Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Håper det er noen kloke hoder som kan gi meg ett godt råd her nå..

for en stund tilbake så sa jeg ja til å passe en hund i 14 dager ( den er  11 mnd gml) uken før den kom så kom min egen valp.

Ble fortalt at denne hunden var vant til å være i bur og trygg på dette når den var alene hjemme.. fortalte de at det var helt supert- at jeg ville benytte meg av muligheten til å la min egen valp få en god hjemme alene trening.. men så viser det seg at denne hunden  har sterk seperasjonsangst- uten bur så åpner han døren - uansett så hyler og skriker han så fort jeg går ut av døren.

Dette har da valpen min selvfølgelig kopiert.. så hva gjør jeg nå? 

Meningen er at jeg skal begynne på jobb igjen nå på mandag- i første omgang 3 timer 3 dager..  

Hvor lang tid bør jeg ta ekstra ferie for å starte treningen på nytt med min egen valp- ( han er 12 uker nå).. er det egentlig håp om å få det til?

Takker så mye for gode råd!

Tone ;-)

Skrevet

Det som folk mange ganger glemmer, er at en hund som kan være alene hjemme ikke nødvendigvis kan være alene på nye steder. Det er vel slik med denne hunden, som dessuten er en veldig ung hund.

En slik adferd kan lett smitte over på valpen din. Det var kanskje litt lite gjennomtenkt å passe en annen hund samtidig som du selv nettopp har fått valp. Men, men, nå er det allerede gjort. Hvor lang tid det tar før valpen din kan være hjemme alene er ikke lett å vite, men at det er håp at han en gang skal greie, det er helt klart. Det du kan gjøre nå mens du har den andre hunden, er å trene på å gå fra rommet å la de være alene sammen. Bruk gjerne et gitter, slik at de ikke kan følge etter deg. Men ikke la de være alene hjemme. Når den andre hunden er hentet må du begynne å la valpene være alene så lenge som den greier uten å bli urolig. Det kan gå fort, men det kan også ta lang tid.

Skrevet

Så lenge valpen din i utgangspunktet ikke har separasjonsangst så kan det gå seg til relativt greit det :) Det trenger ikke å være bare det at den har lært av den andre heller, men det at den en stundnå har hatt selskap og nå ikke har selskap lengre. Det reagerte min første hund på etter jeg passet hunden til ei venninne i 3 uker når min var 9 mnd. Min var vant til å være hjemme alene og taklet det fint, når passhunden dro etter 3 uker var det ikke så gøy lengre så da begynte hun å ule hele dagen. Her løste det seg med en liten pause bare, ha henne med i bilen en god stund for å bryte vanen også litt gradvis introduksjon til å være hjemme alene igjen. 

Det er selvsagt umulig å si på forhånd hvor lang tid det vil ta, men det er ikke nødvendigvis noe stort problem så ville ikke tatt sorgene på forskudd :) 

Skrevet

Takk for svar-)

Helt klart- angrer veldig nå i ettertid på at jeg sa ja til å passe den andre hunden, men jeg sa ja lenge før det var bestemt at jeg skulle ha valp,.. og etterpåklokskap er en utrolig fin ting.. så derfor vil jeg nå forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen. De har fortalt meg at  å ja det stemmer- vi har slitt litt med det.. kjipt. 

Får

Men okey.. litt usikker på hvor mye valpen min har kopiert den andre- men i dag når jeg gikk ut med søpla så hørte jeg de begge 2.. forhåpentligvis så var det bare "støttehyl".

Får kjøre litt hjemmekontor første uken og ta det derifra.. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...