Gå til innhold
Hundesonen.no

Erstatning ved forsinket fly


borderen
 Share

Recommended Posts

Hei kjære sonen-orakel. Jeg har nylig vært på en flytur som ble 22 timer forsinket pga en tekninsk feil på en del i flyet. Jeg leser over alt på nettet at på en så lang strekning jeg fløy, så har man rett på 600 euro i erstatning. Det takker jeg ja til. Men hvor sender jeg inn informasjon/klagen? 

Jeg fly med Thai airways og så vidt jeg har forstått har de en connection om SAS. Er det noen som har sendt inn en klage på forsinkelse før? Hvordan gjør jeg det?

 

http://www.forbrukerradet.no/fly/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thai har ikke noe med SAS å gjøre utover at de er i samme allianse og har en del codeshare. I tidligere år (type 1970) var SAS med på å starte opp Thai, men de har ikke lenger noen som helst ting med selskapet å gjøre. Ikke noe mer enn Lufthansa, Swiss, Austrian et cetera.

Spørsmålet er: hvilken strekning er det snakk om? Dette har også noe å si. Dette er en EU-regel, og det er vel noe sånn som at hvis ikke reisen gikk fra et EU-land, så er du ikke berettiget noe. Thai Airways er et asiatisk selskap, og er ikke registrert i EU, derfor er du ikke berettiget hvis reisen var fra asia til eu. Deretter, hvilket selskap fløy du med. Var det Thai airways, så må du sende inn krav til thai airways. Via deres kontaktformular på hjemmesiden. Deretter smøre deg med tålmodighet. Selskapet kan si nei, dette er ikke slik vi så det. Da må du svare de med det du mener er rett, og deretter smøre deg med mer tålmodighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Thai har ikke noe med SAS å gjøre utover at de er i samme allianse og har en del codeshare. I tidligere år (type 1970) var SAS med på å starte opp Thai, men de har ikke lenger noen som helst ting med selskapet å gjøre. Ikke noe mer enn Lufthansa, Swiss, Austrian et cetera.

Spørsmålet er: hvilken strekning er det snakk om? Dette har også noe å si. Dette er en EU-regel, og det er vel noe sånn som at hvis ikke reisen gikk fra et EU-land, så er du ikke berettiget noe. Thai Airways er et asiatisk selskap, og er ikke registrert i EU, derfor er du ikke berettiget hvis reisen var fra asia til eu. Deretter, hvilket selskap fløy du med. Var det Thai airways, så må du sende inn krav til thai airways. Via deres kontaktformular på hjemmesiden. Deretter smøre deg med tålmodighet. Selskapet kan si nei, dette er ikke slik vi så det. Da må du svare de med det du mener er rett, og deretter smøre deg med mer tålmodighet...

Reisen var Gardemoen - Bangkok. 

Kanskje jeg like godt kan bruke et av alle disse advokatfirmaen som tar 25% av tilbakebetalingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, borderen skrev:

Reisen var Gardemoen - Bangkok. 

Kanskje jeg like godt kan bruke et av alle disse advokatfirmaen som tar 25% av tilbakebetalingen?

Ja, det er en mulighet, selv om jeg har hørt en del ymse om de. Kan se om jeg finner artikkelen igjen, husker ikke om den var engelsk eller norsk. 

Vær OBS på at du bidrar til å dra opp prisene på flybilletter (som en helhet) når du bruker disse tjenestene... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Ja, det er en mulighet, selv om jeg har hørt en del ymse om de. Kan se om jeg finner artikkelen igjen, husker ikke om den var engelsk eller norsk. 

Vær OBS på at du bidrar til å dra opp prisene på flybilletter (som en helhet) når du bruker disse tjenestene... :P

Takk for svar. At jeg drar opp prisene er helt greit. Jeg tape veldig mye penger på forsinkelse (turer videre) og ikke minst et helt døgn av ferien (som er veldig vanskelig for meg å få til...). I tillegg er det litt for billig å flytte seg til andre siden av jordkloden synes jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...