GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Har no endelig innsett at hunden min har J****g dÄrlig kontakt med meg. Denne vinteren skal brukast til Ä trene masse kontakt, og sÄ skal vi drite i alt som heiter LP og slikt. okon som har gode tips til korleis trene god kontakt? Internettsider som er bra om dette emnet? BÞker?

Sett pris pÄ alle tips!

Skrevet

Jeg har hĂžrt om denne boken

http://www.aschehoug.no/Forfattere/Vaare-forfattere/Eva_Bodfaeldt

"kontakt" av Eva BodfÀldt

men jeg har aldri brukt det selv.

Vi trente mye kontakt pÄ valpekurset, det var egentlig det vi trente mest av. I alle situasjoner ble hunden belÞnnet da hun sÄ pÄ meg og jeg fikk utrolig mye tilbake for det. Hun ble helt rÄ pÄ Ä trene og fokusere pÄ meg selv om det var hunder som lÞp vilt rundt oss. (og dette var en terrier som veldig mange mener er helt utrenbar)

Vi brukte effektivt klikkertrening og fikk ALLTID klikk + belÞnning nÄr hun oppsÞkte kontakt (sÄ pÄ meg).

Skrevet

Kontaktkontrakten (som er den som er nevnt over?) er vel fin ja, ellers er favorittboken min Control Unleashed, som gÄr bÄde pÄ kontakt og selvkontroll.

Skrevet

Jeg bruker mye omvendt lokking for Ä trene opp kontakt med valper :) 

Omvendt lokking kan lĂŠres inn ved Ă„ holde en hĂ„nd med godbiter foran hunden. PrĂžver den Ă„ ta godbitene, sĂ„ lukker du hĂ„nda. Åpne den igjen nĂ„r hunden trekker seg unna og gi en godbit(det kan vĂŠre lurt Ă„ gi hunden godbit med den hĂ„nda du IKKE holder godbitene med). Deretter er det bare Ă„ avansere. Krev f.eks. Ăžyekontakt mens du har godbitene synlige osv. 

• Like 1
Skrevet

PrÞv Ä lÊre hunden at den skal ta kontakt med deg, ikke at du skal fÄ kontakt med den. Jeg bruker omtrent samme metode som Teserere forklarer, nettopp for Ä fÄ hunden til Ä fokusere pÄ meg og ikke ball/godbit. Denne metoden krever sin tÄlmodighet (spesielt det fÞrstnevnte), men det er verdt det i lengden.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fĂ„r jeg prĂžve Ă„ se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag pĂ„ fine navn til tispe?
    • Hva gjĂžr dere om 10-15 Ă„r? Kommer dere til Ă„ fortsette Ă„ ha ny hund da? Det er umulig Ă„ vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nĂ„ har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da mĂ„ jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg pĂ„stĂ„ at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrĂ„dige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fĂžrer som ikke har knekt koden for Ă„ motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjĂžr at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av Ăžnsker er: - "atletiske og friske bruksschĂ€fere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker Ä bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschĂ€fere, men ellers med forventede egenskaper av en schĂ€ferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten Ă„ vĂŠre ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i stĂžrrelse er det). Elsker Ă„ bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschĂ€ferne. Det en skal vĂŠre klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte pĂ„ alt og alle. Mine fĂžlger for eksempel gjerne med pĂ„ det som skjer utendĂžrs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig stĂ„r en ukjent hund pĂ„ gĂ„rdsplassen eller om det er unormal aktivitet pĂ„ natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker pĂ„ dĂžra. Lager ikke lyd nĂ„r jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt nĂ„r jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spĂžrsmĂ„l og/eller eventuelt Ăžnsker Ă„ mĂžte en eller flere hoffer sĂ„ skal jeg finne noen i nĂŠrheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...