Gå til innhold
Hundesonen.no

Luksusproblem når det gjelder apportering..

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Har en BC som tror han er apporterende fuglehund, og det beste han vet er nettopp apportering. Men jeg har et lite "luksusproblem". Han slipper apporten for tidlig, på bakken. Jeg belønner for avlevering, men det er ingen belønning som er bra nok- han vil ikke ta den og fokuserer kun på apportbukken som ligger på bakken.. Så jeg klarer ikke å belønne han for å holde på apporten, eller egentlig avlevere den til meg i hånda. Noen tips?

Skrevet

Jeg pleier å ta opp apporten og legge den i munnen på hunden (ikke tvangsapport) hvis den slipper. Da får du muligheten til å klikke/belønne for riktig atferd.

Skrevet

Har en BC som tror han er apporterende fuglehund, og det beste han vet er nettopp apportering. Men jeg har et lite "luksusproblem". Han slipper apporten for tidlig, på bakken. Jeg belønner for avlevering, men det er ingen belønning som er bra nok- han vil ikke ta den og fokuserer kun på apportbukken som ligger på bakken.. Så jeg klarer ikke å belønne han for å holde på apporten, eller egentlig avlevere den til meg i hånda. Noen tips?

Ja klart det...Dette momentet med avlevering, bør du trene på under kontrollerbare forhold til å begynne med. Ikke kast den langt avgårde, men sleng den bare på bakken/gulvet en meter eller to unna. Når han "slipper den" så passer du på å holde hånda under slik at du får belønnet for at den havner i hånden din. Og belønningen? Jo en likedan apportbukk som slenger fra deg. Denne leken med å hele tiden bytte bytte(he he) syns mange hunder er artig. De gangene han ikke får levert deg i hånden, blir det ikke noe bytting heller. Etter hvert vil han fysisk oppsøke hånden din for å få langt den der. Det er bare da belønningen kommer. Når dette momentet er i boks, kan du prøvesette det inn i en lett apportøvelse.
Skrevet

Ja klart det...Dette momentet med avlevering, bør du trene på under kontrollerbare forhold til å begynne med. Ikke kast den langt avgårde, men sleng den bare på bakken/gulvet en meter eller to unna. Når han "slipper den" så passer du på å holde hånda under slik at du får belønnet for at den havner i hånden din. Og belønningen? Jo en likedan apportbukk som slenger fra deg. Denne leken med å hele tiden bytte bytte(he he) syns mange hunder er artig. De gangene han ikke får levert deg i hånden, blir det ikke noe bytting heller. Etter hvert vil han fysisk oppsøke hånden din for å få langt den der. Det er bare da belønningen kommer. Når dette momentet er i boks, kan du prøvesette det inn i en lett apportøvelse.

Hva med å gå enda mer tilbake - starte fra scratch.. Ikke kast men ha den i din hånd og så belønn for å holde og avlever og så deretter jobbe videre med det.. Tilbake til start er ofte et greit punkt å starte på når ting butter..

Skrevet

Hva med å gå enda mer tilbake - starte fra scratch.. Ikke kast men ha den i din hånd og så belønn for å holde og avlever og så deretter jobbe videre med det.. Tilbake til start er ofte et greit punkt å starte på når ting butter..

Ja det er et godt poeng du kommer med der. Mange vil ha nytte av å begynne på nytt. Man får observere hunden og se hvor langt tilbake man ev. bør gå. Med Pia trente vi på at vi begge to skulle holde i den sammtidig nettopp for å unngå at hun spyttet den ut før jeg fikk tak i den. Også i eliteklassen ser man at det er et problem noen sliter med. Så fort eieren bøyer seg ned spyttes den ut så er de er lynraske nede for å få tatt den før den havner på bakken.
Skrevet

Bare pass på at det ikke blir "tradisjonell apport" der hunden spurter ut til apportet og loffer tilbake igjen. Jeg ville baklengskedet øvelsen hvis jeg var deg:-D Men gøy at han liker det hvertfall!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...