Gå til innhold
Hundesonen.no

hund på 4 + valp?


Ingeborg Dahl Evertsen
 Share

Recommended Posts

jeg og min samboer har hatt en finsk lapphund(Sisko) nå i et år (han var 3 når vi fikk han) og nå vurderer vi en valp fra hans første parring. vi fikk som nevnt Sisko når han var 3 og har dermed aldri hatt valp før og er usikker på hvordan det er både å ha valp og en voksen hund, om det er noe spesielt man må tenke på når man har en voksen hund i huset fra før av.

en spesifikk ting jeg tenker på er hvordan det er å trene på å være alene hjemme, positivt/negativt å ha en hund fra før av? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve hjemme-alene-treningen tok vi akkurat som med første - gradvis. Det som var annerledes var at vi også måtte trene på at valpen var hjemme alene uten den andre hunden...

Valpen lærte seg fort til å være hjemme alene, men han var egentlig mer urolig til det, enn det første hunden var. Der var de rett og slett to helt forskjellige individ, slik hunder ofte er. Videre var jo hund nr. 1 vant til å være helt alene fra ganske ung, mens hund nr. 2 egentlig aldri har vært helt alene (med unntak av noen timer her og der).

Det positive med en voksen hund fra før av var at den voksne roet valpen, viste han liksom at det ikke er no farlig at menneskene drar. Det negative med å ha en voksen hund fra før av er at valpen er mer ukomfortabel med å være helt alene hjemme (men det går nok også mye på at vi ikke var flinke nok med den innlæringen).

Det er mye man bør tenke på ift voksen hund og valp - eller i det hele tatt det å få hund nr. 2. Ikke for å komme med negative innspill, men man bør jo f.eks. være forberedt på at hund nr. 1 kanskje ikke liker hund nr. 2. Det er jo ikke gitt, selv om det stort sett går bra, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...