Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannmangel, hva har det å si for utstilling og avl?

Recommended Posts

Skrevet

Litt off-topic, men P1 er skikkelig fæle tenner. Hva brukes de egentlig til, annet enn å bite meg i fingeren når jeg peller inni munnen på bikkja enten for å titte på noe, eller dra ut noe han ikke skulle ha spist? [emoji23]

• Like 1
Skrevet

Eine hunden min mangler 6 (!!!!!) tenner og han er NUCH :huh: Han har ikkje blitt trekt så mykje for tannmangelen - enda opp med raudsløyfe, men blitt holdt tilbake ck - , aldri fått det på kritikken men noken dommere har påpekt at det var litt lite tenner :P  og andre igjen ser ikkje/bryr seg ikkje...

Guest Christine
Skrevet
7 timer siden, JeanetteH skrev:

Brukte to hannhunder, begge med tannmangel, på samme tispe. Første kullet ble det ingen tannmangel på 7 valper. Kull 2 ser det så langt ut som 2/3 kan få tannmangel av 7. (Det siste kullet er 7 mnd). 

Iallefall 3 generasjoner på tispe siden er det ingen tannmangel. (Arv og genetik er gøy og ikke alltid kjempe logisk  :lol: )

Nei, ikke alt som gir mening :P 

I tilfellet med min setter så ble hannhunden brukt på to kullsøstre. Ingen av de manglet tenner. Min hund har dårlig tannhelse som i følge veterinærer må være genetisk. Det hadde vært interessant å funnet ut om det også gjelder den samme halvparten som ikke mangler P2 :aww: