Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilbakeblikk på 2015


HHH
 Share

Recommended Posts

Jeg er litt mellom to treningshunder nå, så jeg har ikke hatt så store mål i året som har gått. 
539218d1-6398-4d3e-8b5f-83217981698a_zps

Marco er sånn halvveis "pensjonert", selv om han er bare 6 år, for det er vanskelig å komme noen vei med han, stor egenvilje gjør at han er ikke den letteste å gå gr.B (lydighet) med. Så treningen av han ikke er så rettet mot prøver lenger, og evnt. prøver fremover ville bli meldt litt på sparket. Mulig vi prøver oss på noen RIK sporhundprøver neste år, da slipper vi hele lydigheten.?
2bc87b52-4ec8-4a73-b470-dab483febdb4_zps

Ivo har har nettopp blitt 2 år, og har vært litt for ung for skikkelige prøver. Han har jeg bare trent grunnleggende med, i alle tre gruppene innen IPO. Han utvikler seg stadig, både i kropp og sinn, og han skal få tid på seg til å få det grunnleggende på plass før vi går videre.
85f3a276-8832-42eb-8c5f-ce75a2604914_zps

Vårt første mål i 2015 var ferdselsprøve med Ivo. Siden det er inngangsporten til alt innen RIK, var det greit å få den klar. Jeg meldte en prøve i begynnelsen av mai, vi besto, og delmål nr. 1 var i boks, med tittelen BH.
I juli startet Ivo og jeg LP!!! Det har ikke jeg startet på utrolig mange år, og bare med Borzoi og Saluki. Det var en tanke lettere å komme gjennom med en brukshund merket jeg, og det ble opprykk, nr.1 i klassen med 182,5 poeng. Jeg har ikke noen intensjon om å fortsette med LP, for det er andre ting som frister mer. Jeg tror nok at vi kan være "litt mye" for LP-dommere også, med vår RIK-style-lydighet :-P
32004195-ba20-4b23-a60c-8a2280d0a8b3_zps 
I august var det UHP med Ivo som sto for tur, det er vel den prøva jeg har vært minst spent på, for Ivo har både kondis og vilje til å løpe den distansen flere ganger, og det ble bestått, med tittel AD. 
Jeg meldte en IPO1 med Marco i september, og vi har "hvilt oss i form" i lydigheten tydeligvis, for han syntes det var morsomt i lydigheten også. Det ble bestått med 255 poeng, så nå kan han smykke seg med tittelen IPO1, i tillegg til BH og SL1. Ganske irriterende egentlig at han kan være så vrien på lydigheten, for han sporer alltid bra, og er veldig jevn og forutsigbar i forsvarsarbeidet. 
06061c0f-dc35-44cc-96e2-a9bf5c509684_zps
Siste prøve for året var Kåringsprøve med Ivo. Totalt unødvendig prøve for oss egentlig, med tanke på at han er en forvokst gråschäfer, men en nyttig erfaring for oss begge. Vi fikk bestått på denne også, så da er målene for 2015 oppnådd ?

Videoklipp av litt fvf med Ivo:
https://www.facebook.com/hilde.holterhaugsrud/videos/10153678485963866/

En liten video fra lydighet og kontroll i bitearbeid med Ivo:
https://www.facebook.com/hilde.holterhaugsrud/videos/10153689130153866/

Ivo og jeg har også prøvd oss litt innen redningshund på tampen av året. Det er først og fremst rundering vi har gjort på de få treningene vi har fått med oss, og det virker som han tar det lett. Melder fint på figuranter, enten de sitter, ligger eller står. Går fint ut uten påvirkning av noe slag, og har fått forståelse av hva dette går ut på. Det blir spennende å se fremover, både når det gjelder målene for IPO neste år, og hvordan vi kan utvikle oss innen NRH. 

Marco er Marco, så med han får tiden vise hva vi finner på for den nye året. Han er vel egentlig klar for både IPO2 og 3, bare han gidder å samarbeide. 

Med dette tilbakeblikket på 2015, ønsker jeg alle et riktig Godt Nytt År!! Resten av gjengen hilser også ;-)
4b6d6be9-02d4-48a6-9eae-135d261ca277_zps

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...