Gå til innhold
Hundesonen.no

Unormal pesing


Recommended Posts

Gamlemor har tidvis fått ganske krafting pusting og pesing. Hun kan begynne med det ut av det blå, fullstendig uanstrengt.

Har selfølgelig fått sjekka det i hue og ræva, men vi finner ingenting galt. Det vi har landet på som mest sannsynlig årsak er at musklene rundt strupehodet har blitt slappere, som kan hindre inntak av luft (hun har samtidig endret "stemmen " sin, koselydene er mer "hakkete"). Hun er fullstendig uberørt av det, og viser ingen tegn til ubehag.

Er det noen som har vært borti lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde muligens vurdert Doppler ultralyd for sjekk av hjertet om man ikke fant noe annet. Det er ganske mye som ikke syns på røntgen eller ved å lytte når det kommer til begynnende hjerteproblemer. Ett av de startende symptomene er pesing ut av det blå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble vår hund sjekket opp ned og i mente for det samme. Etter evige undersøkelser fant de med endoskopi ut at han hadde en lammelse i strupehodet. Dette kan bli forårsaket av mye rart, feks en skade eller et trykk på halsen, infeksjoner og lignende. De brukte så lang tid på å finne ut av det fordi han feks ikke hadde den karakteristiske rare stemmen hundene utvikler etterhvert med denne lidelsen. Kan være vert å sjekke opp i, kanskje? Da er de gjerne også mer følsomme for trykk på strupen, hoster lettere feks. Kalles Larynx Paralyse på fagspråket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, JeanetteH skrev:

Jeg hadde muligens vurdert Doppler ultralyd for sjekk av hjertet om man ikke fant noe annet. Det er ganske mye som ikke syns på røntgen eller ved å lytte når det kommer til begynnende hjerteproblemer. Ett av de startende symptomene er pesing ut av det blå..

Det er det jeg har tenkt også. Ikke så altfor lenge siden vi kjørte hele pakka på henne, uten funn, men det kan jo endre seg relativt raskt.

15 timer siden, soelvd skrev:

Nå ble vår hund sjekket opp ned og i mente for det samme. Etter evige undersøkelser fant de med endoskopi ut at han hadde en lammelse i strupehodet. Dette kan bli forårsaket av mye rart, feks en skade eller et trykk på halsen, infeksjoner og lignende. De brukte så lang tid på å finne ut av det fordi han feks ikke hadde den karakteristiske rare stemmen hundene utvikler etterhvert med denne lidelsen. Kan være vert å sjekke opp i, kanskje? Da er de gjerne også mer følsomme for trykk på strupen, hoster lettere feks. Kalles Larynx Paralyse på fagspråket. 

Takk! Dette skal jeg få sjekket ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Det er det jeg har tenkt også. Ikke så altfor lenge siden vi kjørte hele pakka på henne, uten funn, men det kan jo endre seg relativt raskt.

Takk! Dette skal jeg få sjekket ut!

Erfaringsmessig kan hvilepuls og pustefrekvens også være fine ting å merke seg og notere ned, de er gjerne en god indikasjon på om noe ikke stemmer. Det var også sånn at når de kikket i med kamera på Monti så holdt de på å gi opp, heldigvis var de flere veterinærer og han ene var ganske bestemt på at det måtte være  noe der. Derfor valgte de å ta han ut av narkosen for å se på reaksjonene i strupehodet da. Først da så de at det var unormalt lite aktivitet i de "klaffene" som skal åpne og lukke seg. Lykke til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Erfaringsmessig kan hvilepuls og pustefrekvens også være fine ting å merke seg og notere ned, de er gjerne en god indikasjon på om noe ikke stemmer. Det var også sånn at når de kikket i med kamera på Monti så holdt de på å gi opp, heldigvis var de flere veterinærer og han ene var ganske bestemt på at det måtte være  noe der. Derfor valgte de å ta han ut av narkosen for å se på reaksjonene i strupehodet da. Først da så de at det var unormalt lite aktivitet i de "klaffene" som skal åpne og lukke seg. Lykke til! :)

 

Takk! Hvor behandlet du Monti? Greit å dra til noen som har vært borti det før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

 

Takk! Hvor behandlet du Monti? Greit å dra til noen som har vært borti det før :)

Monti har vært rundt om på ørten store klinikker, men det var Bernt Lande (med hjelp) på Karmsund Dyreklinikk som "knakk koden" :) De tok endoskopi og opererte han også en uke senere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
6 timer siden, Mumle Mu skrev:

Da har gamla vært til endoskopi i dag, og der fant de en lammelse på venstre side, gitt. Så nå får vi se hva vi gjør. Hun var litt rød og irritert ved bronkiene, så når resultatet av biopsien der er klar, så vet vi litt mer.

 

@soelvd, hvordan var operasjonen? Og tiden etterpå?

Oisann! Ikke så veldig kjekke greier, men godt dere fant ut av det. Selve operasjonen er rimelig krevende og veterinærene var ganske klare på at det er endel risiko inne i bildet, de må jo inn forbi hovedpulsåra. Samtidig var det for oss ikke aktuelt med noe annet, han hadde jo en sjans på bedre livskvalitet. Leverte han tidlig på morgenen og fra de sa ifra at de begynte med operasjonen og til dyrlegen ringte med en gang de var ferdige så tok det vel rundt tre timer. Akkurat hva du gjør har du sikkert fått forklart, men de syr på plass den ene klaffen sånn at den ikke blir liggende og "sperre" i halsen. Så først er det risikoen med selve operasjonen, så må de lære seg å drikke og spise på en annen måte etterpå. Ting kan fort settes i halsen feks. Så han fikk bittebittesmå mengder mat mange ganger om dagen den første stunden (han måtte vel vente et døgn tror jeg, før vi prøvde), da var det endel greier. Han måtte ha hodet høyt, ha myk mat (vi ga vom), etc. Så kunne vi øke etterhvert. Det gikk heldigvis fint her. Det er snart et år siden han ble operert, men fremdeles hoster og harker han gjerne opp litt vann når han drikker det, men mat går fint. Tyggebein og sånn tørr jeg ikke ta sjansen på lenger. Ja, også ble han stum. Ikke alle blir det sånn jeg har forstått det, men her var de borti stemmebåndet. Var et drøyt døgn til observasjon men han var så uforskamma frisk og kvikk at han fikk reise hjem ganske tidlig. 

Ellers kan det gå sakte i forhold til å se bedring, på mange kan det gå endel mnd. I begynnelsen er de gjerne hovne i halsen også. Her så vi bedring etter noen uker som gradvis har kommet seg mer og mer. Spesielt merker jeg det i forhold til arbeidskapasitet i treningen. 

Monti hadde også irritasjon i bronkiene, de så fortetninger i lungene, o.l. Det antar de er fra betennelser som har vært i halsen og som har kommet ned i lungene. Dessverre lite å gjøre med de forandringene nå. 

Prislappen havna på 20 000,- eksklusiv forundersøkelsene men inkludert oppholdet etterpå og etterkontroll. Masse lykke til, la oss høre hva det blir til og evt hvordan det går, da :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @soelvd!

@tutle, nei, det her var ikke noe gøy. Hun er såpass voksen, og de blir jo mer utsatt for lungebetennelse (noe som ikke er noe å trakte etter på dyr som omtrent bare består av lunger), så er veldig usikker på hva vi gjør :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

@soelvd @tutle Stina ble operert forrige onsdag, og hun er alt mye bedre :)

Vi forsøkte Sinequan en periode, da det visstnok skal ha en positiv effekt på larynx paralyse i 50% av tilfellene. Vi hadde god effekt av det en stund, men plutselig var effketen borte. Mandag kveld forrige uke peste hun noe voldsomt, så da ble det telefon til kirurg dagen etter, og operasjon onsdag.

Vi var en stund redd for at det kunne være neuropati, da hun slepte beina og snubla en del. "Heldigvis" fant vi ut at hun hadde vondt i nakken, og på smertestillende var hun helt fin igjen.

Vi er glad vi valgte operasjon, vi ser nå hvor mye det har påvirket henne - hun er så blid og fornøyd nå, gamle damen min :) Vi gleder oss til å fortsette på prosjekt "leve evig" :)

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mumle Mu skrev:

@soelvd @tutle Stina ble operert forrige onsdag, og hun er alt mye bedre :)

Vi forsøkte Sinequan en periode, da det visstnok skal ha en positiv effekt på larynx paralyse i 50% av tilfellene. Vi hadde god effekt av det en stund, men plutselig var effketen borte. Mandag kveld forrige uke peste hun noe voldsomt, så da ble det telefon til kirurg dagen etter, og operasjon onsdag.

Vi var en stund redd for at det kunne være neuropati, da hun slepte beina og snubla en del. "Heldigvis" fant vi ut at hun hadde vondt i nakken, og på smertestillende var hun helt fin igjen.

Vi er glad vi valgte operasjon, vi ser nå hvor mye det har påvirket henne - hun er så blid og fornøyd nå, gamle damen min :) Vi gleder oss til å fortsette på prosjekt "leve evig" :)

Det var ordentlig hyggelig å lese, tenkte faktisk på dere her om dagen! Så godt alt gikk bra, lykke til videre! Håper hun får mange flere gode år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere med karakteristisk lyd?

Min er også en slik en som plutselig kan begynne å pese noe voldsomt, rett som det er bare fra han har ligget og slappet av eller når han stopper opp etter å bare ha tuslet litt rundt her. Han tåler ikke varme noe særlig, og vi har passet på å holdt han rolig og kjølig når det er som varmest, men han er naturlig nok mer pesete på slike dager. Vi var ute og gikk en tur en dag det var sol, og ca 20 grader - gikk i skogen der det er kjøligere, men bare rolig rett-frem-tur i ca 6 km - og da ble jeg veldig obs på at han lå og peste/pustet tungt i 1t 40 min etterpå. Det er ikke unomalt at han ligger en halvtimes tid..

Han peser med hele kroppen, ikke slik stresset-fort, men lange, dype drag, slik at hele kroppen brukes når han ligger og ryggen svaier med når han står. Selv i kjølig varmt vær (omkring 10 grader) merker jeg at han blir pesete etter bare kort tur og kan ligge lenge etter. Ellers er han veldig til å gulpe opp vann etter han har drukket (så det var nevnt som et symptom lenger opp her). Hoster ikke, men fnyser kraftig stort sett hver dag.

Er strupehodelammelse noe som jeg burde ha sjekket opp her også? Det er jo ikke ukjent at hjertet er et problem på iu, så jeg har tenkt å få ultralydet og sjekke opp det også, siden han blir så "sliten" så fort. Ellers godt hold og muskulatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Pesinga her eskalerte brått, og når hunden holdt på å gå med - ikke boksavelig talt, men likevel - etter en liten gåtur her en morgen, så tenkte vi det var på tide å få sjekket opp litt. Tenkte først på dcm, siden det ikke er uvanlig på rasen, og symptomene stemmer bra, men de fant ikke noe unormalt på hjertet. Taktfast, slår godt og sterkt, ingen bilyder, så vi ble henvist til dyrehospital for å kunne se litt mer på ham. Oppdretter ba meg få sjekket opp lunger. Og det var vel det eneste de kunne si på første undersøkelse også, at han var tett og skurrete i bringen, og at måten han peste på ikke virket normalt.

Så etter å ha lest tråden her igjen, så skal vi få sjekke for larynx paralyse også, for jeg føler det kan være aktuelt..?
Filmen under her ble tatt rett etter han har ligget og sovet/slappet av en lengre stund, for så bare reise seg og blir stående slik. Det skjer rett som det er, at han bare legger seg opp fra flatt og blir liggende å pese tungt, eller stopper opp og står slik.
https://www.youtube.com/watch?v=RPRd_jXKwmA

<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/RPRd_jXKwmA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...