Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontaktrening av hund


Gro og Sienna
 Share

Recommended Posts

Har no endelig innsett at hunden min har J****g dårlig kontakt med meg. Denne vinteren skal brukast til å trene masse kontakt, og så skal vi drite i alt som heiter LP og slikt. okon som har gode tips til korleis trene god kontakt? Internettsider som er bra om dette emnet? Bøker?

Sett pris på alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om denne boken

http://www.aschehoug.no/Forfattere/Vaare-forfattere/Eva_Bodfaeldt

"kontakt" av Eva Bodfäldt

men jeg har aldri brukt det selv.

 

Vi trente mye kontakt på valpekurset, det var egentlig det vi trente mest av. I alle situasjoner ble hunden belønnet da hun så på meg og jeg fikk utrolig mye tilbake for det. Hun ble helt rå på å trene og fokusere på meg selv om det var hunder som løp vilt rundt oss. (og dette var en terrier som veldig mange mener er helt utrenbar)

Vi brukte effektivt klikkertrening og fikk ALLTID klikk + belønning når hun oppsøkte kontakt (så på meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye omvendt lokking for å trene opp kontakt med valper :) 

 

Omvendt lokking kan læres inn ved å holde en hånd med godbiter foran hunden. Prøver den å ta godbitene, så lukker du hånda. Åpne den igjen når hunden trekker seg unna og gi en godbit(det kan være lurt å gi hunden godbit med den hånda du IKKE holder godbitene med). Deretter er det bare å avansere. Krev f.eks. øyekontakt mens du har godbitene synlige osv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å lære hunden at den skal ta kontakt med deg, ikke at du skal få kontakt med den. Jeg bruker omtrent samme metode som Teserere forklarer, nettopp for å få hunden til å fokusere på meg og ikke ball/godbit. Denne metoden krever sin tålmodighet (spesielt det førstnevnte), men det er verdt det i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...