Gå til innhold
Hundesonen.no

Øvelser som henger seg opp

Margrete

Recommended Posts

Hmm hvordan skal jeg begynne. Jeg sitter her med mine grå hår (oppdaget i dagtidlig), mens jeg skuler ned på Z. For han er raring av rang.

Jeg bruker minst mulig NF i trening, det jeg bruker er ubevist handling fra min side, så det er sagt. Ellers trener jeg så positivt jeg bare kan.

Må nesten bruke eksempler for å forklare;

Ruta; Han "kan" eliteruta, vet nøyaktig posisjon både hos markør og i ruta. I dag skulle jeg se hvordan kl3 ruta så ut, han viste hva han skulle og løp ut og stilte seg fint i midten. Så skulle jeg ta en test, tilibake til elite ruta og her oppdager jeg det som Z ofte gjør. Jo han tilbyr siste atferd som ble belønnet, uavhengig om han har fått komando eller ei. Han løper ut, men tar en sving innom en markør?! Legger ut musematte igjen å får han ut dit jeg vil med kortest mulig vei. Jeg har trent elite rute siden han var 7 uker gammel, rasende festlig. Så jeg mener han bør kjenne igjen setting og komandoer nå (2,5 år), men så gjør han disse rare tingene.

Innkalling med stå og dekk er likedann. Jeg kaller inn han kommer i susende fart, står med bremsespor etter seg, og alt er bare fryd og gammen. Men så skal jeg ta en ren innkalling og hva ser jeg... jo etter 10 m. stopper han! På denne måten får jeg ikke trent stå sammen med innkalling. Hver for seg uten komandoer inne i, så går det veldig bra. Innkalling er også noe vi har holdt på lenge med, og en gang i tiden var den suveren! For å skryte litt, så har den vært så bra at det har gått susing gjennom publikum i den øvelsen (første gang i kl3)

Hm det hjelper å skrive litt... Hvorfor i all verden gjør jeg øvelsen flere ganger når første gang var bra? Er jeg inne på noe selv her nå?

En ting til som ikke har så mye med trening å gjøre, men mer med konkuranse å gjøre. Han elsker å "vise" seg i ringen, og da er han ikke noe til kar, nei da! Han er en skikkelig klovn. Noen tips til hvordan jeg skal takle det, bare det i seg selv gjør at jeg er nervøs fra den dagen jeg melder, eller at jeg rett og slett ikke harl lyst til å konkurere. Så som dere kanskje skjønner er jeg nervøs i ringen. Jeg har trent i forskjellige miljøer, satt opp ringtau, brukt figuranter, til og med satt opp full pakke telt, ringtau, bord, skriver +++, da er han flinkheten selv.

Skjønner jo selv at dette at dette har med mine nerver å gjøre, og at vi har kommet inn i en negativ sirkel, noen tips til hvordan vi kan bryte den? Nesten så jeg tar meg en pille neste gang... men man blir jo så sløv av det, jeg vil bare bli avslappet og fokusert jeg. Hjelp?

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta; Han "kan" eliteruta, vet nøyaktig posisjon både hos markør og i ruta. I dag skulle jeg se hvordan kl3 ruta så ut, han viste hva han skulle og løp ut og stilte seg fint i midten. Så skulle jeg ta en test, tilibake til elite ruta og her oppdager jeg det som Z ofte gjør. Jo han tilbyr siste atferd som ble belønnet, uavhengig om han har fått komando eller ei. Han løper ut, men tar en sving innom en markør?! Legger ut musematte igjen å får han ut dit jeg vil med kortest mulig vei. Jeg har trent elite rute siden han var 7 uker gammel, rasende festlig. Så jeg mener han bør kjenne igjen setting og komandoer nå (2,5 år), men så gjør han disse rare tingene.
Her mener jeg du legger en snubletråd for deg selv ved å henge hatten din på den knaggen; "Han kan eliteruta" Når han av og til forteller deg med all tydlighet at han ikke kan øvelsen, så faller hatten din ned av knaggen. Du blir skuffet og ser problemer i stedet for muligheter. Du må kun fokusere på hvilke muligheter du har og du må gå inn for det med sjela di. Å prøve å gjøre noe er ikke godt nok om du ønsker forbedringer. Man må gjøre det. Og en regel for å i det hele tatt kunne regne med at hunden utfører øvelsen er at den gjør den i minst 8 av ti ganger. Om du fastslår at hunden kan øvelsen/momentet, så gjør den det i 100% av tilfellene og dit kommer ingen hunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...