Gå til innhold
Hundesonen.no

Introdusere ny valp til hund med ressursforsvar


blomst
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger litt tips til hvordan vi på smartest mulig måte kan gå frem i følgende situasjon:

Hannhunden vår på snart 4 år går godt overens med tisper og valper utendørs dersom det ikke er innblandet ting han kan forsvare (leker, mat, kos ol.) så det kan greit kontrolleres. Innendørs er en annen sak derimot. Der er det verdens undergang å bare måtte eksistere sammen med en annen hund - bare knurring og tull. Har vi måttet ha han i samme hus som en annen hund har vi hittil bare stengt han inne på et annet rom.

Nå har det seg sånn at vi har fått en valp (tispe) i veldig nær familie og det hadde gjort ting så utrolig mye enklere om hunden vår i det minste greide å være innendørs i samme rom som en annen hund. Under oppsyn selvfølgelig, og i første omgang ikke i vårt hus.

Hvordan går man frem? Er det i det hele tatt mulig å avlære slikt på en så voksen hund? Vi er veldig gira på å få dette til å funke og er selvfølgelig villig til å legge ned mye tid og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde litt samme problemstilling da vi fikk nr to, da førstemann rett og slett ikke liker andre hunder.

Jeg ville begynt med å introdusere de utendørs, gjerne med en kort tur i bånd før de får hilse løse. Før dere skal inn må dere passe på at det ikke er noe som eldstemann kan finne på å forsvare. Ha begge hundene i bånd på litt avstand til å begynne med. Legg de gjerne på hvert sitt sted, men unngå belønninger og tyggeting som kan trigge eldstemann. Minst mulig oppmerksomhet også. De må rett og slett lære å slappe av i nærheten av hverandre.

Om dere har mulighet til å dele av rom ved hjelp av barnegrinder eller kompostgrinder så kan dere jo gjøre det. Eventuelt binde dem et stykke fra hverandre, men det er nok ganske krevende om de ikke er vant til det. Den første uken hadde ikke vi valp og voksen i samme rom uten at en av oss var fullt fokusert på dem, ellers så var de adskilt.

Det kan være at dere må ha de i bånd eller adskilt mesteparten av julen hvis det ikke er slik at dere møtes regelmessig og kan jobbe med dette på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @simira la dem møtes på tur først og deretter må dere på en eller annen måte ha dem adskilt inne, enten med bånd, grinder eller under kommando på hver sin plass. Ikke gi dem mat i samme rom og fjern alt som kan ses på som ressurser. Husk at menneskene også er ressurser, så kan hende de må få oppmerksomhet samtidig, ikke bare den ene osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...