Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hva er normalt forløp ved kennelhoste? Jeg har kun hatt det en gang før, og da var det litt hosting innimellom og ingenting mer. :icon_confused:

Vi har en runde på hundene nå, første som ble rammet (yngste whippeten) hostet litt innimellom og det varte i noen dager. Hun virket/virker ikke noe syk ellers. Dvergpinscheren har også blitt smittet, med samme forløp som yngste whippeten.

Men eldste whippeten virker derimot ganske medtatt. Hun startet hostingen i går ettermiddag, og har vel hostet så og si konstant frem til 14 tiden i dag. Hosting på omtrent hvert utpust. Hostet opp ganske store mengder slim.

Vi gikk på en veldig rolig rusletur i dag da vi sto opp (strekningen tar omlag 5 minutter å gå om man går i vanlig gåtempo) og da vi kom frem la hun seg ned med en gang. Hun legger seg vanligvis kun ned om hun er utslitt og varm. På vei tilbake hang hun etter i båndet, så jeg bar henne en del (hun ble veldig fornærmet, så måtte sette henne ned igjen :P).

Hostingen har blitt betydelig bedre nå og hun har sovet absolutt hele dagen etter vi kom hjem. Hun har jo omtrent ikke sovet i natt, så det er mulig det er derfor hun er såpass utslitt.

Har målt temperaturen hennes, i lysken og i munnen er den 38 grader. Jeg syns hun føles varmere ut enn vanlig, men sånt er jo vanskelig å vurdere. Tannkjøttet har normal farge. Pulsen er 46 slag i minuttet, som kanskje er noe høyt (hun har vanligvis mellom 30 og 40). Puster ca. 20 ganger i minuttet.

Høres det normalt ut? Jeg blir jo bekymret når en hund med vanligvis ganske mye energi virker helt skutt. :huh:

Skrevet

Nei, dra til Dyrlegen! Det utvikler seg fort..

Jeg har kun hatt kennelhoste en gang, slik som du beskriver gamlemor. Og hun måtte ha medisin og var dårlig lenge.. Da hadde det gått ned på lungene vistnok..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Ville du tatt kontakt nå eller holder det i morgen? Vi skal til veterinæren i morgen uansett.

Hun spiser godt, og løper til kjøkkenet om hun tror det er sjans for noe godt. Men hun er ekstremt matvrak da, så jeg vet ikke om det sier noe egentlig. Hun tigget ikke når vi spiste middag, noe som er uvanlig.

Skrevet

Ville du tatt kontakt nå eller holder det i morgen? Vi skal til veterinæren i morgen uansett.

Hun spiser godt, og løper til kjøkkenet om hun tror det er sjans for noe godt. Men hun er ekstremt matvrak da, så jeg vet ikke om det sier noe egentlig. Hun tigget ikke når vi spiste middag, noe som er uvanlig.

Nei, ville nok ha drøyd det til i morgen med mindre det forverret seg.. Prøv å gi henne feks litt lunket buljongvann.. Det kan hjelpe til løsne litt slim :)

• Like 1
Guest Christine
Skrevet

Fikk kennelhoste på Vegas når han var valp. Han som ellers var aktiv orket ingenting, hostet til han kastet opp slim osv. Dro til veterinær hvor han fikk medisin, noe som hjalp godt på formen. Ville absolutt dratt til veterinæren i morgen.

Edit: Den eldste hunden hadde kennelhoste han også, men ikke like ille som valpisen. Mener han ikke fikk noe mot det, i og med at det var "normalt" forløp.

Skrevet

Ok, det høres jo ut som samme som min går igjennom, så satser på å få noe som hjelper i morgen da. :) Hostingen er betydelig bedre nå, hoster kun innimellom, men hun er slapp og kjennes varm ut.

Skrevet

Ok, det høres jo ut som samme som min går igjennom, så satser på å få noe som hjelper i morgen da. :) Hostingen er betydelig bedre nå, hoster kun innimellom, men hun er slapp og kjennes varm ut.

God bedring!

Må bare spørre, hvorfor har du ikke målt tempen rektalt? På mennesker er det det som er mest pålitelig, og kan variere veldig når man måler det andre steder.

Skrevet

Bare fordi vi kun har en måler, så fristet ikke så mye (vi måler under armen på oss og plusser på 0.6 grader) :P Og så er jeg usikker på hvordan man måler rekalt i grunn. :icon_redface:

Skrevet

Man stikker den i rompehullet ca 0,5 cm.. Trykker på knappen, og holder den der til den piper..

Når man er ferdig, så vasker man den.. Jeg pleier da å skylle den, avslått og kun tuppen, i det varmeste vannet fra kranen. Vaske over med såpe og skylle på nytt.. Deretter vaske over med litt vademekum på bomullsdott hvis jeg har.. :)

Skrevet

Ok, trengst det ikke noe "smøring" for å få den inn? :P

Neida, det går fint.. Bare ta det rolig og løft halen rett opp.. Da vil hullet bli slappere :) hunden kommer nok til å synes at det er litt ekkelt, men hold den feks mellom beina dine slik at den står rolig :)

• Like 1
Skrevet

Hun er mye bedre i dag heldigvis. Veterinæren mente det ikke var grunn til å få antibiotika slik det var nå. Det er noe slim enda, men ikke mye. 39.1 i feber, så helt på grensen der. Om hun blir verre igjen skal vi ta kontakt. :)

Og jeg fikk sett termometerkondom og rektal måling i praksis :lol: Gikk jo veldig greit da, Penny kunne ikke brydd seg mindre :P

• Like 3
Skrevet

Jeg trodde kennelhoste var et virus, så det ikke hjalp med antibiotika?

Min forrige hund ble kjempesjuk av kennelhoste en gang, han hostet så han kastet opp og var slapp og dårlig. Han fikk hostedempende av veterinæren og jeg ble sendt hjem med en sprøyte så jeg skulle få i ham nok væske, ellers var det ingenting å gjøre dessverre... :/ Han ble heldigvis helt fin igjen

Skrevet

Kennelhoste kan også komme fra en bakterie.. Vaksinen som man drypper i nesa vaksinerer også imot den bakterien.. Det gjør ikke sprøytene..

Skrevet

Ja, det var vel helst sekundærinfeksjon jeg kanskje var redd for, men foreløpig er det ingen tegn på at det har utviklet seg videre til noe sånt hos henne. :)

Kennelhoste er vel bare samlebetegnelsen på alt fra forkjølelse til influensa hos hund, så kan komme av mye forskjellig. Derfor ikke vaksinene beskytter fullstendig.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...