Gå til innhold
Hundesonen.no

Har hunden din en sykdom? Se om du kan klage


Guest 2ne
 Share

Recommended Posts

Du kan få stor erstatning etter helseplager eller avlivning av hunder og katter.

Hunder som brødristere

- Fra lovens side, er det noen forskjell mellom å kjøpe en brødrister og en hund?

- Nei, det er det ikke. Det kan være litt vanskelig for folk å forstå, for man tenker ikke på dyr som ting, sier Halsos i Forbrukerrådet. 

Konseptet er enkelt: Det du kjøper skal møte forventningene. Om en hund har helsemessige plager selger burde vite om, må dette opplyses om på forhånd.

Har ikke det skjedd, kan du reklamere – akkurat som på en brødrister. Dessuten kan du ha krav på erstatning for medisiner, spesialfôr og veterinær.

Handler du av private, får du etterkjøpsloven to års reklamasjonsrett, også på dyr. Handler du av profesjonelle, gir forbrukerkjøpsloven deg fem år. Men de vanlige reglene om forventet levealder gjelder også for dyr, så at en gullfisk ikke får feire sin femte bursdag er ikke en reklamasjonssak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Tror det har vært noen saker på det i Sverige, bla på en rasekatt som hadde dårlig temperament og det sto i rasebeskrivelsen at de var snille katter. 

:teehe:

Jeg har jo fått erstatning for min elskede, defekte hund, i form av den vesle kråka av ei lillesøster. :heart: Men jeg foretok ikke akkurat noen offisiell reklamasjon, jeg blei bare skikkelig bra behandla av oppdretteren min.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:



Men de vanlige reglene om forventet levealder gjelder også for dyr, så at en gullfisk ikke får feire sin femte bursdag er ikke en reklamasjonssak. 

OT: Det er morsomt, for gullfisk har ingen problem med å bli godt over 10 år, så lenge de får det de trenger :sleep: (men her ligger jo problemet for det meste hos eiere som har dem i bolle...)

 

On topic: Det står "om en hund har helsemessige plager selger burde vite om". Det er jo en diskusjonssak hva man burde vite om og ikke. Gener er ikke så lett at man kan forutse alle plager og sykdommer en hund potensielt kan få.

Om de holder unna informasjon om kjente sykdommer på linjene så er det jo en annen sak. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av sakene de lister på slutten at det er noe variabelt hva utslaget blir hvis man reklamerer. En kat med FIP fikk ingenting, mens en annen fikk en erstatning til langt over kattens innkjøpspris. Det blir jo litt håpløst hvis man ikke engang aner hva man skal forvente et utfall blir...
Ser de er ganske konsekvente på kryptorchide da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns sammenligningen er søkt. "Hunden din er en brødrister". Vel, nei. Hadde brødristeren min dobla eller tredobla sin størrelse det første året jeg hadde den, så hadde jeg blitt skremt. Hadde jeg måtte ha den med ut på sosialisering eller oppdratt den, eller vaksinert den, eller brukt den og stelt den hver dag, så hadde jeg blitt skeptisk. Selv om jeg skjønner greia med å gi igjen for feil og mangler, så er ikke hunder ting. Det er levende vesner, som skal utvikle seg - for hadde ikke en valp forandret seg det første året (pluss andre og noen ganger tredje og fjerde året), så hadde det vært noe skikkelig galt med den. 

Jeg har ymse garantier i kjøpekontrakten, så jeg slipper forhåpentligvis noen krangler om hva valpekjøpere skal ha igjen om det skulle komme noen feil og mangler. Dukker det opp feil og mangler som ikke er dekket i kontrakten, får jeg håpe vi blir enige uten å måtte ta det via forbrukertvistutvalget. 

Men jeg er enig med @Snøfrost, det er ikke spesielt konsekvente, disse dommene deres. Da er det vanskelig å forholde seg til forbrukertvistutvalget. Engelsk bulldog fikk f.eks ingenting igjen for vannhode, jeg syns jo det er hakk eller tre mer alvorlig enn kryptorkisme - det er tross alt noe de kan leve fint med hele sitt normalt lange liv, liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk igjen halvparten av kjøpesummen på min da han er krypt. Forventet egentlig ikke å få noe, for vi hadde det ikke i kontrakten.

Han har jo også HD, men det heller forventer jeg ikke å få noe igjen for. Foreldre og slekt har alle med svært få unntak fri, så at dette dukket opp fra "intet" kan jo ikke oppdretter belastes for. Det er bare rett og slett uflaks.

Om oppdretter overlagd lyver/holder tilbake informasjon som er vesentlig med tanke på helse, er det kanskje noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...