Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Spør her siden det er søndag og ingen fagfolk er på jobb :)  Hadde en kjip opplevelse langt inne på heia uten tlf dekning. Når jeg satte meg i bilen og skulle hjem så startet ikke skiten . Den har strøm og alt annet den trenger men "electric anti-theft faulty" lyste i displayet og den gikk ikke igang. Altså bilen kjente ikke igjen nøkkelen. Etter å ha prøvd en evighet drasset jeg med meg hundene avgårde til jeg fikk telefondekning og kunne ringe noen. Forslaget var å nappe ut plusspolen i batteriet for å nullstille elektronikken. Dette funket der og da så jeg kom meg hjem men nå gir den samme beskjed igjen. Den gammeldagse nøkkelen, reservenøkkelen fungerer. 3 år gammel bil. Feil i elektronikken på bilen eller i chipen på nøkkelen? Jeg kan låse opp dørene med begge nøkler , både i nøkkelhull og på knapp. 

Guest Christine
Skrevet

Ah, jeg har mest kjennskap til vag. Det kan høres ut som om det ligger noe feilkode en plass, så jeg ville søkt opp en lokal bilgruppe på face og spurt om noen har obd2-kontakt (mener den går til Citröen også), og kan hjelpe med å lese/slette feilkoden. Mange som har slikt diagnoseutstyr liggende som tar på seg slike oppdrag for et par hundrelapper, altså rimeligere enn verksted :) 

Skrevet
Akkurat nå, Christine skrev:

Ah, jeg har mest kjennskap til vag. Det kan høres ut som om det ligger noe feilkode en plass, så jeg ville søkt opp en lokal bilgruppe på face og spurt om noen har obd2-kontakt (mener den går til Citröen også), og kan hjelpe med å lese/slette feilkoden. Mange som har slikt diagnoseutstyr liggende som tar på seg slike oppdrag for et par hundrelapper, altså rimeligere enn verksted :) 

Takk :)  

Skrevet
Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Ellers har du vel ny-bilgaranti, så dette vil jeg tro går på garantien og er noe forhandler el.l. fikser uten kostnad. 

Dessverre. Gikk ut i våres på km

Skrevet
Akkurat nå, Kåre Lise skrev:

Kan jo alltids prøve å bytte batteri. 

Ja, jeg vurderte det men droppet i tilfelle den må inn til citroen,den var på service i juni rett før garantien gikk ut så jeg har et lite håp om at de kanskje fikser rimelig. Typ sånne sure gubber som ikke liker at man tukler med ting selv. ... Men ville den ikke da også fusket på låsen? Og ville det hjulpet å nappe ut batteriet på bilen ?  Må ta en tur bort og høre hva de sier , blir det dyrt tester jeg Christine sitt forslag. 

Guest Kåre Lise
Skrevet
4 timer siden, yurij skrev:

Ja, jeg vurderte det men droppet i tilfelle den må inn til citroen,den var på service i juni rett før garantien gikk ut så jeg har et lite håp om at de kanskje fikser rimelig. Typ sånne sure gubber som ikke liker at man tukler med ting selv. ... Men ville den ikke da også fusket på låsen? Og ville det hjulpet å nappe ut batteriet på bilen ?  Må ta en tur bort og høre hva de sier , blir det dyrt tester jeg Christine sitt forslag. 

Å la ett ikkemerkeverskted gjøre diagnose kan like gjerne ende i nye spørsmålstegn som bare merkeverkstedet kan dekode og du ender opp med å gjøre det samme om igjen. Nå kjenner jo ikke jeg alle merkenes rutiner på dette men f.eks Møller har hatt en grei ordning 500,- for diagnose. Det kan fort bare bli fordyrende å gå omveien. 

Skrevet
21 timer siden, yurij skrev:

Dessverre. Gikk ut i våres på km

Garanti er nå en ting. Reklamasjonsrett en annen. Det skal være 5 år reklamasjonsrett på en bil - hvis du har kjøpt den som privatperson vel og merke. Dette må i så fall være en reklamasjonssak - det er ingenting som tilsi at det elektriske systemet (eller hva man nå skal kalle dette) ikke skal vare i minst 5 år. Det kan umulig ses på som en slitedel. 

  • Like 1
Skrevet
Akkurat nå, tillien skrev:

Garanti er nå en ting. Reklamasjonsrett en annen. Det skal være 5 år reklamasjonsrett på en bil - hvis du har kjøpt den som privatperson vel og merke. Dette må i så fall være en reklamasjonssak - det er ingenting som tilsi at det elektriske systemet (eller hva man nå skal kalle dette) ikke skal vare i minst 5 år. Det kan umulig ses på som en slitedel. 

Håper de er enige . 

Skrevet
12 minutter siden, yurij skrev:

Håper de er enige . 

Ikke ta dem på ordet sånn uten videre hvis de nekter. Hvis den er kjøpt av deg ny burde det ikke være noe å diskutere så fremt de ikke kan påvise at du har påført bilen feilen. Har du kjøpt bruktbil fra forhandler, så er det i utgangspunktet 5 år reklamasjonsrett fra du har kjøpt den, men det er klart at det vil være forskjell på hva man forvente skal "holde" i ytterligere 5 år så alder har alt å si. Her er det snakk om en bil under 5 år, så det bør ikke være noen innvending. Bruktkjøp fra privatperson blir litt mer innviklet, og der har jeg ikke helt oversikten. Uansett må reklamasjonen rettes dit hvor du kjøpte bilen.

 

Skrevet
22 minutter siden, tillien skrev:

Ikke ta dem på ordet sånn uten videre hvis de nekter. Hvis den er kjøpt av deg ny burde det ikke være noe å diskutere så fremt de ikke kan påvise at du har påført bilen feilen. Har du kjøpt bruktbil fra forhandler, så er det i utgangspunktet 5 år reklamasjonsrett fra du har kjøpt den, men det er klart at det vil være forskjell på hva man forvente skal "holde" i ytterligere 5 år så alder har alt å si. Her er det snakk om en bil under 5 år, så det bør ikke være noen innvending. Bruktkjøp fra privatperson blir litt mer innviklet, og der har jeg ikke helt oversikten. Uansett må reklamasjonen rettes dit hvor du kjøpte bilen.

 

Den er kjøpt hos de som nå skal se på den og de har hatt alle servicer på den. Senest i juni og alle servicer er fulgt som de skal. 

  • Like 1
Skrevet
Akkurat nå, yurij skrev:

Den er kjøpt hos de som nå skal se på den og de har hatt alle servicer på den. Senest i juni og alle servicer er fulgt som de skal. 

Ja, da kan jeg ikke skjønne at det skal by på noe problem. Jeg ville bare sagt "jeg regner med det er en reklamasjonssak, dette". Så viser du i alle fall at du vet om rettighetene dine. Så får de heller si i fra om de mener du har gjort noe som har ødelagt bilen. De kan på ingen måte unnskylde seg med at garantien er utgått, i alle fall.

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Skrevet
På 14.8.2017 at 8:36 PM, tillien skrev:

Ikke ta dem på ordet sånn uten videre hvis de nekter. Hvis den er kjøpt av deg ny burde det ikke være noe å diskutere så fremt de ikke kan påvise at du har påført bilen feilen. Har du kjøpt bruktbil fra forhandler, så er det i utgangspunktet 5 år reklamasjonsrett fra du har kjøpt den, men det er klart at det vil være forskjell på hva man forvente skal "holde" i ytterligere 5 år så alder har alt å si. Her er det snakk om en bil under 5 år, så det bør ikke være noen innvending. Bruktkjøp fra privatperson blir litt mer innviklet, og der har jeg ikke helt oversikten. Uansett må reklamasjonen rettes dit hvor du kjøpte bilen.

 

Har du link til noe jeg kan vise til ang reklamasjonsrett? Fikk beskjed om at de ikke fant fukt og at det var reklamasjonssak. Deretter dumpet det ned en regning i posten med beskjed om at reklamasjon var avslått pga km stand på bilen og utgått garanti. :(  Jeg hater Citroen når det gjelder service

Skrevet
4 minutter siden, yurij skrev:

Har du link til noe jeg kan vise til ang reklamasjonsrett? Fikk beskjed om at de ikke fant fukt og at det var reklamasjonssak. Deretter dumpet det ned en regning i posten med beskjed om at reklamasjon var avslått pga km stand på bilen og utgått garanti. :(  Jeg hater Citroen når det gjelder service

Huff, høres i utgangspunktet veldig useriøst ut.

Nå vet jeg ikke helt ordlyden i avslaget men dersom, slik det ser ut som fra det du refererer, de forsøker å avslå reklamasjon på bakgrunn av utgått garanti så er de så fullstendig på bærtur at de burde vært innrapportert. Det går faktisk ikke an.

Og reklamasjonsretten er, som sagt, 5 år for biler. Unntaket er slitedeler, selvsagt. Litt som at en mobiltelefon også har 5 år, mens batteriet i den er unntatt. At det elektriske systemet, inkludert låsesystemet, i en bil skal kunne ses på som en slitedel i den forstand, det nekter jeg å tro.

Har du snakket med dem? Minnet dem på at de sa det var reklamasjonssak? De visste utmerket godt km-stand ved det tidspunktet også. Hvis de begynner å snakke om garanti igjen, påpek at dette ikke er snakk om en garantisak, det er snakk om reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven og at de veldig godt vet at den er 5 år for biler. Hvis de ikke gir etter ville jeg spesifikt spurt om grunnlaget for å ekskludere låsesystemet fra 5 års reklamasjonsrett.

Det er, så vidt jeg kan skjønne, bare to mulige årsaker til avslaget:

1. De prøver seg i håp om at kunden ikke vet bedre

2. Det finnes en eller annen presedens, et vedtak i forbrukerrådet eller lignende, som gir unntak for den type feil som du har opplevd fra 5-årsfristen. Jeg ville i så fall insistert på å få dokumentert hva de baserer dette på. Igjen ... om de våger å nevne ordet garanti så ... I midt hode høres det veldig merkelig ut at det skal finnes noe slikt grunnlag for låsesystemet på en bil, men jeg kan selvsagt ikke utelukke det.

Det er masse stoff på nettet om reklamasjonsrett, garanti og forholdet mellom de to. Det skal være fullstendig unødvendig å vise Citroen noe som helst av dette. For dette kan de ut og inn. Men hvis du for egen del vil forberede deg så kan du feks starte med å lese her: https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/ eller her: https://www.dinside.no/okonomi/alt-du-ma-vite-om-reklamasjonsretten/67382042

La oss få vite hvordan det går og lykke til! 

  • Like 1
Skrevet

Takk. Tenkte skrive en mail men må kanskje bort igjen. Det som står på fakturaen er følger: " Avslått som reklamasjon/ garanti pga km stand. " That`s it. Det er jo litt frekt allerede der å mixe reklamasjon/ garanti , er det ikke? Og gubbe var enig i at det var reklamasjon når vi snakket sammen men han beholdt nøkkelen i 3 mnd dersom han ble gransket for det ( eller noe i den duren) Også kommer regning nå med denne beskjeden

Skrevet
20 minutter siden, yurij skrev:

Takk. Tenkte skrive en mail men må kanskje bort igjen. Det som står på fakturaen er følger: " Avslått som reklamasjon/ garanti pga km stand. " That`s it. Det er jo litt frekt allerede der å mixe reklamasjon/ garanti , er det ikke? Og gubbe var enig i at det var reklamasjon når vi snakket sammen men han beholdt nøkkelen i 3 mnd dersom han ble gransket for det ( eller noe i den duren) Også kommer regning nå med denne beskjeden

Nja, den formuleringen er litt rar. Forsåvidt greit å si reklamasjon/garanti hvis man tolker "/" som "eller" - altså "stryk det som ikke passer". Problemet kommer når man, som her, stryker "garanti" og sitter igjen med "Avslått som reklamasjon pga km stand". Det er, i utgangspunktet, rett og slett ikke lov. Reklamasjonen går ikke på km den går på tid! 5 år! Spesielt absurd blir det når det er veldig vanskelig å se hvordan nøkkelsystemet skal påvirkes av kilometerstand. Hadde det vært snakk om totalhavari motoren, så hadde de muligens hatt en sak om bilen hadde gått ekstremt langt, mye lengre enn vanlig bruk skulle tilsi, på de tre åra. Denne bilen har jo uansett ikke gått uvanlig langt, og skaden kan altså vanskelig ses i sammenheng med kilometerstand. Det blir veldig merkelig.

Nei, med alle forbehold, så ser det for meg ut som de forsøker å snyte deg. Men de må vel jo få sjansen til å forklare hvordan dette henger sammen. Ikke ta dem på ordet, be om dokumentasjon på at det evt skal være noe unntak her. Fra noen utenfor Citroen, de kan skrive hva som helst av forbehold i sine egne "avtaler", men de er ikke gyldig om det gir deg dårligere vilkår enn forbrukerkjøpsloven gir.

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Skrevet

Herre !   Sendte mail tilbake til dem noen dager etter å ha fått fakturaen ( jeg vet jo allerede at de ikke leser mail :/ )  og da de ikke svarte på den måtte jeg sende en til fra jobbmailen for å spørre om de hadde sett den første og om de hadde bry til å respondere. Fikk svar om at den mailen hadde ikke tanten på kontoret sett men etter at jeg hadde foreslått å titte i søppelposten svarte hun at joda, den hadde hun så funnet og sendt den videre  til verkstedsansvarlig (gubben sin - sukk) . Jeg trengte ikke å betale regningen før jeg fikk svar fra ham! ( nei , riktig det var lisom ikke helt tanken at jeg skulle betale i det hele tatt :/ )  Siden har jeg ikke hørt noe 

Guest Kåre Lise
Skrevet
8 minutter siden, yurij skrev:

Herre !   Sendte mail tilbake til dem noen dager etter å ha fått fakturaen ( jeg vet jo allerede at de ikke leser mail :/ )  og da de ikke svarte på den måtte jeg sende en til fra jobbmailen for å spørre om de hadde sett den første og om de hadde bry til å respondere. Fikk svar om at den mailen hadde ikke tanten på kontoret sett men etter at jeg hadde foreslått å titte i søppelposten svarte hun at joda, den hadde hun så funnet og sendt den videre  til verkstedsansvarlig (gubben sin - sukk) . Jeg trengte ikke å betale regningen før jeg fikk svar fra ham! ( nei , riktig det var lisom ikke helt tanken at jeg skulle betale i det hele tatt :/ )  Siden har jeg ikke hørt noe 

Har du dette skriftlig så er det jo gull. Uten å vite hva du skrev om det er et krav om reklamasjon så tolker jeg uansett dette svaret som en bekreftelse på at de bekrefter å ha motatt en innsigelse på kravet og det er ikke noe å stresse med betaling. :)

 

Skrevet
24 minutter siden, yurij skrev:

Herre !   Sendte mail tilbake til dem noen dager etter å ha fått fakturaen ( jeg vet jo allerede at de ikke leser mail :/ )  og da de ikke svarte på den måtte jeg sende en til fra jobbmailen for å spørre om de hadde sett den første og om de hadde bry til å respondere. Fikk svar om at den mailen hadde ikke tanten på kontoret sett men etter at jeg hadde foreslått å titte i søppelposten svarte hun at joda, den hadde hun så funnet og sendt den videre  til verkstedsansvarlig (gubben sin - sukk) . Jeg trengte ikke å betale regningen før jeg fikk svar fra ham! ( nei , riktig det var lisom ikke helt tanken at jeg skulle betale i det hele tatt :/ )  Siden har jeg ikke hørt noe 

Høres ikke akkurat tillitvekkende ut det der. Dessverre ikke uvanlig, forferdelig mye uprofesjonelle folk som driver «butikk» rundt omkring.

Nå får man vel håpe at du hører noe fra dem, formodentlig med en innrømmelse, for det er jo ikke noe morsomt å ha en potensiell regning hengende over seg, men husk at et krav er foreldet etter tre år :D 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...