Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene hjemme?

Evertsen
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Vi er en familie på fire som ønsker oss ett familiemedlem til, en Parson russell terrier. Har selv hatt hund i alle år, men da aldri valp. Selv studerer jeg(korte dager) og mannen jobber fulltid. Tenker å ta meg én uke fri fra jobb og skole for å være hjemme 24/7 med lille skatten, men etter dette lurer jeg på om det er forsvarlig å ta den med i bilen når jeg skal på skole de neste ukene, for så å lufte og kose én gang i timen. (Er bare på skolen Max 4 timer hver dag). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er omtrent på den måten jeg har gjort det i forhold til valp og det å venne seg til å være hjemme alene. Men når valpen lå i bilen så smøg jeg meg bort for sov den fikk den ligge i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Det er omtrent på den måten jeg har gjort det i forhold til valp og det å venne seg til å være hjemme alene. Men når valpen lå i bilen så smøg jeg meg bort for sov den fikk den ligge i fred.

Så bra. Følte du det var effektivt, og at det gikk bra? Er så redd den skal være redd i bilen. Tror du det blir kaldt i bilen nå på høsten? ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det kommer helt ann på hvor du står og hvor kaldt det blir der. Men valpen skal jo helst ligge i et bur og da er det jo greit å bruke et gammelt ullpledd i bunnen for det varmer selv om det er vått. Så tror heller at du må huske på å lufte litt og sette bilen i skyggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Det kommer helt ann på hvor du står og hvor kaldt det blir der. Men valpen skal jo helst ligge i et bur og da er det jo greit å bruke et gammelt ullpledd i bunnen for det varmer selv om det er vått. Så tror heller at du må huske på å lufte litt og sette bilen i skyggen

Bilen står i garasje. Skal selvfølgelig ha bur med pledd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Evertsen skrev:

Bilen står i garasje. Skal selvfølgelig ha bur med pledd ?

Det høres bra ut for valpen er jo ikke rein enda.  Her jeg bor skal det mye til for å få minusgrader i en garasje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det nok svar som går en del på magefølelser basert på egne erfaringer og helt sikkert en del enda mer rent følelsesbaserte meninger. For det er ikke meg bekjent noe særlig forskning å basere seg på her.

Jeg synes en uke høres for lite ut. Jeg har nesten lyst å si altfor lite. Mange valper er ikke i nærheten av å ha "landet" etter kun en uke i sitt nye hjem. Det hjelper selvsagt veldig mye at det bare er firetimersdager og at du ser valpen i hver pause.

Du skaper deg i alle fall ekstremt små marginer. For ikke bare skal valpen bli vant til dere og sitt nye hjem, du må også rekke å få den bur og biltrent på en ukes tid. Og trent til å være alene. Det kan gå, men det kan like gjerne ikke gå. Noen har en strategi om å bare sette valpen i bur eller dra fra den (eller begge deler) og bare overse all klaging og håpe at det går seg til etterhvert. Hvis det er strategien din, så vil du selvsagt komme deg på skolen etter en uke. Det er imidlertid ikke den, for tiden, anbefalte måten å gjøre det på. Da snakker vi heller om en forsiktig tilvenning til både bur, bil og alenetid som tar den tiden det tar. De fleste vil nok tenke at en uke er en ekstremt kort tid for å komme i mål.

Da jeg leste om slikt for et års tid siden da jeg fikk min valp, så var min konklusjon at et absolutt minimum av hva som kunne anbefales var 2 uker med valpen 24/7. Og da vil det nok fremdeles være mange som mener det er uansvarlig kort. Personlig vil jeg ikke vurdere valp uten å kunne ta ut brorparten av ferien min for anledningen, la oss si minst 4 uker.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...