Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm halsbånd


Taz

Recommended Posts

Kanskje ikke den smarteste gutten på jord, men får iallefall en fin demonstrasjon om hvor vondt ett

strøm halsbånd virkelig er.

http://video.google.com/videoplay?docid=91...040504957632&q=

Forstår ikke hvordan folk kan gjøre dette mot hundene sine.

Lyst å lese litt mer om dette fantastiske halsbåndet, gå innpå linken.

http://www.leerburg.com/ubbthreads/postlis.../Cat/0/Board/23

Veldig glad i å være sjef i hus? Har du ett behov for å ta bikkja?

Da er dette stedet for deg.

http://www.leerburg.com/ubbthreads/ubbthreads.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuuh.. Man trenger da ikke være fan av strømhalsbånd og slikt selvom man vil være "sjefen i huset". :P

Har aldri syntes noe spesielt om strømhalsbånd, det ser brutalt og vondt ut. But then again, jeg har aldri kjent selv på kroppen hvordan det føles, og jeg vet ikke hvordan hundene føler det så... Jeg skal ikke si for mye om det.

Liker ikke den "se så slemme de som er for lederskap er"-vinklingen i dette dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuuh.. Man trenger da ikke være fan av strømhalsbånd og slikt selvom man vil være "sjefen i huset". :P

Liker ikke den "se så slemme de som er for lederskap er"-vinklingen i dette dog.

Helt enig! :P samboeren til mamma foreslo at vi skulle bruke strøm på ask på hytta, for å få han unna sauene. my ass...! :P da bruker jeg heller sitron bånd!! faren til læreren min strømmet hunden når den gikk mot sau, hunden var på vei over en bro mot jordet da eieren strømmet (feil tidspunkt altså), hunden jaget fremdeles sau i ettertid, men gikk aldri over den broen igjen..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke strømhalsbånd jeg heller. Unødvendig. "lettvint" løsning for mange.

Pappa foreslo det på Lucas for å få han til å slutte å gjete biler. :rolleyes:

Jeg har fått han til å slutte å gjete biler med vanlig trening og litt tålmodighet.

Nei huff, sykt hva mange utsetter hundene sine for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd strømhalsbånd på meg selv (på halsen, fingertuppene) og også sett det i riktig bruk, har aldri, og kommer heller ikke til å bruke dette selv. Er mer sjokket/kveppet man får enn akkurat smerten. Selve støtet varer ikke lenge (med mindre man får fatt i dem som man kan bestemme intervall selv, men også der er det maxtid som er kort).

Feil og overdreven bruk er forkastelig, unødvendig, og får ofte ugjenkallelige konsekvenser og jeg tar absolutt avstand fra det.

Bruk burde være forbeholdt utdannete instruktører/sauerenhetstrenere og kun dem. Er jo egentlig forbudt ved lov å bruke utenom ved aktiv dressur, mange trekker den der litt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuuh.. Man trenger da ikke være fan av strømhalsbånd og slikt selvom man vil være "sjefen i huset". :P

Liker ikke den "se så slemme de som er for lederskap er"-vinklingen i dette dog.

Nei, jeg har absolutt ingenting i mot Nordenstam/lederskaps metoder.

Men jeg har noe veldig i mot den mannen. (Leerburg)

De som er for lederskap er ikke slemme, de som er for leerburg, de er slemme. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt sykt, han mener at tilnæmet alle problemer kan og bør løses med strøm halsbånd.."The beauty of this work is that it's all done in a very humane manner. The training becomes VERY CLEAR to the dog when its done properly."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The beauty of this work is that it's all done in a very humane manner. The training becomes VERY CLEAR to the dog when its done properly."

Det er jo helt sant da. Blir som klikk for å time belønning, en fryktelig godt timet straff så lenge det er riktig brukt av en person som virkelig kan det. Bare så fryktelig at det for hver person som klarer det er altfor mange som "trykker løs" og ødelegger hund på hund og ikke skjønner noenting, derfor er det vondt med dem (som faktisk kan det) som promoterer det til alle og enhver som ikke kan det (for å tjene penger eller i sin godtroenhet om at 'jeg klarte det jo og har fått et fantastisk resultat - dette må andre få vite om!') og dermed sørger for at verktøyet blir utbredt blandt dem som hverken har forutsetning, evne eller oppfølging nok til å få det til riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt sant da. Blir som klikk for å time belønning, en fryktelig godt timet straff så lenge det er riktig brukt av en person som virkelig kan det. Bare så fryktelig at det for hver person som klarer det er altfor mange som "trykker løs" og ødelegger hund på hund og ikke skjønner noenting, derfor er det vondt med dem (som faktisk kan det) som promoterer det til alle og enhver som ikke kan det (for å tjene penger eller i sin godtroenhet om at 'jeg klarte det jo og har fått et fantastisk resultat - dette må andre få vite om!') og dermed sørger for at verktøyet blir utbredt blandt dem som hverken har forutsetning, evne eller oppfølging nok til å få det til riktig.

Det er akkurat det jeg mener..Hvor mange klarer å time det riktig? (Og for å lære seg det skikkelig må man jo ha gjort noen feil noen ganger også) ..Hvis man ser på det diskusjonforumet hans er det mange mennesker som det ikke har fungert for i det hele tatt..Fordi de ikke har klart å gjøre det riktig..Og uansett er jeg uenig at det er "humane training" å bruke strømhalsbånd på tilnærmet alt du skal lære/avlære på en hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uansett er jeg uenig at det er "humane training" å bruke strømhalsbånd på tilnærmet alt du skal lære/avlære på en hund..

Det eneste jeg kan komme på som er "human" er, såklart forutsatt at du gjør det riktig, at du kun trenger få gjentakelser så er adferden endret til en ønskelig, i stedet for å gnåle og gnåle og rykke og klype og dra i det uendelige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm halsbånd er noe jeg ALDRI ville brukt på noen av mine hunder.. selv om de hadde de værste uvanene eller hva det nå måtte være..

INGEN fortjener å få slik ubehag..Blir irritert på denne gubben..

Tenk om noen skulle gå å strømme deg når du gjordet en feil eller noe du ikke fikk lov til..

nei... ikke noe strøm i mine hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns fortsatt det er unødvendig å strømme hunden, uansett om det er gjort av en som kan det.

Det er ett ubehag hunden ikke fortjener, en hund gjør aldri noe galt.

(jada, sikkert mangen som er uenig nå)

Så en på turområdet som jeg pleier å gå på som hadde strup på hunden sin, med tagger inn mot hunden.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke akuratt noe fan av strømhalsbåndet men har hørt at det ikke er noe vondt for hunden da, men at det er som "ett bitt fra en anna hund" altså f.eks fra lederen i flokken, som advarsels bitt. Og at det gir mere ett støkk en det gjør vondt.. Men jeg ville aldri brukt noe slikt på min hund heller da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri brukt strømhalsbånd på hunden min for å "trene", men å strømme mot sau er noe helt annet. Det anser jeg som livsforsikring både for hund og sau, men det skal selvfølgelig gjøres av godkjent insruktør (NJFF). Du kan faktisk ikke starte på fuglehundprøve i Norge om høsten uten å ha bevis på at hunden er sauerein (altså vært på "strømming").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømming på hund her til lands brukes vel primært når man skal avvende hunder fra å jage sau? Det er vel ikke mange i Norge som bruker det til andre ting??

I fuglehundmiljøet har beinhard og tildels svært voldelig dressur forekommet (det har vel heller vært regelen enn unntaket tidligere), men til og med i dette miljøet tar de fleste avstand mot strømming som en lettvint løsning på problematferd.

Strømming for min del er et nødvendig onde - jeg må strømme hunden min da jeg har en "saueglad" setter. Han jager så gjerne, og for å ta han med i fjellet på jakt (begge steder hvor vi skal jakte) er det påkrevet med strømmebevis. Alternativet er å ta fra han jakten - og det har jeg ikke lyst til å gjøre mot en jakthund!

"Super-duper-flinke" eksperter kunne kanskje fått han til å slutte med jaging av sau ved hjelp av klikker eller andre ting, men tror nok ikke grunneier hadde godtatt et "sertifikat for klikkertrent hund"... :rolleyes:

Forøvrig kan man stille inn strømhalsbåndet på forskjellig styrke - og det er jo ikke akkurat snakk om at man strømmer hunden som med en elektrisk stol (dårlig eksempel, hehe) - men et lite "knips"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg blir faktisk litt provosert av innleggene her jeg...

Nå kan dere bare kappe av meg hodet og trampe på restene for mine kommende påstander, men jeg mener og vil forsvare bruk av strøm halsbånd i visse situasjoner. Endel av innleggene ovenfor viser at det er stor motstand mot å bruke dette hjelpemiddelet og det er bra, men det viser også endel uforstand i den form at men uttaler seg om ting men hverken har sett eller har kunnskaper om.

Jeg forsvarer bruk av strømhalsbånd i en avlæringsituasjon, brukt av kyndige mennesker med gode kunnskaper og forståelse for at strømhalsbånd er et hjelpemiddel som kun brukes i ytterste konsekvens.

Linken som trådstarter la ut var ikke et stømhalsbånd til dressur men et "usynelig gjerde" for å holde hunden på innsiden av eiendommen, dette er etter min mening ren skjer dyremishandling. Det har ikke samme arbeidsområde som et strømhalsbånd til "dressur". Jeg skriver dressur i hermetegn, for jeg er av den tro at du ALDRI kan lære en hund en adferd vha smerte, men du kan bryte en uønsket adferd på denne måten. Smerte er også et relativt begrep, da det er mer overraskelsesmomentet som brukes enn smertepåvirkning, bare så det er sagt.

Kort oppsummert kan jeg si at jeg forsvarer bruk av strømhalsbånd i avlæringsituasjoner, men ikke i innlæring. Jeg har brukt det på min egen hund i en situasjon og det var så effektivt at adferden ikke har repetert seg til nå, det er over to år siden. Jeg prøvde det på meg selv først, jeg skvatt men syns ikke det var spesielt vondt..

Dette er en evig diskusjon hvor man aldri blir enige med alle.

Hver og en får gjøre som de selv vil, men ikke døm andre uten bakgrunnskunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken som trådstarter la ut var ikke et stømhalsbånd til dressur men et "usynelig gjerde" for å holde hunden på innsiden av eiendommen, dette er etter min mening ren skjer dyremishandling.

Ja, må unnskylde den øverste filmen hvor jeg bare skrev strømhalsbånd, uten å skrive at det var

ett usynlig gjerde.

Men som sagt, det er fortsatt ett strømhalsbånd, men bare brukt til ett annet formål.

(Litt sterkere strøm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stømhalsband er veldig mye brukt på hundene der jeg kommer fra...men jeg syntest ikke noe bra om det i det hele tatt, men jeg er litt enig med rimfrosthuldra, litt lei av alt dette med at det er så galt å være sjefen i huset. Dog jeg ville aldri brukt strøm på hundene mine... Syntest det er helt grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...