andre hunder, men la det bli med noen få, som den kan løpe løs med, for du må trene på å gå forbi både hunder og folk. Ikke la den hilse på alle du møter, tren heller på å gå forbi.

Det har vært viktig for meg at vi kan gå tur uten at mine hunder har forventning om å hilse på andre hunder og folk de møter, og det må trenes inn fra starten. Det du trener inn når valpen er helt liten setter seg fast i minnet. Får valpen hilse på hunder og folk langs veien når du går tur når den er liten, og du ikke har trent inn at den ikke skal det, så får du en jobb der.

Jeg trener konsekvent på at vi ikke skal hilse på noen når vi går tur. Det er faktisk enklest i det lange løp å ikke gjøre det. 

Skrevet

Jeg googlet vanvittig mye både rett før og rett etter at valpen var kommet i hus, men det meste lærte jeg egentlig gjennom ham. Hunder er veldig forskjellige, så det er ikke sikkert alle "how to" på internett fungerer like bra for dere - eller så kan det hende generelle råd blir midt i blinken. Bare dette med hjemme alene finnes det sikkert 110334840 forskjellige løsninger på, så ikke fortvil om du ikke føler du har lest eller erfart nok før valpen kommer i hus. :) 

Men Illiya har noen skikkelig gode tips - hvis jeg skulle gitt deg to "hovedtips" vil jeg si meg enig i,

1) ikke stress

2) ta deg god tid til å bygge et forhold til valpen. Kos med den, lek med den, sov med den, ta den med steder - la den bli knyttet til deg og skaffe seg trygghet i sitt nye hjem.

Å lære valpen ting som å tisse ute, ikke bite, sitt/bli/ligg/rulle rundt/hva det nå skulle være, alt det kommer etterhvert så lenge du bruker den tiden det tar :P  valpekurs kan du også delta på fra den er 3-4 mnd eller noe slikt, her tar de gjerne for seg masse "grunnoppdragelse", og det skal godt gjøres å etablere livsvarige uvaner på tiden før det! Synes det er et godt tegn at du tenker og reflekterer så mye rundt eget hundehold og valpens første tid i huset allerede nå, så tror du kommer til å finne ut av det meste :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Liker å se gamle brukere savne aktivitet. Min første bruker fant sonen i 2010. 16 år, av og på, teller kanskje som gammel bruker jeg også   Tror kanskje flere søker tilbake til forum etterhvert pga økende misnøye med Big Tech data harvesting. Selv er jeg i ferd med å ta spranget fra Android til et nisje operativsystem som er upraktisk fordi Vipps og BankID ikke fungerer — men det er privat. Storebror får ikke registrert hvor mye flatulens jeg har produsert for å beregne neste ukes klimakvote. Andre deler villig alt og kommer kanskje aldri tilbake fra Facebook, Google, Alexa, Copilot og Siri. Jeg var forøvrig ikke aktiv på sonen i den dramatiske perioden alle snakker om som en andre verdenskrig. Da jeg pauset pga livssituasjon var dette et av de mest aktive forumene på norsk internett. Høyt tempo, høy temperatur. Det var trist å returnere til en spøkelsesby lik Levanger sentrum etter Magneten ble bygget.  Jeg blir like glad hver gang jeg ser aktivitet her, nær samme hva det dreier seg om, så vit at det gleder selv om det kanskje ikke kommer respons. Keep sonen alive🐾 
    • Vurderer begynne oppdatere her igjen, etter en lang periode med så mye drama og alvor i privatlivet at jeg har "fått" autistisk burnout av det. Fullstendig ute av drift og knapt i stand til et absolutt minimum av nødvendigheter for overlevelse. Edeward har gått for lut og kaldt vann med kun pliktmosjon, pliktlek, sporadiske pliktturer, ytterst få opplevelser utenfor hagen og bare et absolutt minimum av stell. Han har tolerert det skremmende bra. Robust type. Så lenge han får kos, godbiter, leker å fly etter og hull å grave dem ned i er han tålelig fornøyd med livet. Mamsen hans er ikke like lett å glede. Sykdom fra forgiftninger og stress pga gjentatte innbrudd har ikke lettet den psykiske og emosjonelle byrden av samtidig alvorlig personkonflikt i nær relasjon. Forhistorien er for lang til å fortelle, men den er alvorlig nok til at jeg har riesen istedenfor dvergpuddel. Noe av det er så alvorlig, jeg tror det er direkte hensynsløst å påminne om at ting som foregår på skjerm og fremstår som en slags fiksjon i de flestes hverdag er harde realiteter for andre, som meg. Alle har lest om lastebil-Jonas, for å ta et eksempel. Sånne ting fortonet seg som en slags fiksjon for meg ihvertfall, all den tid jeg ikke var utsatt for liknende selv i min egen hverdag. En kan lese om iranske agenter og kjøkkenkjemi terrorister som skader seg selv og må ha hjelp, men skjermen skaper en betryggende følelse av at det er en slags fiksjon, selv om det er nyheter, for det skjer jo ikke her foran meg i mitt nabolag — helt til en mann med jaktrifle prøver klatre inn vinduet ens kl 05:30 på morgenen og en står der bak døren i bare trusa og venter på døden med en kjøkkenkniv i hånden, i håp om å i det minste klare merke fyren for drapsetterforskerne - og det som plager en mens en står der og rister av adrenalin er: "I'm not decent! Jeg skulle tatt på en t-skjorte. Jeg er uanstendig lite kledd for anledningen." Akkurat det plaget meg i den situasjonen.  Han klarte forøvrig ikke komme seg inn gjennom det smale vinduet jeg hadde latt stå åpent, så jeg slapp med skrekken og unngikk ydmykelsen i bli sett, drept og funnet i bare trusa, hvilket også var en lettelse. En vet aldri hvordan en reagerer på ekstreme situasjoner før en er i dem. Jeg vet st jeg sover ikke uten noe på overkroppen igjen ^^ Det neste som virkelig plaget meg overraskende var at hans samboer og to barn måtte "feire" jul alene etter at politiet skjøt og drepte ham neste gang han la seg på hjul for å prøve drepe meg igjen, fordi han ble desperat og åpnet ild mot dem først. Jeg var veldig emosjonelt berørt av de stakkars etterlatte. Gnog meg hardt, lenge. ..men det der var i 2016, og er på deilig avstand nå.  I løpet av året som har gått har jeg bare blitt kronisk blyforgiftet av at en gjøk med foil impressioned key har låst seg inn og ut av hjemmet mitt og stappet blypasta fra bilbatterier i vannrørene med ujevne mellomrom mens jeg har vært ute med Edeward, og også sprayet ALLE klær, håndklær og sengetøy med ufortynnet Karate Zeon CS 5.  Blyet oppdaget jeg omsider ved kroppslige symptomer, som akutt diabetes, metallsmak og synlige partikler i vannet. Det ufortynnede landbrukskjemikaliet i klærne oppdaget jeg ikke før uker etter å endelig ha anskaffet boligalarm. Det hadde svidd og klødd intenst veldig lenge og jeg hadde "fått" en skremmende mengde føflekker og andre hudforandringer, men jeg hadde ingen anelse om hva som var årsaken før jeg begynte skylle klær med renset vann (omvendt osmose apparat) for å få ut hva jeg trodde var bly fra vannrørene. Klærne produserte et merkelig skum. Det skummet mer jo mer jeg skylte. Viste seg etter mye undersøking å være et heslig ekkelt insekticid laget for å SITTE på planter i regn og vind. Ikke før etter hydrolyse med ekstrem pH ville noe av det slippe fra tekstilene, og de mengdene med mikrokapsel debris som kommer ut av dem etter å ha brutt ned virkestoffet forteller en skremmende historie om gjentatt sprøyting om og om igjen over tid. Alle de "små" tingene. Drama og intriger i personlige relasjoner har allikevel tæret mer. Fra å ha vært en såkalt ressursterk, høytfungerende autist som maskerte godt nok til å passere som noenlunde nevrotypisk, så har jeg kollapset til et dysfunksjonelt nivå av autisme folk flest forbinder med ordet. Knapt evnet spise. Dusjet to ganger i uka. Tror jeg brukte de samme sokkene fire dager på rad en uke. Fullstendig ute av drift. Vekslet mellom apatiske shutdowns i time etter time med samme repetitive mobilspill for å unngå hysteriske panikkanfall meltdowns fra psykologiske triggere hvis rammer fort dersom jeg ikke holder intenst fokus på noe for å hindre tankene fra å vandre og uunngåelig påminne meg noe som utløser en kaskade av akkumulativt triggende minner. Det er sluttsummen på kassalappen som teller, mente Reitangruppen. Hver enkelt vare en plukker med seg på tur gjennom IKEA gir ingen stressrespons i seg selv.  Forrige gang jeg hadde meltdowns var forøvrig i barndommen, før pubertet. Tror jeg egentlig var ganske robust jeg også. Som en abusive cluster b personlighet uttalte i irritasjon som gled over i sadistisk forventningsglede: "Sterke mennesker bøyer seg ikke, (men) de knekker (til slutt)."  Årsaken til å velge skrive her igjen nå er at den verste biten, den alvorlige konflikten i nær relasjon, den er i praksis løst. Det kan ta lang tid før det ekstremt toksiske, interpersonlige dramaet er over, men selve problemet er løst. Det praktiske problemet er uskadeliggjort. Som en litt stereotypisk praktisk anlagt og materielt fokusert asperger (tidligere vellykket maskberger) tror jeg det å ha løst det praktiske og konkrete problemet som var kilden til hele konflikten automatisk fikser konflikten etterhvert også, så det ser ut som lys i enden av tunellen, selv om det fortsatt er mørkt her inne og jeg ikke vet hvor utgangen er ennå. Naboen dukket forøvrig opp sprell levende, Edeward har vært fin i magen hele året, ikke tisset inne igjen og tar det hele overraskende fint. En virkelig god gutt med de beste intensjoner.  Jeg HÅPER vi snart har nok sjelefred og så lave blynivåer at jeg orker begynne gå turer og dele opplevelser med Edeward utenfor hagen igjen. Oppdaterer plutselig om situasjonen endrer seg så mye som jeg håper den gjør snart. Bilde hører med:  
    • Kan hunden gå på varm asfalt før den skal bade? Usikker om jeg skal ta de med fordi redd for potene, Tar hånda mot asfalt og føles ikke varm, Men hvor varmt er det før deres hund ikke går på asfalt?
    • Hvilke langhårete hunder krever minst pelsstell? Og mest pelsstell? Kun for kjekt å vite.
    • Vurderer å kun holde meg til hund. Selv om jeg også har lyst på andre typer dyr. Kjekt med litt forskjellig synes jeg men hvis det er en ulempe og til hinder for hundene går jo ikke det. De er viktigst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...