Gå til innhold
Hundesonen.no

barn og valp

Wildlife
 Share

Recommended Posts

Hei dere. 

På fredag var jeg hjemme og min mann ute å lufta seeko. Etter en stund hørte jeg noen ufattelig skjærende valpehyl og løp ut på terrassen for å se hva som skjedde. 

Det som møtte meg gjorde meg både sint å lei. To barn. Hun ene med en liten valp av mellomstor størrelse. Valpen må være rundt 2 mnd pg de akuratt fått den. Nabojenta hadde hentet mammaen sin border collie og tatt den ut for å hilse på. Noe skjedde for etter hylene som var høye og varte en stund prøvde hun å få border collien inn igjen. Den lille valpen var vettskremt og prøvde å gjemme seg under terrassen. Når barna hadde fått inn den andre hunden snakket de normaøt og prata om hvor de skulle gå tur. Barna var på rundt 10 år. Jeg ble så sint å lei meg for hva denne lille tassen må ha følt og traumene de kanskje kan ha skapt hos valpen. Og hvorfor lar foreldre barn ta med valpen ut på tur alene? Kjenner at jeg angrer jeg ikke sa noe. Men hva skulle jeg sagt. Skaden var allerede skjedd. Ser jeg de igjen med valpen i noe liknende sier jeg selvfølgelig noe. 

Men hvorfor lar foreldre barna ta med valpene på tur alene? Jeg forstår KANSKJE en liten rolig stødig voksen hund som barna kan håndtere greit men ikke en valp! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger jo ikke nødvendigvis skjedd noe traumatisk.  Det kan hende bare synet av den store hunden skremte valpen, og hvis den i tilegg var litt voldsom med hilsning/ikke tok signalene fra valpen  forsterket det jo hyling .Noen  Valper kan lage mye drama slik. Selv om det sikkert var skummelt for valpen,  så lærte sikkert begge barna noe verdifullt her! Som vil kanskje skåne valpen for ublidte møter med andre hunder fremover . Hun med valpen vil nok tenke seg om neste gang  . De gjorde jo det eneste riktige også,ta BC bort og fortsette som normalt.  

Nei jeg syntes ikke barn skal ha ansvar for hunder. Men nå kjenner jeg ikke omstendighetene rundt akkurat disse. Jeg vet mange som kjøper hund til sine barn I den alderen at de ofte har ansvar for luftingen. Mine barn får ikke ha slikt ansvar enda ;-)    Jeg luftet selv familie  hundene  fra jeg var ganske ung.... det gikk jo stort sett bra. Man lærte jo utrolige mye selv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...