Gå til innhold
Hundesonen.no

Tält

TrasselTrollet
 Share

Recommended Posts

Eftersom jag tydligen gått en smula bananas med att anmäla mig och djuret till det mesta av tävlingar i sommar ( http://www.trasseltrollet.se/planer-2016/ ) står jag nu inför ett litet problem. Övernattning - Jag har inte ekonomi till att försvara boende på hotell/motell/i stuga var och varannan helg men tältplats på camping brukar inte vara så väldigt dyrt så nu behöver jag ett tält.
Jag vill ha ett tält som fungerar för ett styck jag och ett styck hund, det skall vara enkelt att sätta upp (och plocka ner), gärna ganska stabilt så jag slipper blåsa bort och vara hyfsat billigt. Vad rekommenderas? Vad bor sonenfolket i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte et telt for fjorårets ferie som var kjempeenkelt å sette opp, og hadde greit med plass til meg og to bernere. Det tok ikke stor plass i bilen. Det fantes ikke vanntett, men det var helt vindtett og stødig da det blåste så sterkt i Vesterålen at jeg gispet etter pusten.

Madrassa jeg valgte å ta med, derimot, den tok stor plass i bilen :D

Jeg lånte telt, men jeg tror ikke det var så dyrt - jeg kan sjekke detaljer. Vi sov vel i det i ti netter, og søkte til hotell/motell to netter fordi det regnet for mye.

Og ja, det var flere campingplasser hvor det var latterlig billig å bo med telt. 

11952956_10155931119125136_4521973091265

Telt med hundegård:

12000834_10155931231935136_2047930829757

10268413_10155611328710136_5058396002356

Det kan bli klamt og varmt, dog:

11665417_10155672913495136_2758236086151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadern kjøpte et billig pop-opp telt på Biltema (ikke det som ble tilbakekalt pga. kvelningsfare altså!). Enkelt å slå opp og enkelt å ta ned. Upraktisk og stort å ha med på tur i skogen, men det er det nok heller ikke laga for. Jeg ble klissblaut da ene bikkja våkna og rista seg pga. kondens i taket som falt ned, men det var nok mye været sin skyld. Billig og greit og greit plass til meg og to hunder (30kg og 12kg), sekken måtte bli igjen utenfor. 

DSC_0027.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og vanntett henger dessverre sjelden sammen... Innendørs badebasseng på teltgulv er noe av det jeg setter minst pris på.

Tror jeg så at G-sport har tilbud på bergans lavvo til rundt tusningen. Det skal være bra. Med litt trening setter du opp selv. En har mulighet til å sitte i en stol inni en lavvo, en kan flotte seg med vedovn og feltseng. Det er i grunnen bare plassen i bilen som setter begrensningene :-) Liker lavvo :thumbsup:

Ellers så har en de mer campingaktige sakene, men disse tror jeg er litt mer krøll å sette opp selv. 

Fjelltelt setter du greit opp alene, men de er ofte litt trange rundt skuldrene og med få muligheter til å sitte skikkelig i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du MÅ sove i teltet uansett vær, så ville jeg lagt litt penger i et som tåler regn, og dobbel duk (husker ikke hva det heter? :P) så det ikke blir masse kondens på innsiden i løpet av en natt. Ikke et billig telt til 400,- som tåler lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette teltet https://www.xxl.no/bergans-trysil-2-tomannstelt/p/1088460_1_style

Fungerer veldig greit med meg og en hund på 30 kg. Greit å sette opp osv. Skal tåle greit med vann, og er ikke for tungt. 

Ville kanskje ha sett på et kuppeltelt hvis du skal være litt i teltet på kveldene, og du ikke skal på høyfjellet. Er litt mer plass til å sitte i et sånt telt. Men det som jeg har vil nok være mer stabilt hvis det blåser veldig mye.

Også sier jeg som Mirai, ikke kjøp det aller billigste. Da tåler det stort sett mindre vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för tips allihopa. Skall ha i åtanke det med att det kanske kan vara klokt om tältet är relativt torrt också, ser för mig att jag inte kommer vara speciellt go och snäll om det pissregnat hela natten och både jag och hund blivit blöta, kalla och fått alldeles för lite sömn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et dyrt telt på villmarksbutikken på salg (8000 ish dyrt NOK!), og det er et stort og bra telt. Har tjent seg inn forrige sesong. Teltet stod i en liten storm :) blir en del telt denne sesongen også, men jeg la litt penger i feltsenger så jeg ikke får så vondt i ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Helsport telt? 500 mer enn Bergans men også mer plass og så har de produsert telt vesentlig lengre. 

Mitt Helsporttelt fra 1990 er fortsatt tett, helt og i full bruk :-) 

Hvis du har mulighet, ta deg en tur og se ulike telt oppslått. Min erfaring er at 2mannstelt er passelig til 1 uten altfor mye bagasje, tremannstelt er til to (evt en og hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Hva med Helsport telt? 500 mer enn Bergans men også mer plass og så har de produsert telt vesentlig lengre. 

Mitt Helsporttelt fra 1990 er fortsatt tett, helt og i full bruk :-) 

Hvis du har mulighet, ta deg en tur og se ulike telt oppslått. Min erfaring er at 2mannstelt er passelig til 1 uten altfor mye bagasje, tremannstelt er til to (evt en og hund)

Hmm, tack, värt att fundera på...

Och nog för att det egentligen är helt orelevant för saken i sig kom jag att tänka på det här gamla skämtet nu när mina tältplaner vuxit ifrån ett tält på en sisådär max 600 nok till ett som kostar nästan 2000 mer.. :P

En ung kille från en by i norra Norrland flyttade till Stockholm och gick till ett stort köpcentrum för att söka jobb.
Chefen för köpcentret undrar:
-Har du någon säljerfarenhet?
Killen svarar:
-Nä,nä, jooo...,no har ja jobba som säljare hemma.
Eftersom chefen tyckte killen verkade trevlig och hade bra CV bestämde han sig för att anställa honom.
-Du kan börja i morgon bitti, sa han. Jag kommer ner efter vi har stängt i morgon kväll och ser hur du har haft det på din första dag.

Killen hade en tung dag, men till slut var den till ända. Efter stängningsdags kom så chefen ner som han lovat dagen innan.
-Hur många affärer gjorde du idag? frågade han.
-En, svarade killen.
Då blev chefen lite fundersam och sa:
-Bara en!? Våra försäljare brukar normalt göra mellan 20 och 30 affärer på en dag. Hur mycket pengar rörde sig affären om?
Killen svarade: -1.911.138 kr.
Chefen blev mycket överraskad och sa:
-En komma nio miljoner??!!!Vad sålde du då till honom?
-Först sålde ja en liten metkrok Sen sålde ja en mellanstor metkrok. Därefter sålde ja en stor metkrok. Sen blev de ett metspö. När ja sen frågade vars någonstan han sku fisk svara han att han sku åka ner till kusten.
Då sa ja att han sku behöva en båt, så vi gick ner till båtavdelningen. Ja sålde till han den stora Baylinern me dubbla motorer.
Sen visa de sig att hans lilla Honda Civic inte fick dra den stora båten, så ja to me han till bilavdelningen och sålde han den där 4-hjulsdrivna Chevrolet Tahoen.
Chefen, som nu var i Chocktillstånd sa:
-Så du menar alltså att en kille kom in för att köpa en metkrok och du lyckades sälja honom en båt och en bil???!!!
-Nej, nej! Han kom in och skull köpa tamponger ti sin fru, och då sa ja att han lik gärna kund åk och fisk, eftersom helgen ändå va förstörd.

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du har muligheten, så se på dem når de er satt opp! Veldig stor forskjell på tomanns og tremanns. Du får nok plass til deg selv og en hund i et tomanns altså, men to mennesker og en hund blir fort veldig trangt. Spesielt om dere må ha med en sekk eller lignende inn i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomannsteltet jeg har (som jeg delte link til lengre oppe) har ikke plass til mer enn et menneske og en hund (maks 2). Men, min mor sin samboer kan ligge helt utstrakt inni teltet, og han er over 1.90 høy. Så helt mini er ikke teltet heller liksom.

Vil man ha det litt romsligere så ville jeg gått for 3mannstelt. Jeg valgte det minste pga av vekt når jeg har skulle gått i fjellet, men skal man bruke det mest på campingplasser spiller jo ikke vekt så stor rolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...