Gå til innhold
Hundesonen.no

Opptrening av hund


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Ene bikkja har rast ned i vekt de siste to ukene, og nå må jeg virkelig få han til å legge på seg, og å trene han opp igjen.. Ribbeina og ryggraden er godt synlig, og hoftebeina stikker opp som to små fjell. Tursælene passer ikke like godt lengre, da de blir liggende å slenge.. Ikke særlig pent, og heller ikke særlig praktisk/friskt.

Jeg har begynt å få i han litt mat igjen, så nå starter jobben med å finne tilbake formen. Han er 9 år og veldig aktiv. Noen som har tips til aktiviteter og ting vi kan gjøre for å bygge muskler, få i gang kroppen igjen, og å finne tilbake til gammel form? Noe jeg ikke bør gjøre, kanskje noe jeg bør være obs på? 

Han trekker som en husky, og jeg tenker trekk kan være en fin måte å bygge litt muskler igjen? Men bør jeg vente til han får lagt mer på seg? Kjenner jeg blir usikker, for så tynn har han aldri vært utenom etter jakt i unghundstadiet :aww: 

Har også tenkt på svømming, men helt ærlig har jeg litt noia for det etter at han hadde vann i lungene og i hele systemet etter sist svømmetur.. 

Slik så han ut for bare 1,5 uke siden

image.jpg

og slik ser han ut nå.. (Bare se bort fra crappy oppstilling og bilde)

image.jpg

Blir takknemlig for alle tips og råd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
11 minutter siden, Yellow skrev:

Er det utelukket at det ligger en medisinsk grunn bak dette raske vekttapet? 

Oi! Trodde jeg hadde skrevet det. Årsaken bak vekttapet er rett og slett løpetid på tispa vår.. Så ikke noe annet skummelt bak det annet enn at jeg ikke syns det er bra å bli så tynn, og ihvertfall ikke på så kort tid.. 

(Og så det er sagt: Han har aldri blitt så tynn under løpetid før, og frem til løpetiden neste år skal jeg finne en løsning for å unngå dette igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han er frisk og du får i han mat (når løpetiden er ferdig og treningen begynner) så hadde jeg ikke vært så bekymret ang hva du bør og ikke bør gjøre. Du kan jo gi han et par døgn litt rolig med litt ekstra mat når han begynner å spise skikkelig igjen også bare begynne trening, trekk burde jo være supert :) Så lenge han får i seg nok mat så får jo kroppen det den trenger til både aktivitet, restitusjon og oppbygging :) 

Det tar jo litt lengre tid på den den måten, men jeg tenker ihvertfall at en jevn oppgang og en oppgang som består av både muskler og fett er bedre enn å bare pøse på med fett for at de skal se bedre ut mens man bygger dem opp. Evt så får man pøse på med enda mer mat da om man vil ha raskere vektoppgang og trening samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
9 minutter siden, Christine skrev:

Oi! Trodde jeg hadde skrevet det. Årsaken bak vekttapet er rett og slett løpetid på tispa vår.. Så ikke noe annet skummelt bak det annet enn at jeg ikke syns det er bra å bli så tynn, og ihvertfall ikke på så kort tid.. 

(Og så det er sagt: Han har aldri blitt så tynn under løpetid før, og frem til løpetiden neste år skal jeg finne en løsning for å unngå dette igjen)

Ok :) Ville ikke gjort noe spesielt jeg heller, gitt kost med mye næring (som en alltid burde uansett) og ellers fortsatt som før, samme matmengde og mosjon, så skal det jo gå tilbake til normalen igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Keo har hatt slike perioder har jeg i grunnen fortsatt som før angående aktivitet, da gjerne byttet ut en del trekk og sykkel med svømming i sjøen, eventuelt snøbasing på vinteren. Skjønner dog veldig godt du er skeptisk til svømming etter lungetrøbbel.

Jeg valgte å gå fra 1 til 2 måltider per dag, morgen og kveld, spiste han så fikk han en halv kopp tørrfôr ekstra på morgenen og byttet litt leking i trening til godis. Gått gradvis opp i løpet av en måned til to, siste måneden ofte bare som 'kontroll-/stabilmåned), da i fit form og ikke bare masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
35 minutter siden, Malamuten skrev:

Så lenge han er frisk og du får i han mat (når løpetiden er ferdig og treningen begynner) så hadde jeg ikke vært så bekymret ang hva du bør og ikke bør gjøre. Du kan jo gi han et par døgn litt rolig med litt ekstra mat når han begynner å spise skikkelig igjen også bare begynne trening, trekk burde jo være supert :) Så lenge han får i seg nok mat så får jo kroppen det den trenger til både aktivitet, restitusjon og oppbygging :) 

Det tar jo litt lengre tid på den den måten, men jeg tenker ihvertfall at en jevn oppgang og en oppgang som består av både muskler og fett er bedre enn å bare pøse på med fett for at de skal se bedre ut mens man bygger dem opp. Evt så får man pøse på med enda mer mat da om man vil ha raskere vektoppgang og trening samtidig.

Han går i trekk på alle turene vi går, men tenker dekk og kjetting, samt kickbike etterhvert. Bare så redd for å "drepe" bikkja med å bruke kroppen mye når han er så tynn med lite reserver å ta av :P 

Ja, jevn oppgang er viktig tenker jeg. På de få måltidene han har spist har han fått mat med mye energi og kalorier, men så fort han begynner å spise selv igjen så blir det å fôre med høyenergi (som vanlig). Samt å ikke overdrive aktivitet for å kjapt få han i form, selvfølgelig. 

Da kan jeg egentlig fortsette som før da? Med gode turer, men med en del hvile? Ang trening får han seg en pause nå, men han bruker jo hele kroppen på tur fra vi går ut av bilen til han hopper inn i bilburet igjen, så er ikke mye rolig hund på tur der :aww: 

31 minutter siden, Yellow skrev:

Ok :) Ville ikke gjort noe spesielt jeg heller, gitt kost med mye næring (som en alltid burde uansett) og ellers fortsatt som før, samme matmengde og mosjon, så skal det jo gå tilbake til normalen igjen da.

Okei, da tror jeg at jeg fortsetter som før, men at jeg tar styrketreningen gradvis :) 

20 minutter siden, maysofie skrev:

Når Keo har hatt slike perioder har jeg i grunnen fortsatt som før angående aktivitet, da gjerne byttet ut en del trekk og sykkel med svømming i sjøen, eventuelt snøbasing på vinteren. Skjønner dog veldig godt du er skeptisk til svømming etter lungetrøbbel.

Jeg valgte å gå fra 1 til 2 måltider per dag, morgen og kveld, spiste han så fikk han en halv kopp tørrfôr ekstra på morgenen og byttet litt leking i trening til godis. Gått gradvis opp i løpet av en måned til to, siste måneden ofte bare som 'kontroll-/stabilmåned), da i fit form og ikke bare masse :)

Han svømte mye for tre år siden, og da var han fin og muskuløs. Får se om jeg ikke får mulighet til å vasse ut i vannet med han, så jeg kan kontrollere om han sluker vann :) For det er jo en veldig fin trening! Må bare ha mulighet til å kontrollere alt, for jeg vil ikke til vet.vakta med steindårlig hund igjen.

Han får to måltider hver dag samt godbiter under trening, men tenker å gi han tre i en periode fremover for at overgangen ikke skal være så brå. 

 

Takk for svar, alle tre :) Da tenker jeg vi fortsetter som før med turer og hvile, sprer daglig mat ut over flere måltider enn tidligere, også trapper opp andre aktiviteter gradvis. Tenker hovedsakelig trekk av dekk/kjetting, gå sakte i myr/ulendt terreng, og styrke/balanse på ball. Har også tilgang på sandtak, men mener jeg nylig leste en plass at det ikke var så anbefalt lengre? Evnt andre tips for å få mer muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
På 4. juli 2016 at 6:26 PM, Malamuten skrev:

Jeg ville fortsatt som før ja og bare sørge for at han får nok energi gjennom maten når han ikke har noe på kroppen å ta av :) Men så lenge du får i han nok mat så er det jo ikke noe problem, så lenge han vil selv og er frisk.

Hehe, han vil alltid, så vanskelig å begrense han :aww: Han er sånn type som kan skade seg på tur, men gir 100% til vi kommer hjem, og DA kan man f.eks begynne å halte.. 

Han har endelig begynt å spise igjen, så da fortsetter vi som før, bare med innlagt og påkrevd hvile her og der :) 

Takk for alle svar - godt å få tips når man er litt usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...