Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange parringer?

Hannah
 Share

Recommended Posts

På generell basis vil jeg si at det ikke er bra å parre en hannhund med mange tisper i løpet av ett år (egentlig totalt). NKK anbefaler ikke at hannhund/tispe får flere avkom enn det antall som tilsvarer 5 % av registreringstallene over fem år. Sånn sett vil en hannhund fra en tallrik rase kunne brukes mer enn en hannhund fra en sjelden rase. Hvis en hannhund får mange avkom, som igjen brukes videre i avl vil man avle videre på de samme linjene og genpoolen for rasen vil kunne reduseres på sikt. Dette er uheldig. Skal en først bruke en hannhund mye, bør den i hvert fall være frisk, fra friske linjer og virkelig ha noe som tilfører rasen noe nyttig/viktig.  Men, jeg synes på generell basis at det ikke er gode nok grunner for matadoravl (ekstrem hyppig bruk av en hannhund).

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et todelt spørsmål. 

Anbefaling om kullfrekvens for tisper handler om den fysiske belastningen en tispe går gjennom i svangerskapet, fødselen og valpetiden. Så det er for å beskytte tispa. Det er derfor regler for antall kull, alder for første og siste kull, tid mellom hvert kull, og unntak. Det er minimal fysisk påkjenning for en sunn og frisk hannhund å pare, og de har derfor ikke behov for den samme beskyttelse.

Matadoraspektet som Alvira snakker om gjelder i grunnen både tispe og hannhund, men det er fysisk enklere for en hannhund å nå den grensa før en tispe.

Hvordan en disponerer de kullene en hannhund kan/bør få gjennom sitt liv er en egen diskusjon.

For å ta min egen hannhund og rase som eksempel. Vår matadorgrense er cirka 75. Raseklubben, derimot, stopper alle avlsdyr uansett kjønn etter det kullet hvor den 30. valpen er født, for avkomsgranskning. Det er om en følger klubbens retningslinjer for avl kun mulig for en norsk berner å få mer enn 30 valper om de 30 første gjør det meget bra i avkomsgranskningen. Dette punktet er satt for å begrense overdreven bruk av unge stjerner.

Jeg er ikke interessert i at min hannhund skal bli far til 30 valper fortest mulig. Jeg vil se hva han gir. Men for å vite noe om hva han gir så synes jeg også at ett kull er veldig lite - det sier bare noe om kombinasjonen. Derfor foretrekker jeg at han får to-tre kjappe kull om mulig, så jeg kan se hva som går igjen i ulike kombinasjoner og dermed si noe mer sannsynlig om hva HAN gir. Han har et kull på fem valper som er to måneder, og han er lovet bort til to andre tisper som bør få løpetid før sommeren. Andre sier jeg nei til, med mindre det dukker opp "an offer I can't refuse" - men jeg sa heller ikke ja til første og beste henvendelse, jeg har vært bevisst på hvem han skal brukes på og har sagt mange nei underveis.

Dette føles riktig for meg, det er ulike meninger om dette.

Vi har også retningslinjer i klubben som gjør at avlsklarering skjer etter fylte 18 måneder. I noen raser bruker de jo hannhunder som ikke er ferdig med valpeshow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Du skal i prinsippet alltid gå/kjøre på rødt inn til Norge.
    • De kjører via Sverige, og har rabies og ormebehandling. Men trenger de å kjøre på rødt ved grenseovergangen til Norge på tilbakereisen?? Finnes det også skjema en kan fylle ut når en reiser med hund mellom EU/EØS land? Finner ingenting på Mattilsynet sine sider.    Takk for hjelp
    • Og så en helt ok dag. Var forberedt på det verste, gitt erfaringer fra stedet vi var på. Fikk fineste adferden tilbudt uten krav. Innfridde samtlige forespørsler. .. lenge. Så skjedde tydligvis noe med ham jeg ikke aner årsaken til, og han begynte stresse og sluttet oppføre seg pent, uten å bli veldig vanskelig heller. La seg pent ned på matten sin for å slappe av i 30 minutter på bussholdeplassen, og begynte ikke flippe før de siste 10, da han ble ufyselig vokal mot to huskyer på andre siden av gaten, nyankomne ventende til holdeplassen og livet og universet og alt. 30 min venting akkurat der, rett oppi en travelt trafikkert vei med mye støy fra tungtransport ble å tøye strikken for mye, altså. Han holdt ut fint i 20 min før han fikk eksistensiell angst av å vente så mye lenger enn han er vant med fra før.  Ikke på sitt mest avslappede, men muttern har gått på skole og lært om former og vinkler og komposisjon og sånn derre der, så vi velger heller det bildet som føles mer behagelig å se på, enn det klønete og keitete som viser hvor flink gutt han kan være, men som ikke lar seg beskjære pent:
    • Ups and DOWNS. Helvetes ***** spoiled brætt drittunge av en byksefaen prepubertal ***** dritt har kommet dit at omgivelsene er mer interessante enn både leker og mat, og han krangler tilbake mot disiplinering. Synes ingenting om å bli avkrevd å holde kontakten og gå ved min side, og enda mindre om å bli straffet med time outs fordi han ikke hører etter. Aggressivt vokal i sure protester mot tyrannen som begrenser hans frie utfoldelse.  Han skal få for at han etter femogtredve *SITT* til slutt setter seg lydig ned og er oppmerksom i noen sekunder uten at det er nødvendig å ty til mer maktbruk, men **** for en håndfull av en forbanna dritt han kan være. Vimser og BYKSER og er MANISK på å gå FORAN meg.  Det hjelper IKKE å mosjonere ham mer. For å få ham sliten må en nemlig gå langt over hva som er anbefalt mtp kroppens utvikling, og det blir også en ond sirkel, hvor han bare krever mer og mer for å føle seg vel.  I dag er første gangen lek ikke har vært mer interessant enn omgivelsene. Godis ville han ha, men han ville ikke oppføre seg pent for å få det, så det ble også en konflikt. Forbanna mareritt av en forbanna kontak-nekt byksebikkje. Vi måtte rekke this and that, så han slapp i for stor grad unna med alt også. Fikk fremdrift på tross av den fullstendig uakseptable adferden.  Mamsen kan trenge valium for å komme seg emosjonelt uberørt gjennom dette, tror jeg. Synd fastlegen antakelig er uenig i at trening av hund er en legit reason for å skrive ut en resept -_- Vel, i morgen har vi ikke noe vi trenger å rekke, så den ***** drittbikkja skal få samme turen som i dag, uten en centimeter fremdrift på FEIL adferd. Han skal få holde KONTAKT og han skal få holde seg på siden av meg, og om den jævelungen BYKSER en gang til etter advarsel, så binder jeg ham i en stolpe og ***** går fra ham - for alltid! ..eller til den lille dritten ***** samler seg og slapper for i ******* av.  Jeg er så lei. Jeg gleder meg så intenst til han er voksen og har mer impulskontroll.  *Aaarrgh* Her legges frem klær og utstyr for en lang dag i drittvær, med kakao og boller og powerbank til mobilen. Den lille rotta skal få lære at å bykse og vimse og ikke høre etter meg når jeg ikke har noe jeg trenger komme tidsnok til - det får dørgende kjedelige konsekvenser for ham.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...