Gå til innhold
Hundesonen.no

Ang røntgen og øyelysing ved evt avl


Ulrikke
 Share

Recommended Posts

Jeg er fullstendig nybegynner her og veldig tidlig ute, vet ikke om det blir noe av etter hvert heller...

MEN: dersom man skal sette valper på hunden sin.... AD/HD-røntgen og øyelysing? Noe mer man bør ha tenkt på i god tid før dette evt? Nå snakker jeg om rent helsemessig, ikke praktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt på rasen :) På min rase er det endel man skal gjøre, også er det endel man bør gjøre, og ting som er greit/er et bonus utifra hundens slekt. Men de fleste på min rase HD-røntger, øyelyser og sjekker status på et par gentester, og endel tar også AD-røntgen sjekker knær eller øyelyser flere ganger, eksempelvis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt på rase og hva man ønsker som oppdretter.

Feks så er det på min rase kun krav om HD status.

Innen rasen så dukker det opp en og annen med øyensykdom, PL, AD, anmerkning på rygg og hjertesykdom. For min samvittighet så øyenlyser jeg ved 1-3-5-7 år, sjekker PL hos kiro, offisiell AD status og uoffisiell rygg "avlesning" i forbindelse med HD/AD røntgen. I tillegg kommer jeg til å ta en stikkprøve på eldste tispen nå + en import jeg har når det kommer til hjerte. Og om valpen jeg har nå kommer til å gå i avl så blir det en hjerte undersøkelse på henne også ved 3-4 år. 

Jeg krever ikke at hannhunden skal gjøre det samme da dette ikke er normalen for rasen. De fleste tar bare HD og AD. Min min samvittighet + jeg syns ikke det er så vanskelig å ta de undersøkelsene, gjør at jeg gjennomfører det. 

Ellers også MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...