Gå til innhold
Hundesonen.no

Luna slipper apporten

_aussie_

Recommended Posts

Luna løper i full fart ut når jeg sier "apport" henter den, og løper full fart inn igjen, så på plass. Problemet da er at hun slipper den som regel før hun setter seg eller rett etter hun har satt seg. Noen som har noen tips om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna løper i full fart ut når jeg sier "apport" henter den, og løper full fart inn igjen, så på plass. Problemet da er at hun slipper den som regel før hun setter seg eller rett etter hun har satt seg. Noen som har noen tips om dette?

Slik du beskriver det, så har du med et moment(avlevering) i kjeden som ikke fungerer og en kjede blir ikke bedre en det svakeste ledd. Ikke kjør øvelsen med avlevering. Utelat den en periode og tren på det separat. Det momentet du skal jakte på er at både du og hunden skal kunne holde på apporten sammtidig og at du faktisk skal kunne dra litt i den slik at hun legger litt vilje i å holde den fast. Den skal slippes på "Takk" Slik gjorde jeg det med Pia:

Når hun viste tegn til å spytte ut, snudde jeg meg vekk med en ørliten timeout. Det lille sekundet hun holdt apprten lengre mens jeg grep etter den, var nok til å utvikle det videre. Til slutt kunne vi begge holde i den og hun leverer på "takk". Da satte jeg det momentet tilbake i kjeden. Håper du fikk noe ut av dette :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å starte en ny tråd så jeg bare spør om det her. Kali har av en eller annen grunn vært redd for apporten, men nå har jeg lært henne å holde fast, hun slipper ikke før jeg klikker. Når hun skal hente apporten går det så sent. Hun pleier å være rask bort, men når hun skal tilbake med den så går det rimelig seint. Hvordan skal jeg få økt tempoet? Jeg har heller ikke lært henne å komme på plass med den. Hvordan skal jeg få lært inn dette på klikkervis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt sent inn i diskusjonen, men det får stå sin prøve!

Jeg hadde droppet alt annet i øvelsen, bortsett fra avlevering.

Jeg klikker aldri for å holde apporten, men selv avleveringen. Jeg klikker når hunden leverer apporten i hånda mi, med andre ord.

Grunnen til det, er at jeg synes det er vanskelig å vite om hunden virkelig holder, eller om den har krøllet tunga og er på vei til å spytte ut apporten når jeg klikker... derfor klikker jeg for avlevering i hånda. Havner apporten på bakken = ingen klikk. Får jeg den i hånda = klikk.

Når hunden har lært dette foran meg, tar vi det i utgangsstilling. Hunden må holde på apporten til jeg senker hånda og tar tak i apporten.. først da får den klikk. Slipper den for tidlig og apporten havner på bakken... sorry - ingen klikk.

Mitt tips :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å starte en ny tråd så jeg bare spør om det her. Kali har av en eller annen grunn vært redd for apporten, men nå har jeg lært henne å holde fast, hun slipper ikke før jeg klikker. Når hun skal hente apporten går det så sent. Hun pleier å være rask bort, men når hun skal tilbake med den så går det rimelig seint. Hvordan skal jeg få økt tempoet? Jeg har heller ikke lært henne å komme på plass med den. Hvordan skal jeg få lært inn dette på klikkervis?

Hunden i utgangsstilling, gi hunden apporten, ta den tibake og klikk - masse belønning.

Gjenta noen ganger, slik at hunden skjønner at det er å avlevere apporten i utgangsstilling som lønner seg. Legg apporten en meter foran deg og la hunden hente den.. forhåpentligvis henter hunden apporten og kommer inn i utgangsstilling, ta apporten og klikk - jackpot av ypperste klasse da selvfølgelig!

Etterhvert vil hunden skjønne at det kun er avlevering i utgangsstilling som gjelder... og da vil forhåpentligvis tempoet inn også øke.

Høres ikke ut som du har baklengskjedet øvelsen.. og det kan lønne seg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden i utgangsstilling, gi hunden apporten, ta den tibake og klikk - masse belønning.

Gjenta noen ganger, slik at hunden skjønner at det er å avlevere apporten i utgangsstilling som lønner seg. Legg apporten en meter foran deg og la hunden hente den.. forhåpentligvis henter hunden apporten og kommer inn i utgangsstilling, ta apporten og klikk - jackpot av ypperste klasse da selvfølgelig!

Etterhvert vil hunden skjønne at det kun er avlevering i utgangsstilling som gjelder... og da vil forhåpentligvis tempoet inn også øke.

Høres ikke ut som du har baklengskjedet øvelsen.. og det kan lønne seg :rolleyes:

Det må jeg prøve :blink:

Jeg bare lurer, er det ikke bedre å klikke og så ta apporten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg prøve ;)

Jeg bare lurer, er det ikke bedre å klikke og så ta apporten?

Det funker sikker, men klikket betyr jo også at du har avsluttet handlingen. det mange opplever da, er at når hunden har kommet i utgangsstilling, så klikker de, og hunden spretter opp, slipper apporten og tar godbiten. Om du skal konkurrere er jo ikke øvelsen ferdig før hunden har avlevert apporten, og da kan det være lurt at ikke klikke før den er avlevert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da klikker jeg jo på en måte for at hun slipper den ikke fordi hun kom i utgangsstilling med den, for det jeg sliter med er jo at hun skal komme utgangstilling raskt, slippe gjør hun uansett.

Om du baklengskjeder vil at du gir hunden lov til å fortsette forsterke atferden (den kommer nærmere belønningen). La oss si at å avlevere apporten er siste del i kjeden. At du sier "takk" og tar apporten vil da forsterke at hun satte seg i utgangsstilling (hun får lov til å komme videre til belønningen).

Baklengskjed kun når alle delmomentene er akkurat slik du vil ha de. Om hunden gjør noe du ikke liker i kjeden (f.eks hunden "dreper" apporten i stedet for å plukke den fint opp), så avbryter du bare, og hunden får ikke lov til å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Kristin, hun tok det å komme i utgangstilling med apporten på 5 repitisjoner, men tempoet går fortsatt like tregt så jeg håper det bedrer seg ;)

Bare hyggelig, godt det løsnet.

Ikke tenkt så mye på tempoet enda.. sørg heller for at utgangsstillingen med apporten er korrekt og at avleveringen er korrekt. Og sørg for å belønne AVLEVERINGEN skikkelig hver gang det er perfekt.

Dette vil gjøre hunden mer sikker i oppgaven, og som regel vil tempoet da øke over tid.

Finnes måter å få opp tempoet på.. men det kan vi ta siden - HVIS du har et problem med det :)

Hvis du alltid belønner avleveringen skikkelig, vil jo naturligvis hunden skynte seg til det momentet i øvelsen... Den vet at det kun er der belønningen kommer, ikke noe annet sted i øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hu på innkalling?

Hvis hu har bra fart på innkalling så hadde jeg satt fra meg hunden (som om jeg skulle kalle henne inn) og lagt apporten en meter foran henne. Når du kaller henne inn kan du si f.eks apport kom.

Kan hende du får bra fart inn da.

Gjorde dette med min og det fuket kjempebra. Jeg kastet ikke apporten før jeg så om hu hadde farten inn.

Nå kan jeg kaste apporten og det er stor fart ut og like stor fart inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt sent inn i diskusjonen, men det får stå sin prøve!

Jeg hadde droppet alt annet i øvelsen, bortsett fra avlevering.

Jeg klikker aldri for å holde apporten, men selv avleveringen. Jeg klikker når hunden leverer apporten i hånda mi, med andre ord.

Grunnen til det, er at jeg synes det er vanskelig å vite om hunden virkelig holder, eller om den har krøllet tunga og er på vei til å spytte ut apporten når jeg klikker... derfor klikker jeg for avlevering i hånda. Havner apporten på bakken = ingen klikk. Får jeg den i hånda = klikk.

Når hunden har lært dette foran meg, tar vi det i utgangsstilling. Hunden må holde på apporten til jeg senker hånda og tar tak i apporten.. først da får den klikk. Slipper den for tidlig og apporten havner på bakken... sorry - ingen klikk.

Mitt tips :)

Så ikke dette får nå, tusen takk for tisp, dette skal vi prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...