Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem ville du valgt?


Guest Vicky

Rase  

55 stemmer

  1. 1. Hvilken rase kunne du tenke deg av disse to?

    • Papillon
      18
    • Australian Shepherd
      37


Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Jeg kan ikke annet enn å anbefale papillon, som den herligheten den er!

En papillon er en liten sommerfugl som flyr inn i livet ditt og forandrer det for alltid!

Helt enig :P

Papillon er en kjempe nydlig rase.

Hvis jeg skal ha en hund til senere blir det helt klart en papillon, ingen tvil, kunne ikke tenkt meg en annen rase ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt pappilon jeg. Har faktisk tenkt den tanken noen ganger, for å så slå den fra meg intil videre. Synes de er kvikke hunder som virker arbeidvillige på agilitybanen.

Også kjenner jeg bare aggresive aussier. så det litt turn-off.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon! Ska jag ha en hund i storlek med en aussie så väljer jag en border collie.

Ja, Borderer er flotte. Utrolig gode arbeidshunder ;) Men ikke min type... blir for lett stresset, også liker jeg en litt tøff hund med mye gøts :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det bør ha noen betydning for deg, men jeg ville helt klart ha valgt aussie! Aussien passer mye bedre til de tinga jeg interesserer meg for innen bruks og lydighet. Passe størrelse og nydelig pels, en flott brukshund.

Takk for synspunkter! :P Jeg skal ha en litt annen type aussie enn kanskje du tenker på da ;) Skal ha en av de ekte gamle linjene. Er et kull jeg er blitt helt vill etter nå... jeg syns de også er nydelige da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt pappilon jeg. Har faktisk tenkt den tanken noen ganger, for å så slå den fra meg intil videre. Synes de er kvikke hunder som virker arbeidvillige på agilitybanen.

Også kjenner jeg bare aggresive aussier. så det litt turn-off.

Takk for synspunkter! :P Flott med forskjellige meninger. da har jeg mer å gå ut ifra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt Papillon... Først og fremst av den enkle grunn at jeg som er på leilighetsjakt føler det er lettere med en mellomstor og en knøttliten kommende, enn to mellomstore. Deretter at det er spennende og utfordrende med to raser. Og selv om det er mer pes å gå med to hunder i f.eks by, reise på buss/tog o.l, så ER det lettere når den ene er liten og kan få plass i et lite bur eller bærebag. Dessuten er det billigere, mht fòr (du blir ikke boende hjemme hele livet, regner jeg med).

Men det er jo ikke så mye vanskeligere med to større hunder, det går jo helt greit det og! tror du må tenke over hva DU vil ha ut av hundeholdet ditt de neste syv årene, ikke hva de to rasene har og tilby deg. Ønsker du og trene mer gjeting- ja, da blir det aussie. Men jeg ville nok tatt Papillon (hva er det med oss gjeterhund eiere og papillon??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt Papillon... Først og fremst av den enkle grunn at jeg som er på leilighetsjakt føler det er lettere med en mellomstor og en knøttliten kommende, enn to mellomstore. Deretter at det er spennende og utfordrende med to raser. Og selv om det er mer pes å gå med to hunder i f.eks by, reise på buss/tog o.l, så ER det lettere når den ene er liten og kan få plass i et lite bur eller bærebag. Dessuten er det billigere, mht fòr (du blir ikke boende hjemme hele livet, regner jeg med).

Men det er jo ikke så mye vanskeligere med to større hunder, det går jo helt greit det og! tror du må tenke over hva DU vil ha ut av hundeholdet ditt de neste syv årene, ikke hva de to rasene har og tilby deg. Ønsker du og trene mer gjeting- ja, da blir det aussie. Men jeg ville nok tatt Papillon (hva er det med oss gjeterhund eiere og papillon??)

Takk for gode synspunkter Aya! :P skal tenke på det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står du om 10-15 år? Tviler ikke på at du har gjort det, men sett deg også godt inn i hva du skal bruke hunden din til om 10 år, og hvilken situasjon du da er i (har du småbarn til den tid? Hvor bor du om 10 år? osv).

Ellers ville jeg ha valgt aussie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville, fra mitt ståsted per i dag, valft Papillon. Grunnen er at jeg ikke har tid/kunnskaper nok til en Aussie. Men jeg liker godt begge rasene. Men som sagt hadde en liten hund passet meg best for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville, fra mitt ståsted per i dag, valft Papillon. Grunnen er at jeg ikke har tid/kunnskaper nok til en Aussie. Men jeg liker godt begge rasene. Men som sagt hadde en liten hund passet meg best for øyeblikket.

så vi med papillon har ikke kunnskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vi med papillon har ikke kunnskaper?

Eeeh, hvor leser du det hen? Poenget hennes slik jeg forstod det, er at aussien er ofte er mer krevende og det er derfor viktig å ha tid og kunnskap til å sette seg inn i rasen og finne riktig individ osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh, hvor leser du det hen? Poenget hennes slik jeg forstod det, er at aussien er ofte er mer krevende og det er derfor viktig å ha tid og kunnskap til å sette seg inn i rasen og finne riktig individ osv.

det er jo like viktig med tid og kunnskap til å sette seg inn i rasen og finne riktig individ osv uansett hvilken rase man skal ha da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vi med papillon har ikke kunnskaper?

Hvor i alle dager har du det fra? Tenk å være så defensiv da.. :P

Som Charlotte sier, er det over hodet ikke det du oppfatter som jeg mener.

Papillon ER IKKE en krevende rase på LIK LINJE med Aussie. Sånn er det bare. Aussier etter brukslinjer er hunder som passer de færreste, Papillon er en selskapshund, primært. Begge er krevende på hver sin måte, men i fra mitt ståsted kan ikke jeg nok om den type hund, og den type trening som inngår i det å ha en Aussie. Derimot tror jeg at jeg kan nok til å ha en Papillon, FORDI den er krevende på en annen måte.. :P Den har andre bruksområder, som passer meg og mitt hundehold bedre, slik jeg er i dag.

Skjønner ikke hvorfor du velger å ta det jeg sier opp i værste mening. Har aldri insinuert at de med Papillon ikke har kunnskaper. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...