Gå til innhold
Hundesonen.no

Luna slipper apporten


_aussie_

Recommended Posts

Luna løper i full fart ut når jeg sier "apport" henter den, og løper full fart inn igjen, så på plass. Problemet da er at hun slipper den som regel før hun setter seg eller rett etter hun har satt seg. Noen som har noen tips om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna løper i full fart ut når jeg sier "apport" henter den, og løper full fart inn igjen, så på plass. Problemet da er at hun slipper den som regel før hun setter seg eller rett etter hun har satt seg. Noen som har noen tips om dette?

Slik du beskriver det, så har du med et moment(avlevering) i kjeden som ikke fungerer og en kjede blir ikke bedre en det svakeste ledd. Ikke kjør øvelsen med avlevering. Utelat den en periode og tren på det separat. Det momentet du skal jakte på er at både du og hunden skal kunne holde på apporten sammtidig og at du faktisk skal kunne dra litt i den slik at hun legger litt vilje i å holde den fast. Den skal slippes på "Takk" Slik gjorde jeg det med Pia:

Når hun viste tegn til å spytte ut, snudde jeg meg vekk med en ørliten timeout. Det lille sekundet hun holdt apprten lengre mens jeg grep etter den, var nok til å utvikle det videre. Til slutt kunne vi begge holde i den og hun leverer på "takk". Da satte jeg det momentet tilbake i kjeden. Håper du fikk noe ut av dette :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å starte en ny tråd så jeg bare spør om det her. Kali har av en eller annen grunn vært redd for apporten, men nå har jeg lært henne å holde fast, hun slipper ikke før jeg klikker. Når hun skal hente apporten går det så sent. Hun pleier å være rask bort, men når hun skal tilbake med den så går det rimelig seint. Hvordan skal jeg få økt tempoet? Jeg har heller ikke lært henne å komme på plass med den. Hvordan skal jeg få lært inn dette på klikkervis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna løper i full fart ut når jeg sier "apport" henter den, og løper full fart inn igjen, så på plass. Problemet da er at hun slipper den som regel før hun setter seg eller rett etter hun har satt seg. Noen som har noen tips om dette?

Kommer litt sent inn i diskusjonen, men det får stå sin prøve!

Jeg hadde droppet alt annet i øvelsen, bortsett fra avlevering.

Jeg klikker aldri for å holde apporten, men selv avleveringen. Jeg klikker når hunden leverer apporten i hånda mi, med andre ord.

Grunnen til det, er at jeg synes det er vanskelig å vite om hunden virkelig holder, eller om den har krøllet tunga og er på vei til å spytte ut apporten når jeg klikker... derfor klikker jeg for avlevering i hånda. Havner apporten på bakken = ingen klikk. Får jeg den i hånda = klikk.

Når hunden har lært dette foran meg, tar vi det i utgangsstilling. Hunden må holde på apporten til jeg senker hånda og tar tak i apporten.. først da får den klikk. Slipper den for tidlig og apporten havner på bakken... sorry - ingen klikk.

Mitt tips :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å starte en ny tråd så jeg bare spør om det her. Kali har av en eller annen grunn vært redd for apporten, men nå har jeg lært henne å holde fast, hun slipper ikke før jeg klikker. Når hun skal hente apporten går det så sent. Hun pleier å være rask bort, men når hun skal tilbake med den så går det rimelig seint. Hvordan skal jeg få økt tempoet? Jeg har heller ikke lært henne å komme på plass med den. Hvordan skal jeg få lært inn dette på klikkervis?

Hunden i utgangsstilling, gi hunden apporten, ta den tibake og klikk - masse belønning.

Gjenta noen ganger, slik at hunden skjønner at det er å avlevere apporten i utgangsstilling som lønner seg. Legg apporten en meter foran deg og la hunden hente den.. forhåpentligvis henter hunden apporten og kommer inn i utgangsstilling, ta apporten og klikk - jackpot av ypperste klasse da selvfølgelig!

Etterhvert vil hunden skjønne at det kun er avlevering i utgangsstilling som gjelder... og da vil forhåpentligvis tempoet inn også øke.

Høres ikke ut som du har baklengskjedet øvelsen.. og det kan lønne seg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden i utgangsstilling, gi hunden apporten, ta den tibake og klikk - masse belønning.

Gjenta noen ganger, slik at hunden skjønner at det er å avlevere apporten i utgangsstilling som lønner seg. Legg apporten en meter foran deg og la hunden hente den.. forhåpentligvis henter hunden apporten og kommer inn i utgangsstilling, ta apporten og klikk - jackpot av ypperste klasse da selvfølgelig!

Etterhvert vil hunden skjønne at det kun er avlevering i utgangsstilling som gjelder... og da vil forhåpentligvis tempoet inn også øke.

Høres ikke ut som du har baklengskjedet øvelsen.. og det kan lønne seg :rolleyes:

Det må jeg prøve :blink:

Jeg bare lurer, er det ikke bedre å klikke og så ta apporten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg prøve ;)

Jeg bare lurer, er det ikke bedre å klikke og så ta apporten?

Det funker sikker, men klikket betyr jo også at du har avsluttet handlingen. det mange opplever da, er at når hunden har kommet i utgangsstilling, så klikker de, og hunden spretter opp, slipper apporten og tar godbiten. Om du skal konkurrere er jo ikke øvelsen ferdig før hunden har avlevert apporten, og da kan det være lurt at ikke klikke før den er avlevert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da klikker jeg jo på en måte for at hun slipper den ikke fordi hun kom i utgangsstilling med den, for det jeg sliter med er jo at hun skal komme utgangstilling raskt, slippe gjør hun uansett.

Om du baklengskjeder vil at du gir hunden lov til å fortsette forsterke atferden (den kommer nærmere belønningen). La oss si at å avlevere apporten er siste del i kjeden. At du sier "takk" og tar apporten vil da forsterke at hun satte seg i utgangsstilling (hun får lov til å komme videre til belønningen).

Baklengskjed kun når alle delmomentene er akkurat slik du vil ha de. Om hunden gjør noe du ikke liker i kjeden (f.eks hunden "dreper" apporten i stedet for å plukke den fint opp), så avbryter du bare, og hunden får ikke lov til å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Kristin, hun tok det å komme i utgangstilling med apporten på 5 repitisjoner, men tempoet går fortsatt like tregt så jeg håper det bedrer seg ;)

Bare hyggelig, godt det løsnet.

Ikke tenkt så mye på tempoet enda.. sørg heller for at utgangsstillingen med apporten er korrekt og at avleveringen er korrekt. Og sørg for å belønne AVLEVERINGEN skikkelig hver gang det er perfekt.

Dette vil gjøre hunden mer sikker i oppgaven, og som regel vil tempoet da øke over tid.

Finnes måter å få opp tempoet på.. men det kan vi ta siden - HVIS du har et problem med det :)

Hvis du alltid belønner avleveringen skikkelig, vil jo naturligvis hunden skynte seg til det momentet i øvelsen... Den vet at det kun er der belønningen kommer, ikke noe annet sted i øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å starte en ny tråd så jeg bare spør om det her. Kali har av en eller annen grunn vært redd for apporten, men nå har jeg lært henne å holde fast, hun slipper ikke før jeg klikker. Når hun skal hente apporten går det så sent. Hun pleier å være rask bort, men når hun skal tilbake med den så går det rimelig seint. Hvordan skal jeg få økt tempoet? Jeg har heller ikke lært henne å komme på plass med den. Hvordan skal jeg få lært inn dette på klikkervis?

Hvordan er hu på innkalling?

Hvis hu har bra fart på innkalling så hadde jeg satt fra meg hunden (som om jeg skulle kalle henne inn) og lagt apporten en meter foran henne. Når du kaller henne inn kan du si f.eks apport kom.

Kan hende du får bra fart inn da.

Gjorde dette med min og det fuket kjempebra. Jeg kastet ikke apporten før jeg så om hu hadde farten inn.

Nå kan jeg kaste apporten og det er stor fart ut og like stor fart inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt sent inn i diskusjonen, men det får stå sin prøve!

Jeg hadde droppet alt annet i øvelsen, bortsett fra avlevering.

Jeg klikker aldri for å holde apporten, men selv avleveringen. Jeg klikker når hunden leverer apporten i hånda mi, med andre ord.

Grunnen til det, er at jeg synes det er vanskelig å vite om hunden virkelig holder, eller om den har krøllet tunga og er på vei til å spytte ut apporten når jeg klikker... derfor klikker jeg for avlevering i hånda. Havner apporten på bakken = ingen klikk. Får jeg den i hånda = klikk.

Når hunden har lært dette foran meg, tar vi det i utgangsstilling. Hunden må holde på apporten til jeg senker hånda og tar tak i apporten.. først da får den klikk. Slipper den for tidlig og apporten havner på bakken... sorry - ingen klikk.

Mitt tips :)

Så ikke dette får nå, tusen takk for tisp, dette skal vi prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...