Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder fra dummy trening

charlotte

Recommended Posts

Betyr det at du må stille ut lisa da;)

For å få jaktchampionat må jeg ha premiering på utstilling (AK) ja. De nye reglene er at man må ha minst 3.premie, gul sløyfe. Jeg må nok leite lenge for å finne en dommer gir henne akseptabel plassering slik hun ser ut nå. Men hun har ennå tid til å utvikle seg, og jeg må nok feite henne opp før utstillingsdagen. Satser på at det går greit. Veit om flere jaktlabber som har fått blå og rød sløyfe på utstilling.

25lisasta2.jpg

Stakkar Lisa, ser ut som en dobermann i kroppen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa er en fin jaktlabbe :D Synes den typen er penere enn utstillingslabben, kanskje ikke så rart når man er oppdratt med huskyer og fuglehunder, da vil man jo helst se ribbeina :P Men, jeg synes det er en del forskjell blandt utstillingslabbene.. alt fra pels (har sett noen med litt krøller på ryggen) til størrelse... Blir de bare avlet etter bruks (altså alle fasonger?) eller tenker man litt på utseendet også?

Borzoi; er vel sånn det er med ambisjonene :P Jeg synes det er ok hvis min gutt får blå på utstilling, da har vi sjansen til å få andre (i mine øyne viktigere) championat ;) Selfølgelig skal jeg ikke si nei takk til utstillingschampionat heller...hehe :P artig med titler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa er en fin jaktlabbe :D Synes den typen er penere enn utstillingslabben, kanskje ikke så rart når man er oppdratt med huskyer og fuglehunder, da vil man jo helst se ribbeina :P Men, jeg synes det er en del forskjell blandt utstillingslabbene.. alt fra pels (har sett noen med litt krøller på ryggen) til størrelse... Blir de bare avlet etter bruks (altså alle fasonger?) eller tenker man litt på utseendet også?

Borzoi; er vel sånn det er med ambisjonene :P Jeg synes det er ok hvis min gutt får blå på utstilling, da har vi sjansen til å få andre (i mine øyne viktigere) championat ;) Selfølgelig skal jeg ikke si nei takk til utstillingschampionat heller...hehe :P artig med titler :P

Utstillingslabbene blir ikke avlet med bruksegenskaper i fokus. Det er sjelden jeg ser en utstillingslabrador som gjør det bra på jaktprøve, de fleste utstillingslabbene har svært dårlig markeringsevne, dårligere (små-)viltfinnerevne og generelt sett tunge og treige dyr. Det er derfor vi som interesserer oss for å bruke labradoren som retriever heller drar og leiter opp kull som er avlet for jakt. Da har man et mye bedre utgangspunkt enn med en utstillingslabrador. (Nå høres det ut som jeg synes den er ubrukelig, men jeg mener ikke det. Det er en topp allround hund, men dessverre ikke lenger brukendes som det den en gang var)

Det er også noen som avler inn viltsporchampions og kaller det jaktlabbe :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg synes hun er fin ihvertfall;) Men du klarer sikkert å få gul sløyfe.. Hehe, noen håper på gul og andre satser på cert... Hvis jeg hadde fått gul hadde jeg sikkert begynt å grini eller no.

Jeg var fullstendig klar over dette lenge før jeg bestemte meg for Lisa, så det er ikke noe jeg tenker på. Jeg er ikke opptatt av utstillingsresultater på en hund som kun skal brukes i jakt og bruks, hvertfall ikke når jeg ser at kroppen hennes er mer enn funksjonell for arbeidet hun gjør. Valper etter henne blir uansett ikke solgt til utstillingsintesserte, kun til jakt og bruks/redning interesserte som vet hva dem går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingslabbene blir ikke avlet med bruksegenskaper i fokus. Det er sjelden jeg ser en utstillingslabrador som gjør det bra på jaktprøve, de fleste utstillingslabbene har svært dårlig markeringsevne, dårligere (små-)viltfinnerevne og generelt sett tunge og treige dyr. Det er derfor vi som interesserer oss for å bruke labradoren som retriever heller drar og leiter opp kull som er avlet for jakt. Da har man et mye bedre utgangspunkt enn med en utstillingslabrador. (Nå høres det ut som jeg synes den er ubrukelig, men jeg mener ikke det. Det er en topp allround hund, men dessverre ikke lenger brukendes som det den en gang var)

Det er også noen som avler inn viltsporchampions og kaller det jaktlabbe :rolleyes:

ops!! :D Det jeg mente var jaktlabbe! Men, i mitt hastverk så har jeg vist skrevet utstillingslabbe ja... Var i hvertfall ikke det jeg tenkte på, for de blir nok ikke avlet etter bruksegenskaper nei :P Men altså jaktlabbe.. Blir det lagt mye (noe) vekt på utseendet på de? Eller er det avl ala alaska husky? Skjønner godt at dere leter opp kull avlet for jakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops!! :D Det jeg mente var jaktlabbe! Men, i mitt hastverk så har jeg vist skrevet utstillingslabbe ja... Var i hvertfall ikke det jeg tenkte på, for de blir nok ikke avlet etter bruksegenskaper nei :P Men altså jaktlabbe.. Blir det lagt mye (noe) vekt på utseendet på de? Eller er det avl ala alaska husky? Skjønner godt at dere leter opp kull avlet for jakt...

Nei, eksteriør etter rasestandarden blir ikke lagt vekt på. Det eksteriøret er for kraftig for en jakthund, og lite funksjonelt for en retriever som blir brukt aktivt til nettopp dette. Et eksteriør bør være "passende" for den arbeidsoppgaven de har, og de lange tynne labradorene er perfekte for retrieverjakt. Det viktigste er hvordan dyra viser seg på jaktprøve eller i jaktsammenheng, hvordan dyra fungerer i hverdagen, mental helse og HD/AA og PRA status. Skuddfasthet er medfødt skulle man tro :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eksteriør etter rasestandarden blir ikke lagt vekt på. Det eksteriøret er for kraftig for en jakthund, og lite funksjonelt for en retriever som blir brukt aktivt til nettopp dette. Et eksteriør bør være "passende" for den arbeidsoppgaven de har, og de lange tynne labradorene er perfekte for retrieverjakt. Det viktigste er hvordan dyra viser seg på jaktprøve eller i jaktsammenheng, hvordan dyra fungerer i hverdagen, mental helse og HD/AA og PRA status. Skuddfasthet er medfødt skulle man tro :P

Var det jeg tenkte ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...