Jump to content
Hundesonen.no

Tur/lekekamerater søkes!

Recommended Posts

Hei! Ikke sikkert fellesferien er det rette tidspunktet å søke etter turkamerater, men prøver likevel!

Jeg, samboer og hund har nettopp flyttet fra Trøndelag og ned til Ski pga jobb. Da vi faktisk ikke kjenner noen her og heller ikke er kjent i området skulle vi gjerne ha truffet noen trivelig folk med hund som kanskje vil være med oss å gå tur! Hunden vår er ei hyggelig tispe av rasen lapsk vallhund og er meget glad i både andre hunder og folk :-) Går de godt sammen kan også det å slippe de sammen for litt leking være aktuelt! Jeg har bil og kjører gjerne litt rundt, men jobber på dagtid så det er begrenset hvor langt jeg kan kjøre i hverdagene ;-)

Ta kontakt om du skulle være interessert i trivelig selskap på tur da! :-)

Guest Belgerpia

Bor på Kråkstad og går ofte tur ved Granerud tidlig på helgemorgenene (ikke så mye nå på sommeren pga. insekter og huggorm an mass), Fine turstier, har tre omgjengelige hunder som alltid er med. Ellers går jeg av og til også til Vangen i Østmarka tidlig lørdag eller søndags morgen, de har verdens beste kanelsnurrer i enden av turen :)

Bor på Kråkstad og går ofte tur ved Granerud tidlig på helgemorgenene (ikke så mye nå på sommeren pga. insekter og huggorm an mass), Fine turstier, har tre omgjengelige hunder som alltid er med. Ellers går jeg av og til også til Vangen i Østmarka tidlig lørdag eller søndags morgen, de har verdens beste kanelsnurrer i enden av turen :)

Åå, vi vil gjerne være med på tur! :-) Kan du ikke sende meg en pm når du planlegger en tur? Har merket at det er mye insekter, men er det mye hoggorm i skogene rundt her også?

Guest Belgerpia

Åå, vi vil gjerne være med på tur! :-) Kan du ikke sende meg en pm når du planlegger en tur? Har merket at det er mye insekter, men er det mye hoggorm i skogene rundt her også?

Det kan jeg ☺

Og ja, det er MYE hoggorm i skigene rundt her i år. Ikke bare skogen. Om lørdagen ble naboens hund bitt på vei opp i skogen. Rett ved veien.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg har hanket inn noen hunder i mitt gamle nabolag som gikk løs titt og stadig. Jeg synes det beste egentlig er å ringe Viking for å hente hundene, for eier må betale for å få dem ut. Når det kommer til penger så blir folk fort klar over at de må endre seg, om de ikke vil betale for hundene sine igjen og igjen og igjen. Ta gjerne en telefon til politiet samtidig for å anmelde og si at Viking er på vei for å hente hundene
    • Litt ot, men mitt inntrykk av hva som er viktigst når det kommer til HD og en valp i utvikling er at man bør unngå veldig glatte overflater og begrense gåing i trapper i den verste vekstperioden, samt holde valpen slank. Samtidig tror jeg det er viktig å la dem utfolde seg fysisk for å utvikle god muskulatur og få utfoldet seg. Jeg har hatt flere korte turer ila dagen, gjerne med valpen løs i skogen eller på gress, istede for en eller to lange som jeg har med voksne hunder eller unghunder. Og selvfølgelig unngå lange turer på asfalt / hardt underlag. Men jeg tror ikke begrenset gåing på asfalt eller litt trapper er farlig heller. Tror sunn fornuft er greit. Jeg bærte mine valper om det var trapp med mer enn typ fire - fem trinn, til jeg ikke orket bære dem lengre (6-7 mnd kanskje? ) Og hund nr 3 vokste opp i byen og gikk korte turer på asfalt hver dag i vekstperioden.  Når det gjelder arv tror jeg det er viktig å se ikke bare på foreldre og besteforeldre, men status på søsken av foreldre, eventuelt tidligere avkom av foreldre.  Og deretter tror jeg også skader eller feil bygning/som vil gi feil belastning (i tillegg til arv) kan bidra til HD eller AD uansett hvor forsiktig man er.  Så, sunn fornuft, gjennomgående god genetikk i stamtavla, slank valp, god muskulatur/valpen får utfolde seg gjevlig, tror jeg funker 😊 Har funka for meg iallfall 😊 og det er relativt mye HD/AD på presa. Jeg tror ikke det er bra å begrense den for mye heller 😊
    • Destillert med Antonsen og Golden er spesielt irriterende og slitsomt.Utrolig at to voksne personer får bruke så mye tid på p4 til å sitte å le av sine patetiske "morsomheter'.Men heldigvis finnes kanalvelger knappen.
    • Betryggende. Fra hva jeg leser på nettet må man nærmest undertrykke valpens livsglede det første halvåret, fordi de skal ikke hoppe, ikke fly etter pinner og baller, ikke gå trapper (eller terreng som likner trapper), helst bare leke fritt uten «opphausing» på bittelitt ujevnt underlag som gressplener, ikke for ujevnt underlag som steinete strender … Virker som en utrolig restriktiv barndom for å unngå HD 😳 Ja, kjenner jeg blir litt tussete allerede. Hadde vært greit å slippe finne opp kruttet selv.   Veldig betryggende som @jma forteller. Å bare gi én type tørrfôr er dyremishandling på min målestokk.  Synes det virker som en god ide med en PennHIP-røntgen ved ~14 ukers alder, og så senke skuldrene litt, eller heve dem, avhengig av det resultatet. Ser man kan «sveise» en symfyse i bekkenet tidlig for å tvinge bekkenet til å vokste rundt lårbeinskula (husker ikke hva den egentlig heter 😅) og få fine hofter på valper som ellers ville fått forholdsvis alvorlige plager som voksne, og den operasjonen virker som det minste ondet av alle muligheter skulle «uhellet» være ute. Better safe than sorry.    (Den type operasjon burde forøvrig være rapporteringspliktig fra veterinær, med mulighet for at veterinæren kan sette avlssperre, for å sikre at de genene ikke går videre i avl. Ingen valper har lyst til å gjennomgå en operasjon.)    
    • Drar opp denne igjen da jeg må få skryte av instruktøren jeg gikk RL-kurs for i helgen: Karen Årseth🤩 WOW for ei dame!! Behagelig og kunnskapsrik, med humor jeg hadde sansen for (også liker hun bullehunder...da er mye gjort😄).                 Hun vil jeg gå kurs for igjen!
  • Nylig opprettede emner

• Create New...