Gå til innhold
Hundesonen.no

Avstandskommandering


Debbie
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter med to feil i avstandskommanderingen min- og vil gjerne ha tips til hvordan dere lærer den inn,og  i tilfelle tips til å bukt med de problemene jeg har.

 

Hun har god fart ned og opp.

Hun har så god fart  opp at hun drar med seg bakbeina, og dermed kommer lengere fremover.

Hun ligger ikke med hoftene rett, og når hun da sitter opp, og ned osv- så blir hele øvelsen skeivere og skeivere i forhold til der vi begynte.

Hun har låste bakbein.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun drar meg seg bakbeina, har hun pr.def ikke låste bakbein, så jeg ville lagt mer vekt på å få henne til å forstå at bakbeina skal holdes i ro, selv om hun utfører momentet raskt. Det at hun ikke ligger rett med hoftene ville jeg prøvd å trent vekk med at det ikke gir belønning å legge seg på skinka. For noen hunder er det jo veldig naturlig å ligge slik, og da er det jo ikke så lett å få dem til å ligge riktig, men prøv å hold på kriteriene om at hun skal ligge beint og holde bakbeina i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

Om hun drar meg seg bakbeina, har hun pr.def ikke låste bakbein, så jeg ville lagt mer vekt på å få henne til å forstå at bakbeina skal holdes i ro, selv om hun utfører momentet raskt. Det at hun ikke ligger rett med hoftene ville jeg prøvd å trent vekk med at det ikke gir belønning å legge seg på skinka. For noen hunder er det jo veldig naturlig å ligge slik, og da er det jo ikke så lett å få dem til å ligge riktig, men prøv å hold på kriteriene om at hun skal ligge beint og holde bakbeina i ro.

Takk for tips, da må jeg jobbe hardere med å få ho til å forstå konseptet låste bakbein. Tror ikke jeg orker å begynne med låste frambein.

Hun legger seg ikke på skinka, hun ligger bare med den ene hofta lengere frem enn den andre, ergo blir hun skeivere og skeivere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren inn muskelhukommelse på låste bakbein. Dette gjør du ved å stå helt inntil henne når du trener sitt opp og tar et lite skritt vekk når hun skal legge seg i dekk. På den måten har hun ikke mulighet til å dra med seg bakbeina framover når hun sitter opp. Kjør mange repetisjoner på dette. Gjerne frivillig i starten, så du ikke ødelegger kommandoen ved å enten ikke belønne for dårlig utførelse, eller får med deg rusk på øvelsen inn i kommandoen. Det en må være obs på når man har jobbet en del med frivillig atferd, er at du etterpå må være flink til å legge på stimulikontroll, slik at hun ikke tyvstarter. Vent noen sekunder ekstra før du gir kommandoer, slik at hun må holde posisjonen en stund før hun får neste kommando. Tyvstarter hun, så feiler du henne ved å få henne ut av posisjon og prøver på nytt.

Ang. dette med å legge seg feil, så må du bare feile henne når hun gjør feil. Løs henne ut av posisjonen og vent på at hun legger seg på nytt. Bare belønn henne når hun legger seg riktig. Dette fordrer jo at hun ofte tilbyr å legge seg riktig. Hvis hun i hovedsak tilbyr å legge seg feil, så kan du belønne dette med kjedelige godbiter, mens du gir jackpot når hun legger seg riktig, for å highlighte disse. Dette må du ta ut av selve øvelsen og trene på ved siden av. Når hun tilbyr riktig ligg, så sette du den inn i øvelsen igjen. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...