Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder fra dummy trening


charlotte

Recommended Posts

Betyr det at du må stille ut lisa da;)

For å få jaktchampionat må jeg ha premiering på utstilling (AK) ja. De nye reglene er at man må ha minst 3.premie, gul sløyfe. Jeg må nok leite lenge for å finne en dommer gir henne akseptabel plassering slik hun ser ut nå. Men hun har ennå tid til å utvikle seg, og jeg må nok feite henne opp før utstillingsdagen. Satser på at det går greit. Veit om flere jaktlabber som har fått blå og rød sløyfe på utstilling.

25lisasta2.jpg

Stakkar Lisa, ser ut som en dobermann i kroppen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa er en fin jaktlabbe :D Synes den typen er penere enn utstillingslabben, kanskje ikke så rart når man er oppdratt med huskyer og fuglehunder, da vil man jo helst se ribbeina :P Men, jeg synes det er en del forskjell blandt utstillingslabbene.. alt fra pels (har sett noen med litt krøller på ryggen) til størrelse... Blir de bare avlet etter bruks (altså alle fasonger?) eller tenker man litt på utseendet også?

Borzoi; er vel sånn det er med ambisjonene :P Jeg synes det er ok hvis min gutt får blå på utstilling, da har vi sjansen til å få andre (i mine øyne viktigere) championat ;) Selfølgelig skal jeg ikke si nei takk til utstillingschampionat heller...hehe :P artig med titler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa er en fin jaktlabbe :D Synes den typen er penere enn utstillingslabben, kanskje ikke så rart når man er oppdratt med huskyer og fuglehunder, da vil man jo helst se ribbeina :P Men, jeg synes det er en del forskjell blandt utstillingslabbene.. alt fra pels (har sett noen med litt krøller på ryggen) til størrelse... Blir de bare avlet etter bruks (altså alle fasonger?) eller tenker man litt på utseendet også?

Borzoi; er vel sånn det er med ambisjonene :P Jeg synes det er ok hvis min gutt får blå på utstilling, da har vi sjansen til å få andre (i mine øyne viktigere) championat ;) Selfølgelig skal jeg ikke si nei takk til utstillingschampionat heller...hehe :P artig med titler :P

Utstillingslabbene blir ikke avlet med bruksegenskaper i fokus. Det er sjelden jeg ser en utstillingslabrador som gjør det bra på jaktprøve, de fleste utstillingslabbene har svært dårlig markeringsevne, dårligere (små-)viltfinnerevne og generelt sett tunge og treige dyr. Det er derfor vi som interesserer oss for å bruke labradoren som retriever heller drar og leiter opp kull som er avlet for jakt. Da har man et mye bedre utgangspunkt enn med en utstillingslabrador. (Nå høres det ut som jeg synes den er ubrukelig, men jeg mener ikke det. Det er en topp allround hund, men dessverre ikke lenger brukendes som det den en gang var)

Det er også noen som avler inn viltsporchampions og kaller det jaktlabbe :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg synes hun er fin ihvertfall;) Men du klarer sikkert å få gul sløyfe.. Hehe, noen håper på gul og andre satser på cert... Hvis jeg hadde fått gul hadde jeg sikkert begynt å grini eller no.

Jeg var fullstendig klar over dette lenge før jeg bestemte meg for Lisa, så det er ikke noe jeg tenker på. Jeg er ikke opptatt av utstillingsresultater på en hund som kun skal brukes i jakt og bruks, hvertfall ikke når jeg ser at kroppen hennes er mer enn funksjonell for arbeidet hun gjør. Valper etter henne blir uansett ikke solgt til utstillingsintesserte, kun til jakt og bruks/redning interesserte som vet hva dem går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingslabbene blir ikke avlet med bruksegenskaper i fokus. Det er sjelden jeg ser en utstillingslabrador som gjør det bra på jaktprøve, de fleste utstillingslabbene har svært dårlig markeringsevne, dårligere (små-)viltfinnerevne og generelt sett tunge og treige dyr. Det er derfor vi som interesserer oss for å bruke labradoren som retriever heller drar og leiter opp kull som er avlet for jakt. Da har man et mye bedre utgangspunkt enn med en utstillingslabrador. (Nå høres det ut som jeg synes den er ubrukelig, men jeg mener ikke det. Det er en topp allround hund, men dessverre ikke lenger brukendes som det den en gang var)

Det er også noen som avler inn viltsporchampions og kaller det jaktlabbe :rolleyes:

ops!! :D Det jeg mente var jaktlabbe! Men, i mitt hastverk så har jeg vist skrevet utstillingslabbe ja... Var i hvertfall ikke det jeg tenkte på, for de blir nok ikke avlet etter bruksegenskaper nei :P Men altså jaktlabbe.. Blir det lagt mye (noe) vekt på utseendet på de? Eller er det avl ala alaska husky? Skjønner godt at dere leter opp kull avlet for jakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops!! :D Det jeg mente var jaktlabbe! Men, i mitt hastverk så har jeg vist skrevet utstillingslabbe ja... Var i hvertfall ikke det jeg tenkte på, for de blir nok ikke avlet etter bruksegenskaper nei :P Men altså jaktlabbe.. Blir det lagt mye (noe) vekt på utseendet på de? Eller er det avl ala alaska husky? Skjønner godt at dere leter opp kull avlet for jakt...

Nei, eksteriør etter rasestandarden blir ikke lagt vekt på. Det eksteriøret er for kraftig for en jakthund, og lite funksjonelt for en retriever som blir brukt aktivt til nettopp dette. Et eksteriør bør være "passende" for den arbeidsoppgaven de har, og de lange tynne labradorene er perfekte for retrieverjakt. Det viktigste er hvordan dyra viser seg på jaktprøve eller i jaktsammenheng, hvordan dyra fungerer i hverdagen, mental helse og HD/AA og PRA status. Skuddfasthet er medfødt skulle man tro :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eksteriør etter rasestandarden blir ikke lagt vekt på. Det eksteriøret er for kraftig for en jakthund, og lite funksjonelt for en retriever som blir brukt aktivt til nettopp dette. Et eksteriør bør være "passende" for den arbeidsoppgaven de har, og de lange tynne labradorene er perfekte for retrieverjakt. Det viktigste er hvordan dyra viser seg på jaktprøve eller i jaktsammenheng, hvordan dyra fungerer i hverdagen, mental helse og HD/AA og PRA status. Skuddfasthet er medfødt skulle man tro :P

Var det jeg tenkte ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...