Gå til innhold
Hundesonen.no

Metoder

spot
 Share

Recommended Posts

Man säger avslutningsvis att val av träningsmetod antagligen bör göras utifrån en sammanvägd bedömning av t ex hundens temperament, ras, erfarenhet, och kunskap hos tränaren.

Etter å hatt mange forskjellige raser, og veldig mange hunder er jeg helt enig i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig innlegg fra Per Jensen, en forsker som jeg forøvrig har stor sans for. Dette er én undersøkelse og ikke selve beviset på hvordan ting virker. Karen Pryor har feks undersøkt noe av det samme og kommet frem til at klikk er mer effektivt enn stemme.

Ihvertfall, det de har undersøkt her er hvorvidt hunden lærer raskere om man bruker en sekundær forsterker i forhold til kun primærforsterker, og om hunden lærer raskere om man bruker en klikker som sekundærforsterker kontra stemmen som sekundærforsterker. Jeg kan ikke si at undersøkelsen har så stor verdi for metodevalg, men for meg som klikkertrener gjør den det kanskje litt "enklere" å droppe klikkeren når det er praktisk (men det gjør jeg jo allerede): jeg dropper klikkeren der jeg ikke trenger 1) betinget forsterker eller 2) det er mer hensiktsmessig å bruke stemmen.

Hvis jeg frishaper noe hvor jeg vil ha presisjon og mange raske repetisjoner så er det naturlig for meg å bruke klikker (men jeg kan like gjerne bruke "bra"). Dette gjør jeg både for min egen del, men også fordi jeg har blitt fortalt at hunden lærer raskere med klikker kontra stemme - her kan faktisk en slik undersøkelse bety noe for en som bruker betinget forsterker bevisst.

Ofte betyr sekundærforsterkeren tillatelse til å ta belønning, altså, den blir som en signal/kommando, og da sier det seg selv at det er en forutsetning med en sekundærforsterker. Men ofte gir jeg bare godbiten eller ballen (eller åpner døren osv). En viss form for bruk av sekundærforsterker vil det dog alltid bli, for hunden vil kjenne igjen bevegelsen av hånden som går mot lomma for å ta opp en godbit eller leke, eller hånden på dørhåndtaket eller båndet som slakker seg så hunden får gå og snuse, osv. Dette er ikke nevnt i innlegget, men det står det kanskje mer om i forskningsartikkelen som er gitt ut i forbindelse med undersøkelsen.

I forhold til det som står om valg av treningsmetode avslutningsvis og som du har sitert, er jeg usikker på hva de mener. Mener de valg av klikker/stemme/ingen betinget forsterker? I så tilfelle er det en selvfølge, men vel så viktig er HVA man skal trene (er det hensiktsmessig med en betinget forsterker til denne aktiviteten), avstanden til hunden, hundens følelse overfor klikket osv. Mener de derimot valg av metode som i lokking, frishaping, capturing, tilrettelegging, osv så hører vel den diskusjonen til en undersøkelse som tar for seg nettopp dette, og ikke i forbindelse med diskusjonen rundt primære og sekundære forsterkere.

Det står litt mer her, men dessverre finner jeg ikke hele artikkelen noe sted:
http://www.appliedanimalbehaviour.com/article/S0168-1591(16)30238-6/pdf

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Mirai locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tja, min forrige hund måtte ha små måltider gjennom hele dagen, ellers ble hun kvalm og spydde hun magesyre. Det feilte henne ikke noe utover det at magesekken ikke tålte å bli helt tom. Det hunden jeg har nå sultestreiket i sitt tidligere hjem og kunne gå dagevis uten mat. Hun klarer seg like fint på ett stort måltid daglig som flere små. Jeg har prøvd OMAD selv, og jeg klarer faktisk ikke å spise ~2000 kalorier (som er mitt dagsbehov for vedlikehold) på ett måltid. Fasting kan sikkert være positivt for noen individer i noen tilfeller, men jeg tror absolutt ikke det er noe som passer for alle.
    • Det var lenge siden! Hvis du faktisk skal ha noe særlig sol og varme så er det sør-Spania som gjelder. Kanariøyene hvis du vil være værsikker. Det kan være ganske hustrig ellers i sør-Europa, og husene der er jo ofte ikke laget for vinter og ikke spesielt godt isolert. Heller ikke i Spania, forsåvidt. Kanskje se på feriehusutleiere som Novasol og den type ting?  Tenker du å fly eller kjøre? Det blir jo fort dyrt å fly tre store hunder fram og tilbake i cargo.
    • Jeg har begynt å se etter sydendestinasjoner pga helsa, og tenker at hvis jeg blir ufør så blir det å tilbringe vintrene der nede. Jeg vil ha noe veldig rolig, ei hytte ved et stille fjellvann med bare en dagligvarebutikk i nærheten hadde funka, liksom, men jeg sliter litt med å orientere meg. Er det noen som har forslag til feriedestinasjoner for ei litt pysete dame med to mellomstore (alaskan husky og storpuddel) hunder? 🙈 Pris har en del å si, jeg vil helst ikke blakke meg 🙈
    • Hei.  Jeg har hatt Mitt spor og err veldig fornøyd med dem men nå skal jo dem legges ned fra 30sept nå.. Så da fikk jeg tilbud om å få gratis brikker igjennom Lildog og dette er noe av det mest ubrukelige jeg har hatt.. Dem har ikke i nærheten av det Mitt spor har av aktivitetsovervåkning og turfunkjon osv.. Så jeg skal over til Tractive men har 2 hunder så det som holder meg igjen er prisen på abennomentene jeg må ha siden jeg vil jo ha alle de funksjonene som er tilgjengelig men da må jeg ut med minimum 2520-, for ett år på begge gutta samtidig for å få fullt utbytte av trackeren.. + at det koster jo fra 1000-, - 1500-, pr sporingsenhet oppå der igjen.. Og med uførepensjon så har man ikke mulighet til å betale sånne summer på engang på en sporingsenhet men heller det enn å miste dem fordi dem kanskje løp etter ett rådyr ellernoe og løp for langt og ikke finner veien hjem igjen..  Så du betaler for trygghet på tur tenker jeg.. Jeg har mine løse på tur nesten hver eneste dag.. Det har gått bra hittil men man vet aldri..  MEN STYR UNNA LILDOG IHVERTFALL ER MITT RÅD!!! 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...