Gå til innhold
Hundesonen.no

Pedagogiske problemstillinger i barnehagen


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg er på siste året av bacheloren i pedagogikk hvor jeg i stor grad fokusere på barnehagebarnet, barn fra 1 til 6 år. Dette fordi interessen min ligger her og jeg ønsker jobbe i barnehage eller lignende med små barn etter endt studie, men også fordi jeg har muligheten til å studere de ulike problemstillingene gjennom dagens vikarjobb i barnehagen. Har fått grønt lys av barnehagen jeg nå jobber i til å kunne observere i barnehagen uten å jobbe (selvfølgelig gratis).

Hvilken problemstilling jeg skal ta for meg er jeg mer usikker på. Jeg interesserer meg mye for de yngste (småbarnsavdelingen) og overgangen mellom barselpermisjon med mor kontra barnehagehverdagen. Spørsmål rundt barnehagestart og barnets alder, personalets ansvar for barnets utvikling, historiske forandringer og lignende syns jeg er spennende.

Har dere noen forslag til eventuelle problemstillinger jeg kan skrive en oppgave rundt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha studert tilvenningsfasen.. Bor ikke du i bergens området? Der er det vel også en barnehage som bruker 2 uker tilvenning, og så sett forskjellene med vekt for barnet :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bor utenfor Oslo nå :) Men studerer på UiB da ;)

Ja, tilvenningsfasen er et spennende og viktig tema. Skal ta det med meg videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde snudd fokus helt og sett på de voksne. Så mange studerer barna, minst like interessant er det hvordan ansatte ser, snakker om, og behandler barn.

Jeg ville sett på hva rutinemessing testing (språk etc) gjør med de ansatte. Hva endres når testresultater foreligger og hvordan kommer det til uttrykk. Hva skjer i dialogen de ansatte har seg i mellom og den de har med barnet. Hva endrer seg i relasjonene når avvik fra "normalen" avdekkes og når det igangsettes tiltak. Hvordan forholder ansatte seg til normaldefinisjonen, etc etc.

Her er det masse å ta tak i og problematisere.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde snudd fokus helt og sett på de voksne. Så mange studerer barna, minst like interessant er det hvordan ansatte ser, snakker om, og behandler barn.

Jeg ville sett på hva rutinemessing testing (språk etc) gjør med de ansatte. Hva endres når testresultater foreligger og hvordan kommer det til uttrykk. Hva skjer i dialogen de ansatte har seg i mellom og den de har med barnet. Hva endrer seg i relasjonene når avvik fra "normalen" avdekkes og når det igangsettes tiltak. Hvordan forholder ansatte seg til normaldefinisjonen, etc etc.

Her er det masse å ta tak i og problematisere.

Takk Mari :) Ingen dum idee! Mye av det pedagogisk arbeidet er jo "kollega til kollega"-holdning, så ikke dumt å se på samspillet dem imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...