Gå til innhold
Hundesonen.no

Raya har blitt aggresiv

marcoograya

Recommended Posts

Okey..Raya er 8 år..Ikke gammel til å være collie, men...Når jeg fikk henne var hun glad omgjengelig og snill..Men: Hun er veldig og da mener jeg veldig aggresiv på andre hunder.Hun har bete meg opp til flere ganger og jeg får INGEN advarsel..og jeg kan se de fleste tegna da jeg har hatt meget aggresiv hund tidligere..

Hun har bete gjester som kommer...greitt det var en situasjon i det hele, men alikevel..det var en person hun hadde blitt kjent med.

Hun kan fly på Marco når han går forbi henne..Hun tåler ikke at folk går på andre siden av gaten når jeg går tur...Da bjeffer hun og klikker rett og slett og der har jeg prøvd alt.. Hun er også ofte syk og lungene begynner sakt men sikkert å svikte..kommer surkle lyder og skrape lyder fra halsen... Hun ser dårlig og kan bjeffe på meg på kort avstand da hun ikke ser at det er meg..

Jeg stoler rett og slett ikke på henne..når hun hilser på folk gir hun alle tegna på at nå biter jeg deg snart..

Hun har slosst med andre hunder og gitt dem så juling at de måtte sy...

Ting som aldri tidligere har reagert på , klikker hun på..som f.eks. damer med gåstol, barnevogner...

Og en ting til..kommer det en liten hund...da løfter jeg henne opp..hun drepte nesten en en gang hos sin forrige eier...

Som sagt..jeg kan ikke stole på henne i det hele tatt...

Hun ble sånn etter at jeg tok en ny øyenanalyse på henne og vet det at hun ser dårlig...kan bli blind når som helst...

så..jeg vil gjrene høre deres mening ..hva ville dere gjort i en slik situasjon...er det nødvenig med flere aggresive hunder her eller bør hun avlives...nytter ikke omplassere en slik hund..eller?

Jeg har ikke lyst å kvitte meg med henne, emn vet snart ikke min arme råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært i samme situasjon.

min hund måtte avlives hun var lifsfarlig. bet meg hver eneste gang vi gikk tur. hun glefsa etter bar n og andre ting og :D

men du kan prøve munnkurv?

det skulle vi men de hadde ingen i vår størrelse dermed ble det avliving.

huff for en situasjon du er i :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ingen lett situasjon du står oppe i, men sånn jeg forstår det så har hunden din en de plager. I og med at hun plutselig endret atferd tenker jeg hvertfall at hun ikke har det særlig godt lenger. Jeg ville nok satt meg ned og vurdert nøye situasjonen og tenkt etter hva som er best for henne. Sånn som det høres ut på innlegget hadde det kanskje vært best å la henne slippe plagene mer. Jeg vet ikke om du har snakket med vetrinæren din om hva h*n mener er best for hunden din, men hvis du ikke har gjort det burde du kanskje gjøre det. Jeg er ingen vetrinær , men utifra hva du beskriver tror jeg at jeg ville latt hunden min slippe hvertfall. Som sagt, det er vanskelig, men som hundeeier er man nødt til å tenke hva som er best for hunden og ikke tenke på hvor trist det blir. (Jeg vet det er vanskelig å tenke sånn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn litt off topic: om du har hatt agressive hunder før, så kan denne hunden gi anderledes signaler enn de du er vant til. Spesielt ettersom det tyder på at det er fysiske plager som gjør at hun er agresiv.

Ellers: Nei, åtte år er ingen alder på en collie. De felste vi har hatt har blitt 13++. Men det er jo ikke alderen som bestemmer hvorvidt hunden har det godt eller ikke. Jeg regner nesten med at du har vært hos veterinær for en ordentlig utredning? På lunger og ellers klinisk undersøkelse?

Du beskriver, slik det høres ut for meg, en hund som ikke har det helt bra.

Når du spør hva jeg ville gjort i din situasjon, så må jeg svare ut i fra slik jeg oppfatter situasjonen. Om dyrlegen ikke kunne hjelpe henne med hennes plager, ville jeg latt henne slippe. Hvorfor vente til hun blir blind også? Om hunden min allerede ikke hadde det noe godt, ville jeg ikke latt henne oppleve neda mere ubehageligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det som er problemet er at hun viser ingen tegn til smerte...hun er ellers veldig flink til å vise visst hun har vondt noe sted...

selfølgelig vet jeg at elle hunder har forskjellige måter å vise aggresjon...men jeg vet hva jeg skal se etter...

vi har vært ho vet men det eneste de kunne si var at det var vanlig til en såå gammel hund å være, men at hun fint kunne leve noen år til...teit av meg å ikke skrive dette først egentlig...menmen...

iallefall..så er hun sååå glad når hun er med meg meg og samboeren min og hun er som en lite valp når hun får ballen..men andre folk og hunder og disse rare lydene i halsen..huff...jaja...vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg og ta en tur til en skikkelig dyktig veterinær, den som Annette (Loke) her inne brukte på sin forrige hund, Pan. Hun heter Cecilie ettellerannet, send en PM til Loke og spør. Så får du en skikkelig utredning, både fysisk og psykisk.. Raya er jo verdt det, hun er ikke særlig gammel en gang. Det kan være hun har fysiske plager du ikke ser..

Dessuten.. Det er jos tore forskjeller på hunder etter hvorfor de er aggressive; fryktaggrssive, fordi de har smerter o.l. Men jeg anbefaler deg å høre med Annette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

macroog raya skrev: vi har vært ho vet men det eneste de kunne si var at det var vanlig til en såå gammel hund å være, men at hun fint kunne leve noen år til...

Kan du si litt om hva den vetrinæren gjorde? Hva undesøkte h*n? Om du hører at det surkler i lungene så er det jo noe der! vart det tatt noe blodprøver? Sånn som du beskriver hunden og om den var min, så hadde jeg nok vurdert å la den få vandre... Hvorfor skal du vente til den blir blind og gjerne enda mer syk og redusert? Det er vel bedre å la den få gå mens den har litt verdighet igjen..

og her er litt til: ...nytter ikke omplassere en slik hund..eller?

Hallo?? man omplasserer ikke en 8 år gammel hund som ikke er frisk!! Bare å beklage men i mine øyne er det det samme som å fraskrive seg sitt eget ansvar som hunde eier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler rett og slett ikke på henne..når hun hilser på folk gir hun alle tegna på at nå biter jeg deg snart..

Ting som aldri tidligere har reagert på , klikker hun på..som f.eks. damer med gåstol, barnevogner...

Og en ting til..kommer det en liten hund...da løfter jeg henne opp..hun drepte nesten en en gang hos sin forrige eier...

For meg høres hun ut som en tikkende bombe og jeg ville avlivet henne. Den dagen hun fyker i og biter en liten unge eller tar livet av en liten hund kommer du til å få det veldig tøft. Synes ikke det høres ut som om det er verd å ta sjansen. Etter min mening har ikke en aggressiv hund som biter livets rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt dit : http://www.alternativetdyreklinikk.no/ hvis jeg var deg.Dit dro jeg med Pan og hvis jeg hadde dratt dit tidligere så er det mulig han hadde levd nå.

Cecilie Strømstad heter vetrinæren jeg bruker der.Hun er også ekspert på canis så du kan lese noen av svarene hennes der og få litt inntrykk av henne.For meg så høres det ut som hun har vondt...Og en vanlig dyrlege undersøkelse avdekker veldig lite.(pan var først inn og ut av vetrinærkontoret fra han var 3 mnd uten at de fant noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt profesjonell hjelp, dette kan fikses. mitt motto er, alt med hunden min kan gjøres til det bedre..finns hundepsykologer som kan hjelpe det her, Hun er vel i overgangsalderen, kvinner har en tendens til og glefse da B) Ikke gi opp ihvertfall med det først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey..Raya er 8 år..Ikke gammel til å være collie, men...Når jeg fikk henne var hun glad omgjengelig og snill..Men: Hun er veldig og da mener jeg veldig aggresiv på andre hunder.Hun har bete meg opp til flere ganger og jeg får INGEN advarsel..og jeg kan se de fleste tegna da jeg har hatt meget aggresiv hund tidligere..

Hun har bete gjester som kommer...greitt det var en situasjon i det hele, men alikevel..det var en person hun hadde blitt kjent med.

Hun kan fly på Marco når han går forbi henne..Hun tåler ikke at folk går på andre siden av gaten når jeg går tur...Da bjeffer hun og klikker rett og slett og der har jeg prøvd alt.. Hun er også ofte syk og lungene begynner sakt men sikkert å svikte..kommer surkle lyder og skrape lyder fra halsen... Hun ser dårlig og kan bjeffe på meg på kort avstand da hun ikke ser at det er meg..

Hun ble sånn etter at jeg tok en ny øyenanalyse på henne og vet det at hun ser dårlig...kan bli blind når som helst...

så..jeg vil gjrene høre deres mening ..hva ville dere gjort i en slik situasjon...er det nødvenig med flere aggresive hunder her eller bør hun avlives...nytter ikke omplassere en slik hund..eller?

Jeg har ikke lyst å kvitte meg med henne, emn vet snart ikke min arme råd...

Kajse det er på tide å la hunden slippe(forde om den ikke er "gammel")

hadde det vært min hund såhadde den sluppet det er helt sikkert.

Vi har avtalt meg og samboer sammen at den dagen vi ser samojeden ha vondt eller blir aggresiv på grunn av hoftene så er det rett til vetten for å la henne slippe noe lidelser(hun har sterk HD).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Vi har nå vært hos dyrlegen da...Ingen feil...Fikk prøvene for litt siden og hun er frisk som en fisk... Hun lager da altså masse rare lyder for morro skyld..jaja...Godt det gikk den veien iallefall..Så nå kan Raya leve leeeenge ;) Såååå glad!!!

Men dyrlegen mente at den aggresiviteten var fordi jeg var for pinglete med henne...Hun var tøff selv og da mente han at hun tålte en trøkk...Han mente jeg skulle være hardere med henne, Ha mer A4 regler og kjøre hard diett og masse trening..*sukk*..Men tror nok han har rett...hun er jo ikke gammel, men bare sinnsykt dominant...

Så nå er det trening trening og atter trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå vært hos dyrlegen da...Ingen feil...Fikk prøvene for litt siden og hun er frisk som en fisk... Hun lager da altså masse rare lyder for morro skyld..jaja...Godt det gikk den veien iallefall..Så nå kan Raya leve leeeenge ;) Såååå glad!!!

Men dyrlegen mente at den aggresiviteten var fordi jeg var for pinglete med henne...Hun var tøff selv og da mente han at hun tålte en trøkk...Han mente jeg skulle være hardere med henne, Ha mer A4 regler og kjøre hard diett og masse trening..*sukk*..Men tror nok han har rett...hun er jo ikke gammel, men bare sinnsykt dominant...

Så nå er det trening trening og atter trening...

Det var akkurat den beskjeden jeg fikk hos de andre dyrlegene jeg var hos med Pan :P Vi fløy jo inn og ut av diverse dyrlege kontor i nesten 2 år og svaret var mer eller mindre det samme hver gang men med variabel ordlyd og tydelighet:

Våre prøver sier han ikke er syk ergo er han dominant eller ihvertfall dårlig oppdratt.Vel, Pan var veldig syk og langt fra dominant i tillegg var han nok bedre oppdratt enn bikkja til de fleste dyrleger.

Men Pan var Pan og Raya er Raya og du kjenner jo hunden best, har hun vondt så har du vel sannsynligvis en følelse av at hun har det,(det hadde jeg med Pan) men JEG ville uansett fått en second opinion på en hund som "plustelig" endret atferd. Sånn i tilfelle det faktisk ER noe vondt noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med loke, jeg. Vil du vite at det ikke er noe galt og eventuelt hvorfor hun er blitt som hun er så ta kontakt med alternativet... Der gir de seg ikke før de vet hva som er galt og de er dønn ærlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...