Gå til innhold
Hundesonen.no

Buddy Belt, sela for hunder som ikke har A4 kropp (og for de som har det:)


Guest atiram
 Share

Recommended Posts

Jeg har plagdes veldig med å finne seler som er gode for mine dvergdachser.
den eldste er nå 10 år gammel, i like mange år har jeg prøvd meg frem i sele jungelen,og først nå ser jeg ut til å ha funnet Sela, med stor S.
Sela er spesielt utviklet for dachs, etter at eierne til dachsen Buddy hadde samme problemet som meg. de tok rett og slett saken i egne hender og utviklet Buddy Belts.
Jeg har aldri hatt lyst til å promotere ei sele før nå, men jeg synes denne ser virkelig bra ut.
Sela ser ut som ei brille, og i Norge kan man kjøpe de hos noen som driver gårdsbutikk rett nord for oslo, de har også netbutikk
twobarks.no

Jeg fikk ei, etter å ha klagd min arme nød over penger kastet bort på seler over et tiåar,  som i tilegg absolutt ikke holdt mål- men jeg skriver aldri positivt om produkter jeg ikke har trua på selv. Dessverre var sela akkurat hakket for stor, så den skal byttes. Jeg har derfor ikke fått testet den mye i bruk, kun prøvd på og sett hvordan den sitter på Hera.
Jeg synes den ser veldig bra ut og gleder meg masse til jeg har fått byttet til riktig størrelse. den er litt dyr, (ca 500 for ei i str til mine hunder) men jeg er overbevist om at dette er bra, og har allerede bestilt (kjøpt og betalt selv) ei til sele til en av de andre dachsen, så får den tredje få si i ved neste månedes lønning. Jeg skrev litt om sela i ei dachshundgruppe og den ble tydeligvis så populær hos med- dachseeiere, at de ble utsolgt for nesten alle i typiske dvergdachs str, over natta, også str jeg skulle bytte til. så derfor får jeg ikke sela før til uka når de får ny bestilling inn. Nå skal vi kjøre forbi der til uka, så sånn sett er det ikke noe stress med tanke på at postgang fort ville blitt det samme.

er det noen andre her inne som har prøvd buddy belts på andre raser enn dachs, hvordan synes dere de er i bruk?
sela ser ut til å være ganske populær i usa og canada, men jeg har ikke sett den her i norge før nå.
jeg vet jo at det er mange andre raser også der ute som har kropper det kan være vanskelig å sette sele på, og jeg vil tro denne sela kan være løsningen for mange av de rasene.
(det er folk som bruker de minste str. på øglene/reptilene sine- så det er ikke bare hunder som nyter godt av sela- sela lages også for hunder opptil ca 110cm i brystomkrets)

En av dachsene mine Hera, får veldig lett gnag ved selebruk pga de klipsene som ofte blir liggende rett ved albue når man ikke har step-in sele. så jeg blir å følge veldig nøye med på hvrodan det går. men sela er utformet for å følge hundens naturlige bevegelser, og av det jeg har søkt etter på google i forbindelse med gnag og denne sela- så er de rødhetene jeg har funnet noe som i ettertid har vist seg å være utslett i forbindelse med gress og allergier.
skulle hundene likevell bli rød og irritert i huden kan man kjøpe polstring/ liners i semsket skinn som man fester på reima som går under armene på hunden. Sela er også i to lag, og det innerste er fra før veldig mykt allerede.
I og med at sela er i skinn vil den også forme seg mer og mer etter kroppsformen til hunden som bruker den, og bli bløtere/ mykere i skinnet etter bruk

 

det jeg liker spesielt godt med den er at den ikke er i nærheten av bløtvevet på halsen. Den ligger akkurat under "utstikkeren" på brystkassen. Slik at alt presset kommer på selve brystkasen og ikke bløtvev/strupe, slik de fleste andre selene jeg prøvd har gjort. Tommelen opp for det.

1000x1000-Cocoa41.jpg

069.JPG

Rex.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får bare håpe den ikke gjør det hos oss, og sela har så mange gode tilbakemeldinger ellers at vi tar sjangsen på det:)
er kun step- in seler som funker for oss. de fleste andre har klips på siden og/ eller presser mot bløtvev- og de klipsene gir gnag med en gang på Hera.

er bare ruffwear sin webmaster, og puppia sine selevester som har vært brukbare for oss. og selv om vi kunne ha levd et godt liv med å bruke bare de to typene, liker jeg å kunne variere litt:)
 

(er forresten mange som opplever at hundene trekker mindre med buddy belt sela)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
11 minutter siden, atiram skrev:

 

(er forresten mange som opplever at hundene trekker mindre med buddy belt sela)

Er det noe positivt da? Tenker at om hunden trekker mindre med en type sele så er det fordi den gir ubehag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Christine skrev:

Er det noe positivt da? Tenker at om hunden trekker mindre med en type sele så er det fordi den gir ubehag?

slik det er blitt forklart er det fordi hunden i denne sela ikke vil noe press på hals (i og med at denne sela ikke ligger foran bløtvev)
nå er det vel mange hunder som trekker, og sikkert av forskjellige grunner, men mange mener at hunder ofte trekker nettopp fordi de har press på hals og nakke. i denne sela vil trykket være mot brystkassen dersom de drar, og derfor vil ikke den motstanden oppleves likt som når det er mot hals.
nå er ikke jeg noen ekspert på hverken hvorfor hunder trekker, eller hvorfor de ikke gjør det, men det er det jeg har lest når jeg har sett etter info om den.

jeg synes i alle fall det er positivt om min hund som trekker til hun nesten brekker seg av all harkinga og hostinga når hun er i bånd, slutter med det (for det kan i hvert fall ikke være behagelig, men det stopper ikke henne fra å trekke av den grunn).
forøvrig så ser man vel på hunden om utstyret man bruker gir ubehag? poenget er jo at hunden ikke skal ha ubehag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
13 timer siden, atiram skrev:

slik det er blitt forklart er det fordi hunden i denne sela ikke vil noe press på hals (i og med at denne sela ikke ligger foran bløtvev)
nå er det vel mange hunder som trekker, og sikkert av forskjellige grunner, men mange mener at hunder ofte trekker nettopp fordi de har press på hals og nakke. i denne sela vil trykket være mot brystkassen dersom de drar, og derfor vil ikke den motstanden oppleves likt som når det er mot hals.
nå er ikke jeg noen ekspert på hverken hvorfor hunder trekker, eller hvorfor de ikke gjør det, men det er det jeg har lest når jeg har sett etter info om den.

jeg synes i alle fall det er positivt om min hund som trekker til hun nesten brekker seg av all harkinga og hostinga når hun er i bånd, slutter med det (for det kan i hvert fall ikke være behagelig, men det stopper ikke henne fra å trekke av den grunn).
forøvrig så ser man vel på hunden om utstyret man bruker gir ubehag? poenget er jo at hunden ikke skal ha ubehag:)

Men om hunden trekker til hun nesten brekker seg når hun ellers trekker er det vel utstyret som ligger feil? Den ene hunden min trekker helt vanvittig, og har null problemer med å trekke seg blå ved feil utstyr. Har endelig funnet sele som passer han godt nå, og da kan han trekke uten å bli blå, og uten å ha ubehag. På veien for å finne en god sele har vi prøvd mange, og flere har han ikke trukket like godt i. Det tenker jeg er et tegn på at det er ubehagelig å trekke på en hund som alltid ellers trekker med all kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de ligger feil på henne, de fleste seler gjør det, og derfor er det så vanskelig å finne seler til dachs. 
Halsbånd kan hun ikke bruke av samme grunn (bortsett fra når vi går på plasser med mange folk, for da blir hun så "satt ut" av alt som skjer) at hun går pent), så vi bruker kun seler, men de fleste selene (jeg har allerede skrevet om de to andre typene som vi kan bruke, ruffwear webmaster og puppiavester)  sitter for høyt opp på halsen hennes (altså det blir liggende over bløtvevet) og det er det som er problemet, og det som gjør det vanskelig å finne seler.
når hun da drar og sliter når hun er i bånd, vil hun jo sånn sett "kvele" seg selv, på lik linje som hun ville ha gjort med et halsbånd på.
Er derfor jeg har så stor tro på denne. Den er utformet slik at den blir liggende under "utstikkeren" på dachsebrystet, og vil aldri komme så langt opp at den klemmer over bløtvev.

Vi har også prøvd mange mange seler opp igjennom årene.
bare i fjor kjøpte vi vel 3 forskjellige typer, ei k9, og to forskjellige scandinavian style.
brystreima kommer for langt opp på to av de, og klipsen som man lukker den med gnager på alle. så bortsett fra ruffwear, styrer vi nå unna alt som ikke er step-in. 
y-seler bruker vi kun på huskyen og laikaen, og da er det snakk om trekkseler som de skal ha for å trekke.

Om Maja blir å trekke mindre i denne, det vet jeg ikke- jeg har ikke prøvd på henne ennå. hun får sin sele til uke. I utgangspunktet kjøper ikke vi denne til henne for å trekke mindre, men for at hun skal ha det mer behagelig på tur. Altså at hun i alle fall, om hun å skulle fortsette med trekkinga, også får puste.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...