Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til trening av overivrig hund?


Jack-Pot
 Share

Recommended Posts

Hei!

Eg er ny her på hundesonen, og håper det er noen flinke folk her inne som kan hjelpe meg litt :)

For en stund siden overtok eg en godt voksen hund av rasen schæfer/bruksschæfer. Den har vist seg å ha en del uvaner som nok bare kommer av at hunden er ivrig, men som eg har prøvd å trene bort uten å lykkes.

Først og fremst er hunden et skikkelig matvrak, og kaster seg over alt som kan minne om noe spiselig. Dette gjør at den glefser gjerne over hele hånda mi hvis den tror eg har noe der. Eg har trent mye på at hunden skal vente med å ta ting ut av hånda mi til eg sier det er greit, og selv om hunden "glemmer" det igjen til neste dag så lærer den seg fort å vente i løpet av en treningsøkt. Problemet er at med en gang eg sier "ok", så glefser den til for å få tak i godbiten/leken så fort som mulig. Hvordan kan eg lære den å ta ting ut av hånda på en rolig og fin måte?

Hunden er også veldig nysgjerrig på alt folk måtte bære på (kan jo hende det er mat, og det kan jo hende det er til hunden!), og hopper opp for å undersøke. Dette er litt irriterende for min del, men kan jo være direkte skummelt for de fremmede den måtte finne på å gjøre det mot. Den hopper heldigvis aldri på folk (setter labbene i brystet på folk), men den blir jo veldig nærgående likevel. Eg prøver rolig, men bestemt å dytte den ned igjen, men det er ikke alltid så lett når man har ting i hendene (som jo er grunnen til at hunden hopper i utgangspunktet) og det er ikke alle som tør å gjøre det. Hvordan kan eg få den til å slutte med dette?

Det er i grunnen mange andre ting eg lurer på, men eg kan jo begynne med dette og ta noen få ting av gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med Labrador, og jeg skjønte fort at jeg måtte gjøre noe med måten hun tok maten på, ellers så kom jeg til å miste et par fingre... Det gikk ikke, for lysten på mat var altfor sterk, og hun glemte seg alltid, så jeg begynte rett og slett å bruke skinnhansker når vi trente. :P

Angående hoppingen så bør du vel bare hindre hunden i å hoppe i første omgang. Hvis det er noen som går med noe spennende i hendene, så lokk den med godbiter/leke for å distrahere den. :) Hvis den klarer å hoppe opp så er det vel bare å dytte den ned, og få de som blir hoppet på til å snu seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D

Hansker har vært brukt en del ja, men skulle gjerne klart å lære hunden å ikke være så ivrig når den tar ting :)

Eg kan prøve å hindre hunden å hoppe, men det er ofte litt vanskelig når det er eg selv som har ting i hendene :P Og mot fremmede må eg bare prøve å bli litt mer oppmerksom, det er jo fryktelig dumt om den virkelig skulle skremme noen! En gang kom det en liten gutt gående med et fat med pannekaker på av alle ting, og han ville selvfølgelig bort å hilse på hunden min sånn for sikkerhets skyld! Hunden hoppa så klart opp med pannekakene for øyet, men der klarte eg heldigvis å holde den igjen før den fikk jafsa dem i seg.

Eg har også prøvd å holde igjen leker når hunden glefser (har i grunnen ikke prøvd så mye med godbiter siden de er så små at eg ikke ville klart å holde dem uansett), men det fører bare til at hunden tror den reagerer feil på kommandoen "ok", så den sitter bare og venter og venter på at den skal få lov å ta leken. Etter mye lokking tar den leken forsiktig fordi den er usikker, og når eg da roser så glefser hunden igjen neste gang for da har den fått bekreftet at "ok" betyr at den kan ta leken. Eg kan prøve å fortsette med dette, men eg tror hunden bare blir forvirret av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg ville latt være å leke med hunden en stund inntil du får litt mer kontroll på den. Prøv heller å aktiviser den med litt søksøvelser - gjem ting for den, f eks kan du legge små godbiter rundt omkring i et tre, gjem dem under barken, oppå greiner etc og la den søke etter slike ting (dette kan du også gjøre inne - gjem godbiter rundt omkring i huset slik at hunden får bruke nesa si og finne dem). Du kan også gå litt spor med den, og la belønningen ligge på bakken uten at du tar i den (enklest med godbiter f eks).

Også må du prøve å være litt i forkant av hundens adferd når det gjelder hopping. Om du i det du ser hunden har tenkt å hoppe opp, kommanderer den til å sitte f eks. Lær inn en god sitt-kommando på den og bruk den i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer du har fått deg en ekte schæfer. Det er ikke sikkert du kan regne med at den roer seg ang lekene sine. De er bare sånn. Øv deg heller på å sikre situasjonene rundt hunden slik at ikke ekle uhell skjer. Ha den i bånd rundt folk så den ikke får mulighet til å hoppe på folk. Tren med hansker så du sparer fingrene dine.

Det er forsåvidt bra at den elsker både mat og leker. Dette bruker du til din fordel i trening, den er sikkert veldig ivrig på å trene sammen med deg, og det er jo fordi den virkelig elsker lekene sine :)

Du kan prøve å lære den å ta godbiter pent hjemme i rolige situasjoner, men jeg tror ikke jeg ville ha stresset så mye med det ute og i treningssituasjoner. Du risikerer bare å skape mer stress fordi hunden ikke skjønner noenting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Eg leker egentlig ikke så mye med hunden fordi den har svært lett for å bli stresset, men eg bruker ofte ball/leker som belønning i trening fordi utendørs er ikke godbiter gode nok forsterkere i mange situasjoner (hunden på andre siden av gata eller pannekakene til den gutten er mer interressante enn godbitene mine). Da er det noen ganger kun leker, og aller helst en kong, som funker. Eg kaster ikke ball med hunden, men har litt drakamp med den eller lar den bare få tygge litt på lekene.

Eg trener med Norske Redningshunder, så det blir nok av spor- og søksøvelser, og her også pleier eg å belønne med leker da eg tror godbiter blir for svakt, men eg skal teste det ut likevel :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi der kom det et innlegg til mens eg skrev, ja eg får prøve å holde oss unna slike situasjoner, men det er ikke alltid så lett :P Spesielt på trening med NRH hadde det vært greit om hunden ikke spiste hendene til figurantene som skal belønne den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar tok utgangspunkt i at du hadde hunden som "familiehund", men om du trener med NRH vil jeg tro du har masse folk som burde kunne hjelpe deg, være figuranter for det du trenger å trene på mm. Også kan du jo bruke pannekake som belønning da vet du - om det trumfer dine godbiter :D.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer "familiehund" eg helst vil ha, så kom gjerne med tips til hvordan trene dem om du ville gjort det litt annerledes enn en brukshund :) Hunden er som sagt godt voksen, og sannsynligheten for at vi to blir godkjent ekvipasje i NRH er ikke så stor, så eg trener med NRH mest for at hunden skal få gjøre det den syns er gøyest i hele verden!

Det er mange dyktige folk i NRH, men de er jo da mer opptatt av at hunden skal være ivrig, arbeidsvillig og ha mye drifter, mens eg gjerne skulle hatt en litt mer avslappet hund :) Hvorfor eg valgte en sånn hund lurer du gjerne på da, men det er en lang og helt annen historie :)

Og eg tror egentlig ikke det hadde hjulpet å ha med pannekaker på tur da det er nysgjerrigheten på det andre har som tar overhånd, godbiter eller mat generelt har ikke så stor verdi utendørs når det kommer fra meg, da er det mer spennende med det hunden finner på bakken/hos andre. Går dette an å trene opp? Hadde eg hatt en kong med har eg hundens fulle oppmerksomhet uansett hva som skjer rundt omkring, men da kommer jo den glefseproblematikken enda sterkere frem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skulle trent opp en valp til å ta godteri og leker fra hånda uten å glefse, hvordan ville dere gjort det? Det er akkurat den biten eg trenger litt hjelp til, eg klarer ikke helt å finne en god metode der, uten at hunden blir forvirret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja jeg har satt små godbiter mellom tommel og pekefinger og sagt versgode klemmer litt til når den buser på men slipper opp når den prøver fint og roser ikke. Ingen ros for hunden er gjerne giret nok fra før av. Me du må tørre å stå der med glefsinga til den skjønner hvordan den får tak i godbiten. Det har i hvertfall roet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer "familiehund" eg helst vil ha, så kom gjerne med tips til hvordan trene dem om du ville gjort det litt annerledes enn en brukshund :) Hunden er som sagt godt voksen, og sannsynligheten for at vi to blir godkjent ekvipasje i NRH er ikke så stor, så eg trener med NRH mest for at hunden skal få gjøre det den syns er gøyest i hele verden!

Det er mange dyktige folk i NRH, men de er jo da mer opptatt av at hunden skal være ivrig, arbeidsvillig og ha mye drifter, mens eg gjerne skulle hatt en litt mer avslappet hund :) Hvorfor eg valgte en sånn hund lurer du gjerne på da, men det er en lang og helt annen historie :)

Og eg tror egentlig ikke det hadde hjulpet å ha med pannekaker på tur da det er nysgjerrigheten på det andre har som tar overhånd, godbiter eller mat generelt har ikke så stor verdi utendørs når det kommer fra meg, da er det mer spennende med det hunden finner på bakken/hos andre. Går dette an å trene opp? Hadde eg hatt en kong med har eg hundens fulle oppmerksomhet uansett hva som skjer rundt omkring, men da kommer jo den glefseproblematikken enda sterkere frem :P

Det kan nok hende det er lurt å fortsette å trene med NRH for at hunden skal få utløp for den energien den nok har som brukshund, og man kan jo fint trene selv om man ikke har mål om godkjenning. Det er flott aktivisering for både hund og eier. Men jeg ser poenget ditt i at med slik trening så VIL man jo trykke på de knappene som gir en ivrig, arbeidsvillig og driftig hund selvsagt.

Det er jo gjerne slik at mat demper mens lek girer opp, så da står jeg igjen for det rådet jeg ga i starten - kanskje skal du droppe lekingen for en stund og fokusere på mer rolige aktiviteter. Kanskje kan smellertrening være noe? Der blir jo hundens luktesanser utfordret på mange ulike måter. Ellers synes jo jeg det alltid er viktig at hundene får nok fysisk aktivitet, så gode turer er kanskje vel så viktig som lek og styr med godbiter og ball/kong.

Du kan jo også begynne å trene masse kontakt med ham (var det hannhund?). Begynn innendørs både med sitt-øvelse og kontakttrening - så kan du bevege deg ut i hagen og trene masse der, før du tar det videre ut i andre miljøer.

Om dere skulle trent opp en valp til å ta godteri og leker fra hånda uten å glefse, hvordan ville dere gjort det? Det er akkurat den biten eg trenger litt hjelp til, eg klarer ikke helt å finne en god metode der, uten at hunden blir forvirret :P

Jeg tror kanskje ikke jeg skal gi gode råd her... jeg har en slik glefser selv :lol: Han er nå 7 år og jeg har fortsatt opptelling av fingre etter trening med ham :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :D

Ja NRH treningen kommer vi nok til å fortsette med. Rundering og spor er det gøyeste denne hunden vet, og selv om eg ikke er overbevist om at det er så bra for den fysiske helsa (da den ikke eier selvbeherskelse!) så er det nok utrolig bra for psyken. Den får gjøre noe den elsker, og ikke minst virkelig mestrer! Men eg kan prøve å belønne med godbiter istedenfor leker for å se om den klarer å roe ned noe. Hunden kommer nok til å bli fryktelig skuffet de første gangene, men kanskje det går seg til :)

Ellers tror eg den får nok fysisk aktivitet ihvertfall. Eg pleier å gå en 30-60 min tur på morgenen, der eg ikke krever noe annet av hunden enn at den skal være rolig mens vi gjør oss klar til å gå, og at den skal vente mens eg plukker opp etter den. Disse turene er så tidlig at det er ingen andre ute, og vi kan rusle helt i fred der hunden får god tid til å snuse rundt. Noen ganger jogger eg, men da avslutter vi turen med en ekstra runde så hunden får "lest avisen" skikkelig.

Så blir det som oftest to turer i uken på kveldstid i skog og fjell, ofte med en venn av meg som også har hund. Da er vi ute 1,5-3 timer, og hundene får leke litt sammen og så blir det litt lydighetstrening underveis. To ganger i uka er det trening med NRH og da blir det så mye løping og mentaltrening at eg pleier ikke gjøre noe annet de dagene (bortsett fra morgenturen da, som er hver dag). Så blir det et par turer i uka i parken her i nærheten, der er det alltid masse andre hunder og folk. Pluss en bitteliten luftetur rett etter jobb.

Siden han er så gammel har eg en dag i uka (dagen etter trening med NRH) der vi ikke gjør noe annet enn den rusleturen om morgenen og to små lufteturer. Eg tror hunden har godt av litt hvile, selv om den selv hadde sprunget til den hadde stupt om den fikk sjansen. Eg merker jo at hunden blir fysisk sliten etter de lengre turene og treningen med NRH, men kanskje eg skal legge inn litt mer mentaltrening? Kan kanskje ha mer av det på hviledagen.

Eg tror eg skal prøve mer det som lijenta (og flere?) skrev lenger opp, å holde igjen godbiter til hunden tar de pent, det kan jo være fin trening inne.

Hvordan trener man kontakttrening? Er det da hunden skal se meg i øynene til eg sier den kan ta godbiten/leken? Eller er det mer avansert enn det kanskje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du ikke du vil klare å godkjenne hunden? Det høres jo ut som den er veldig arbeidsvillig :)

Om du får lov å trene med lokallaget ditt selv uten mål om å godkjenne, så er du heldig, og det er jo topp aktivisering for hunden, men spesielt rundering girer henne opp. Hva med å fokusere på spor i en periode og belønne med mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hvis hundene mine snapper etter godbiter jeg har i hånda, så trekker jeg til meg hånda (forhåpentligvis) før hunden tar tak i hånda mi og prøver igjen. Hunden får ikke godbit før den er roligere. Når den tar godbiten på en pen måte, sier jeg "forsiktig". Utrolig nok har det hjulpet :P De snapper fortsatt om de blir ivrige, men har blitt lettere å roe ned. Har også funnet ut at om jeg kaster godbiter til dem, så bidrar der til snapping.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hei, gratulerer med et flott valg av hunderase! Hvor i landet bor du? Det høres ut som du og din kompis burde gå på et kurs i hverdagslydighet. Jeg lurer også veldig på hvilken hund du har?! Hva heter den på stamtavlen?

Første bud for å unngå hopping er å lære hunden en god sitt. For å lære hunden å ta pent, så bruker jeg avlange pølsestrimler som jeg legger i håndflaten, jeg gir som du ville gitt til en hest, hvis hunden er grådig, så lukker jeg bare hånden. Dette trener jeg på som en hvilken som helst annen øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skulle trent opp en valp til å ta godteri og leker fra hånda uten å glefse, hvordan ville dere gjort det? Det er akkurat den biten eg trenger litt hjelp til, eg klarer ikke helt å finne en god metode der, uten at hunden blir forvirret :P

Min valp var overivrig lenge. Jeg tenkte faktisk ikke på at jeg kunne trene på det, så jeg begynte bare å kaste godbitene til hunden istedenfor. Resultatet er at han har sinnsykt bra reflekser når det gjelder å ta imot ting med munnen. Bommer aldri:) Har roet seg nå og tar pent hvis jeg sier at han skal være forsiktig. Men den egenskapen at han kan ta imot alt har faktisk vært både morsom og nyttig. Deilig å slippe sikkel på henda og.

Ok. Det var ikke til hjelp for deg, men det går jo an å kaste godbitene i gapet på ham iblant, når du ikke orker friske opp hukommelsen hans :)

Sent fra min SM-T525 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du ikke du vil klare å godkjenne hunden? Det høres jo ut som den er veldig arbeidsvillig :)

Om du får lov å trene med lokallaget ditt selv uten mål om å godkjenne, så er du heldig, og det er jo topp aktivisering for hunden, men spesielt rundering girer henne opp. Hva med å fokusere på spor i en periode og belønne med mat?

Eg er helt grønn når det kommer til alt av spor og rundering (det meste med hund egentlig) og det vil nok ta lang tid før eg har god nok kontakt med hunden og nok kunnskaper til at vi kan bli godkjent, til tross for at hunden er rå på alt som har med søk å gjøre. Siden hunden er så gammel spørs det om helsa holder lenge nok, eg ser det er hardt for den med de to treningene i uka vi er med på nå.

Grunnen til at eg får trene med laget er fordi eg har ambisjoner om å få meg ny hund til sommeren igjen, som eg har tenkt å satse innen NRH med. Så da mener treneren at det er like greit at eg lærer meg alt nå, så blir det litt lettere med en ny hund. Pluss at eg tror treneren (som har schæfere selv) liker hunden min veldig godt ;)

Hvis hundene mine snapper etter godbiter jeg har i hånda, så trekker jeg til meg hånda (forhåpentligvis) før hunden tar tak i hånda mi og prøver igjen. Hunden får ikke godbit før den er roligere. Når den tar godbiten på en pen måte, sier jeg "forsiktig". Utrolig nok har det hjulpet :P De snapper fortsatt om de blir ivrige, men har blitt lettere å roe ned. Har også funnet ut at om jeg kaster godbiter til dem, så bidrar der til snapping.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Eg har hørt at man ikke bør trekke hånda til seg fordi det kan trigge "jakt instinktet" til hunden? Eller noe sånt? Men eg er enig med det å kaste godbiter, hunden min begynner bare å hoppe og glefse enda mer hvis eg gjør det :P

Hei, gratulerer med et flott valg av hunderase! Hvor i landet bor du? Det høres ut som du og din kompis burde gå på et kurs i hverdagslydighet. Jeg lurer også veldig på hvilken hund du har?! Hva heter den på stamtavlen?

Første bud for å unngå hopping er å lære hunden en god sitt. For å lære hunden å ta pent, så bruker jeg avlange pølsestrimler som jeg legger i håndflaten, jeg gir som du ville gitt til en hest, hvis hunden er grådig, så lukker jeg bare hånden. Dette trener jeg på som en hvilken som helst annen øvelse.

Vi bor i Bergen, men hunden er fra en kennel som heter Hyldebo :) Den er registrert i Dansk Kennel Klubb. Det er en hannhund forresten! Gammel herremann som kan det meste og litt til, det er bare eg som ikke helt klarer å kommunisere med den enda. Hunden er nok vant med eiere som er veldig mer kyndige enn meg når det kommer til hund, så eg har nok vært litt for lite konsekvent og kanskje ikke bestemt nok, slik at hunden ikke helt stoler på meg som leder. Men eg håper det går seg til!

Min valp var overivrig lenge. Jeg tenkte faktisk ikke på at jeg kunne trene på det, så jeg begynte bare å kaste godbitene til hunden istedenfor. Resultatet er at han har sinnsykt bra reflekser når det gjelder å ta imot ting med munnen. Bommer aldri:) Har roet seg nå og tar pent hvis jeg sier at han skal være forsiktig. Men den egenskapen at han kan ta imot alt har faktisk vært både morsom og nyttig. Deilig å slippe sikkel på henda og.

Ok. Det var ikke til hjelp for deg, men det går jo an å kaste godbitene i gapet på ham iblant, når du ikke orker friske opp hukommelsen hans :)

Sent fra min SM-T525 via Tapatalk

Hehe, høres ut som en flink hund :) Faktisk ikke så dumt å slippe alt det sikkelet, det kan bli ganske store mengder av det iløpet av en treningsøkt :P Min blir litt for ivrig så den bommer ofte hvis folk kaster godbiter til den, men eg har lurt på om kanskje sansene dens ikke er helt på topp lengre heller, pga alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...