Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av stopp-signal


Ilosan
 Share

Recommended Posts

Etter en prat med Enits i går bestemte vi oss for at det var lurt å lære valpen et stoppsignal. Leste litt på det på nett, og valget falt på å legge en godbit på gulvet og si nei når han prøvde å ta den. Når han da stoppet skulle han få en godbit som jeg hadde i lommen.

I allefall... Vi har møtt på et litt uventet problem så vi er litt usikker på hvordan vi skal ta det videre! Godbiten kom på gulvet og han skulle til og hive seg over den. Blokket med hånden i tillegg til nei, typ 3 ganger og han fikk godbit når han trakk seg tilbake. Men etter de 3 gangene fant han jo ut at den godbiten på gulvet ikke var til å spises! Så han ble jo da bare sittende og se på meg. På mange måter veldig fornøyd med det utfallet, men samtidig får vi jo ikke trent på at ordet nei er stopp. :ahappy:

Prøvde å hive godbiten nærmere, men den ble ikke noe mer interessant av den grunn. Roste og godbit når han så en annen vei eller flyttet seg vekk.

Spørsmålet mitt er hva gjør vi videre? Skal jeg fortsette med samme type økter og håpe at vi får øvd på stoppordet? Prøvde en gang til etter en halvtime og han lot godbiten være etter første snus. Føler jo at han ikke får lært stoppordet, men heller det at godbiter som blir kastet på gulvet skal jeg ikke røre! :innocent:

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett, si stopp når hunden stopper, belønn. Hunden behøver ikke feile for å innlære stoppord. Stoppordet blir da betinget med godbit. Generaliser. Gå ut og gjør det samme, i forskjellige miljøer.

Men når han ikke beveger seg mot godbiten, bare gir den et blikk og ser tilbake på meg. Kan jeg da legge stopp på den bevegelsen? Tenker jo da at han ikke har gått mot biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert, sikker mange som kan komme med andre og kanskje bedre råd. Men det har funket her - å ikke måtte feile for å innlære et signal. Han ser på godbit - si stopp - han ser på deg - fliiink - gi godbit. Så ut for å generalisere. Ute er det kanskje større rom for feiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha et stoppsignal som betyr stopp uansett, eller et stoppsignal som betyr ikke ta godbiten?

Jeg har et stoppsingnal som betyr stopp/vent/bli der på min hund. Trente det inn med at jeg i alle situasjoner der jeg ville brukt vent, brukte signalet mitt og belønte hver eneste minste tegn til stopp hos ham. Trente også i bånd hvor jeg holdt ham igjen og når han sto stille så belønnet jeg ham.
Feks ut av bilen - signal - hunden stoppet - vær så god. Hvis hunden ikke stoppet - så holdt jeg ham fysisk igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha et stoppsignal som betyr stopp uansett, eller et stoppsignal som betyr ikke ta godbiten?

Jeg har et stoppsingnal som betyr stopp/vent/bli der på min hund. Trente det inn med at jeg i alle situasjoner der jeg ville brukt vent, brukte signalet mitt og belønte hver eneste minste tegn til stopp hos ham. Trente også i bånd hvor jeg holdt ham igjen og når han sto stille så belønnet jeg ham.

Feks ut av bilen - signal - hunden stoppet - vær så god. Hvis hunden ikke stoppet - så holdt jeg ham fysisk igjen...

Vi ønsker oss et signal som betyr stopp uansett. Slik at vi kan bruke det hvis han ikke skal røre noe, ikke skal hoppe, hvis han bjeffer osv. Vi har ignorert oppmerksomhetsbjeffingen, men vi synes det heller eskalerer. Derfor tenkte vi at det heller ville være bedre å få trent inn et stopp-signal slik at han ikke bare får drive på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan bruke ett signal til alt det. Mitt stoppsignal betyr helt spesifikt bli der du er.

Det du vil ha er mer - slutt med det du holder på med uansett hva du gjør.
Jeg tror det er vanskelig for hunden å generalisere fra ikke hopp til ikke bjeff - hunder er generelt dårlige på å generalisere.

Og stoppsignaler er passive signaler - dvs slutt med noe - ikke gjør denne bevegelsen - og det er også vanskeligere for hunder å forstå. Generelt sliter hunder ofte med negative konsepter - altså ikke gjør dette. De har lettere for å forstå - gjør dette.

Tenk på hva du vil at hunden skal gjøre i de situasjonene og lær inn det istedet. Du kan altids lære inn et nei (eller stopp - samme hva du kaller det), men jeg tror ikke du får effekt av det i alle de settingene du ramser opp her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan bruke ett signal til alt det. Mitt stoppsignal betyr helt spesifikt bli der du er.

Det du vil ha er mer - slutt med det du holder på med uansett hva du gjør.

Jeg tror det er vanskelig for hunden å generalisere fra ikke hopp til ikke bjeff - hunder er generelt dårlige på å generalisere.

Og stoppsignaler er passive signaler - dvs slutt med noe - ikke gjør denne bevegelsen - og det er også vanskeligere for hunder å forstå. Generelt sliter hunder ofte med negative konsepter - altså ikke gjør dette. De har lettere for å forstå - gjør dette.

Tenk på hva du vil at hunden skal gjøre i de situasjonene og lær inn det istedet. Du kan altids lære inn et nei (eller stopp - samme hva du kaller det), men jeg tror ikke du får effekt av det i alle de settingene du ramser opp her

Hvis han stopper med det han gjør og ser på oss så vil vi jo være veldig fornøyd. Tanken med å bruke denne metoden på godbiten var at når den var lært så kunne vi ta det med videre til f.eks. bjeffingen. Si "nei" og når han stoppet og bare så på oss - rose og gi godbit. Men du mener det ikke vil være mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje? Prøv å se, men har ikke noen god måte du kan ta det videre på. Endre settingen, endre hva du har godbiten i, endre type godbit, mat, deres mat, kjøtt, leker osv osv - mest mulig forskjellig så hunden generaliserer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han stopper med det han gjør og ser på oss så vil vi jo være veldig fornøyd. Tanken med å bruke denne metoden på godbiten var at når den var lært så kunne vi ta det med videre til f.eks. bjeffingen. Si "nei" og når han stoppet og bare så på oss - rose og gi godbit. Men du mener det ikke vil være mulig?

Jeg er for så vidt enig i at hunder ikke er så flinke til å generalisere, men her har ''nei'' blitt et ''slutt med hva enn du gjør''-ord, samme hva det er. Jeg har ikke trent så mye på det, sier det bare der det faller seg naturlig - f.eks. når han holder på hoppe ut av bilen, finner noe ekkelt på tur, etc. Jeg har ikke engang tenkt på å lære han hva ordet betyr, for han reagerte på tonefallet og stoppet før det i det hele tatt ble en ordentlig kommando (ikke at jeg kjefter og roper, men litt mørkere ''småstreng'' stemme med lang e). Så jeg ser jo at det er mulig :) Men samtidig har jeg aldri hatt mer lettlært hund, funker det ikke så kan man jo fokusere mer på ''gjør dette i stedet''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fort gjort å lage kjede ut av å bruke stoppsignalet til alt, særlig hopping og masing..

For å trene videre på det dere har startet på, kan de begynne å legge ned objekter dere ønsker at valpen ikke skal ta og bruk samme framgangsmetode som med godbiten. Når dere skal generalisere øvelsen, må dere ta det med ut i ulike miljø, situasjoner og underlag, slik at «nei» betyr: stopp - se på meg for ny beskjed.

For å bli kvitt hopping og masing kan det være mer virkningsfullt å fjerne seg fra valpen for å helt tydelig kommunisere: "jeg vil ikke være med deg når du oppfører deg sånn." Det pleier ikke å ta lang tid før de tar denne konsekvensen og slutter med den uønskede oppførselen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Lær hunden stå og legg på alle mulige forstyrrelser etterhvert. Jeg foretrekker ligg isteden, men det er jo akkurat samme prinsipp. Da lærer hunden hva du faktisk vil at den skal gjøre. Den skal fryse i posisjonen og stå helt stille til du sier noe annet. Når man begynner med godbit den ikke får ta, sålærer den jo bare at den ikke får lov til å ta den godbiten du legger på gulvet. Det er, som dere har erfart, veldig kjapt gjort. Etter det er ikke den øvelsen mer verdt for å trene på stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fort gjort å lage kjede ut av å bruke stoppsignalet til alt, særlig hopping og masing..

For å trene videre på det dere har startet på, kan de begynne å legge ned objekter dere ønsker at valpen ikke skal ta og bruk samme framgangsmetode som med godbiten. Når dere skal generalisere øvelsen, må dere ta det med ut i ulike miljø, situasjoner og underlag, slik at «nei» betyr: stopp - se på meg for ny beskjed.

For å bli kvitt hopping og masing kan det være mer virkningsfullt å fjerne seg fra valpen for å helt tydelig kommunisere: "jeg vil ikke være med deg når du oppfører deg sånn." Det pleier ikke å ta lang tid før de tar denne konsekvensen og slutter med den uønskede oppførselen. :)

Vi ignorerer oppmerksomhetsbjeffingen hans for harde livet. Men vi ser at det blir utfordrende når vi møter mennesker ute/får besøk. Det er stort sett greit hvis de rimelig raskt bøyer seg ned og gir han oppmerksomhet, men blir han oversett er han raskt i gang med bjeffingen. Også er det jo da noen som finner på og snakke til han når han bjeffer og sier slik som; nei, hva er det du vil?? ... også bøyer de seg ned/eller snakker enda mer slik at han blir enda mer oppspilt - som fører til enda mer bjeffing! Ond sirkel dette! ?

Tanken var da og ha dette signalet slik at vi kunne avlede han på en grei måte. Men det er kanskje bare å plukke han opp og ta han vekk fra situasjonen som har best effekt her? Synes jo at det er litt utfordrende og skulle ta han vekk fra min snart 90 år gamle bestemor som står og snakker til han. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Lær hunden stå og legg på alle mulige forstyrrelser etterhvert. Jeg foretrekker ligg isteden, men det er jo akkurat samme prinsipp. Da lærer hunden hva du faktisk vil at den skal gjøre. Den skal fryse i posisjonen og stå helt stille til du sier noe annet. Når man begynner med godbit den ikke får ta, sålærer den jo bare at den ikke får lov til å ta den godbiten du legger på gulvet. Det er, som dere har erfart, veldig kjapt gjort. Etter det er ikke den øvelsen mer verdt for å trene på stopp.

Vi har begynt å trene dekk, men vi er fremdeles et stykke unna at han klarer det rett fra stående. Må gjennom sitt, foreløpig ?

Hvordan kan man forhindre legger seg ned og fortsetter bjeffingen hvis vi bruker deg som stopp-signal for å forhindre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vi har begynt å trene dekk, men vi er fremdeles et stykke unna at han klarer det rett fra stående. Må gjennom sitt, foreløpig

Hvordan kan man forhindre legger seg ned og fortsetter bjeffingen hvis vi bruker deg som stopp-signal for å forhindre det?

Trodde poenget var å kunne stoppe hunden fra å bevege seg videre i en hver situasjon som f.eks. når den løper mot deg med en bilvei mellom dere, løper mot noe farlig og andre situasjoner hvor du heller vil at hunden skal fryse der den er enn å komme på innkalling. Bjeffing blir noe helt annet og en god ligg/stå forhindrer ikke bjeffing om ikke forventningen mot deg er sterkere enn det det bjeffes på, sånn at fokuset endres. Men hva har å slutte å bjeffe med å ikke ta en godbit å gjøre? Du snakker litt om to forskjellige ting her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde poenget var å kunne stoppe hunden fra å bevege seg videre i en hver situasjon som f.eks. når den løper mot deg med en bilvei mellom dere, løper mot noe farlig og andre situasjoner hvor du heller vil at hunden skal fryse der den er enn å komme på innkalling. Bjeffing blir noe helt annet og en god ligg/stå forhindrer ikke bjeffing om ikke forventningen mot deg er sterkere enn det det bjeffes på, sånn at fokuset endres. Men hva har å slutte å bjeffe med å ikke ta en godbit å gjøre? Du snakker litt om to forskjellige ting her :)

Da vi leste på dette tolket vi det slik at når "nei" var lært i forhold til godbiten, kunne vi slik det er nevnt i noen andre innlegg generalisere sånn at vi kunne bruke "nei" i andre settinger, slik som bjeffingen. Kanskje det ikke er mulig, og vi har misforstått. Dette er første hunden vi oppdrar, og vi tenkte vi kunne prøve dette da deg og ignorere bjeffingen hans på oss og andre mennesker ikke fungerer spesielt godt. Synes heller det blir verre! ?

Begynner på valpekurs neste uke. Får spørre der om de vet råd, vil jo ikke at denne adferden skal få feste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger til rasen at den bjeffer, så dere vil nok ikke kunne bli kvitt det helt, men det kan dempes til en viss grad :)

Når valpen bjeffer for å få oppmerksomhet: snu dere med ryggen til - så snart den er stille, snu dere og oppta aktiviteten igjen.
Ignoreringen må være 100% fra deres side om det skal fungere, for valpen får med seg det meste, og ofte opplever jeg at selv om man tror at man ignorerer, så faller blikket naturlig ned mot hunden helt ubevisst. Når bjeffing da er så selvforsterkende vil den minste lille forsterkning fra oss gi dobbel jackpot.

Ifht til folk, så er det magisk å gi de godis og be de sette seg ned på huk for å hilse på valpen i korte strekk. Samtidig må dere også få folk til å stå oppreist og ikke hilse på valpen. Her er det derfor viktig at dere belønner valpen underveis for å forsterke at den gjør noe rett, feks å sette seg og være stille. Etterhvert kan dere begynne å gi belønning sjeldnere, slik at den skal holde posisjonen / være i ro.

Jeg tror også at dette blir enklere for dere så snart valpekurset starter og får råd og veiledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dropp godbiten på gulvet, det har jo ikke noen misjon - jeg har tre ting mine hunder MÅ lære, det er gå pent i bånd, komme når jeg roper og vente når jeg sier vent. Den siste betyr FRYS i den posisjonen du er til du får videre beskjed. Jeg trener på det i alle settinger der valpen er motivert for å gå forover, jeg bruker bånd til å begynne med, og belønningen er ALLTID at den får lov til å gjøre noe den er motivert for å gjøre.

F.eks. ved utgangsdøra - jeg har ingen rutine på sitt og bli og masse styr og ståk for å få på bånd, jeg går ut i gangen, setter på bånd og så sier jeg VENT, jeg sørger for at jeg da har så kontakt på båndet at jeg mildt kan holde hunden tilbake om den styrter avgårde. Til å begynne med sier jeg bare vent, legger hånda på dørhåndtaket og trykker ned - venter den da så åpner jeg døra, skyndter meg å si værsågod og valpen får rase ut - deretter NÅR jeg går tur, ved HVERT veikryss, eller steder vi må krysse osv. så sier jeg VENT, holder valpen tilbake noen sekunder mens vi står rolig, og så sier jeg vær så god og vi går videre.

Jeg bruker vent når de skal ut av bilen også - målet er helt åpen burdør og hunden SKAL vente på "vær så god" før den får gå ut av bilen.

Etter hvert drøyer jeg ventingen f.eks. ved døren - jeg forlanger at de skal vente til døren er helt åpen og jeg sier "vær så god" - jeg gjør ALT jeg kan for at det skal være ENKELT for mine valper å LYKKES - helt uten noen form for korrigering annet enn at jeg fysisk hindrer dem å gå noe sted før de får beskjed om at det er ok - jeg bruker konsekvent bånd på valper og i bilen så bruker jeg buret på døra som hinder dersom de forsøker å rase ut før de får beskjed om at det er greit.

Jeg bruker ALDRI godbit, belønningen er å få lov til å gjøre det de synes er morsomt, dvs. ved døra så er belønningen at vi begynner å gå tur, eller går ut og leker osv. - på tur er belønningen at vi fortsetter å gå, og i bilen så er belønningen å få komme ut å ha det morsomt.
Etter hvert som jeg får Instant respons på vent kommandoen min, så begynner jeg å rose forsiktig når de venter lenge - "braaa vent, fliiiink - super vent" osv. - belønningen er alltid "vær så god" - Jeg tar en del bilder også, og for meg er det greit at hundene faktisk skjønner hva jeg sier når jeg plasserer de på, i, eller ved siden av noe og sier "vent" - da blir de da, til de får "vær så god"

Mine hunder får gå foran meg i flexiline på tur, hver gang vi kommer til kryss eller veier vi må over så sier jeg bare VENT, behøver ikke låse båndet, de venter til jeg kommer opp på siden av dem og sier "værsogod" - det samme når de går løs, ser jeg at vi møter noen så sier jeg bare VENT, og de står stille til jeg kommer opp til dem og kan koble dem. Funker gull.

Når det gjelder bjeffing - vel, jeg har to stykker som ikke bjeffer i det hele tatt omtrent (annet enn når jeg låser bilen av alle ting), men puddelfjåsa bjeffer på alt og ingenting, vi jobber MYE med sladring, dvs. hun får belønning for å varsle og komme til meg å holde kjeft - det ser ut til å fungere. Med de andre så har jeg bare vært rolig ved bjeffing og sagt stille "hva er det" - resultatet har da vært at de har kommet styrtende bort, og så har vi sammen gått å sjekket hva som er på døren f.eks.

Noen hunder er mer løsmunnet enn andre, det viktigste er å ikke gi så mye respons på det, bli i alle fall ikke sint og opprørt - vær lugn, se om du kan få hunden til å fokusere på deg uten å lokke - f.eks. ved å snu deg vekk fra det den bjeffer på og bevege deg i motsatt retning, kommer hunden etter så kan den få tilbakemelding på at "jupp - det var rett" - hvis ikke - vel, jeg bruker å sette puddel vekk når hun får hanups, det har ført til laaaaangt mindre bjeffing - hun har forstått at to varselbjeff er ok, hysteria not so much - så hver gang hun får hangups nå, og nekter å slutte å kvekke, så åker hun i buret i noen minutter - ser ut til å fungere fint, hun bjeffer og så søker hun til meg nå og blir stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere utfyllende svar. ?

Nå har vi startet på valpekuset og der fikk vi beskjed om ignorering, ignorering, ignorering eller umiddelbar time-out etter første bjeff. Vi har vel landet på å fortsette med ignoreringen og håpe på at det gir avkastning. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk for flere utfyllende svar.

Nå har vi startet på valpekuset og der fikk vi beskjed om ignorering, ignorering, ignorering eller umiddelbar time-out etter første bjeff. Vi har vel landet på å fortsette med ignoreringen og håpe på at det gir avkastning.

Ignorering funker bare på bjeffing som er for å få deres oppmerksomhet. Det fungerer det derimot supert på, men all annen bjeffing har ikke ignorering noen effekt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...