Gå til innhold
Hundesonen.no

Stiv hund etter tur.


Rocket
 Share

Recommended Posts

Merker at Rocky er eldre, vi hadde en tur i litt mer krevende terreng for hans del her om dagen. Mye berg, trapper og hopp. Vet han skled minst 1 gang skikkelig, som jeg så. Fikk dessverre ikke "reddet" ham, ikke værre enn et smell i siden/hofta. Skled med den øverste foten under seg på en måte. (gikk "sidelengs" på en plass med mye berg/stein)

Han har ikke veldig vondt, for han verken skjelver når jeg undersøker eller lager noe som helst slags lyd. Klarer å gå fint i trapper og klarer å hoppe opp i sofaen, men merker han vegrer seg og må virkelig "tenke" og mote seg opp til å ta sats.
Her for litt siden så jeg også at foten "hang" seg litt opp på en måte, når han reiste seg og flytta seg i sofaen. Viste dog ikke noe tegn til smerte sånn ellers.

Håper jo det bare er en smell/strekk han fikk av fallet, eller bare generell stivhet etter litt mer krevende tur. Vet jo at han har litt slarkete knær, men har ikke merket noe til det tidligere.

Hva ville dere gjort? Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre stølhet i etterkant av turer? Jeg har lyst å ta opp igjen laserbehandlingen, både behandlende ifht muskel/små forkalkninger og forebyggende.

Sånn ellers så har jeg jo Rimadyl liggende som jeg kan gi, men han virker ikke så plaget. Det er bare den vegringen når han skal opp i sofaen jeg egentlig merker det på, samt det at foten hang seg den ene gangen. Burde jeg gi uansett? Bare 24 timer eller noe? Syns det der "ved behov" er litt vanskelig når det ikke er det han i utgangspunktet har fått resepten for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor mye mer krevende var denne turen enn de dere går i hverdagen da? Alle hunder kan jo bli støle etter mer aktivitet/annerledes aktivitet enn normalt uten at det trenger å være noe galt med det? Om jeg er støl etter uvant aktivitet, så tenker jeg meg også litt om ved visse bevegelser. Det er det samme med hunder. Så om du ikke ser noe på han normalt i hverdagen, bare etter turer som er litt utenom normalen, så ville jeg ikke starta noen behandling bare ut i fra at han er litt støl etter en ekstra krevende tur. Men forebygging skader selvfølgelig ikke :) Det er ubehagelig å være støl, men ikke noe man trenger smertestillende for. Nå er det jo ikke noe farlig å gi en rimadyl, så om hunden har det ikke, så ville jeg gitt uansett, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del mer krevende for hans del pga berget og brattheten, var rimelig glatt også. De daglige turene våres går i stort sett i relativt flatt terreng (Asvalt, grusveier, kanskje bittelitt på sti i små skogsflekker), men vi har startet opp igjen med ukentlige fjellturer nå. (Jeg har ikke bil og bor omtrent i sentrum, så sjeldent vi kommer oss ut i godt terrent uten at samboeren min er med og kjører oss)

Vi er i relativt dårlig form både jeg og bikkja, men vi jobber med saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok et forstadie dessverre, tuslet tur i går kveld på let etter ene katten. Skulle ikke mer til enn en bitteliten bratt gressbakke så var smertene der gitt. :( Han gikk bak meg så så ikke hva som utløste det, men regner med han enten overbelastet noe eller tråkket feil.

**** altså, ikke har rimadylen så god effekt denne gang heller. Får se det ann en dag til før jeg eventuelt kontakter dyrelegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai @Rocket :( Håper det ikke er noe alvorlig. Hvor gammel er det han er nå?

Han er 8,5år. Har hatt samme type smerter før, men vi finner ikke ut hva det kommer av. Røntgen av rygg/nakke/hofter ser fine ut, men har noen bittesmå flekker som muligens er forkalkninger i bakparten.

Sist vi var inne i forbindelse med vaksiner og årlig sjekk fant vi også ut at han har litt slarkete knær, men hun trodde ikke det var årsaken til smertene heller.

Han fungerer heldigvis helt fint til vanlig, men er noe drit å ikke vite hva som utløser disse smertene annet enn en form for belastning. Er jo "bare" en kur med smertestillende og ro som skal til før det blir borte igjen, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...