Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har kjøpt meg et Nikon kamera (D7100) og trenger sårt noen tips for å ta bra bilder av hunder/valper!

Jeg har prøvd meg en del frem med diverse innstillinger, men det jeg sliter mest med er å få hele hunden klar (i fokus) og ikke bare hode eller kroppen.. en annen ting er hunder i bevegelse..

Jeg hadde tidligere ett Sony kamera som var for "dummies", det var ikke mulig å gjøre alt manuelt på det, selv på M, så det var igrunn ganske enkelt... Er nesten så jeg angrer jeg byttet det ut innimellom :icon_confused::P

Hilsen blondis

Skrevet

Hva slags objektiv bruker du? For det kan virke som du har for stor blender om du sliter med å få hele hunden i fokus. Stor blender = lavt blendertall som eks f2.8 Ved å minske blenderåpning (sette høyere blendertall) vil du slippe inn mindre lys og derfor må lukkertiden økes. Så det kan være lurt og ha godt lys, evt sette opp ISO så høyt du kan (men pass på så det ikke blir kornete). På D7000 jeg har kan jeg sette den til ca 800 før det begynner å bli kornete, mens på D610 kan jeg nesten strekke meg til 2500 uten for mye korn. Så du må bare finne ut av hva som gjelder for ditt kamera ;) Legg gjerne ut et bilde eller ti som eksempler med spesifikasjonene og hva du er misfornøyd med ;) Da blir det enda lettere å hjelpe.

Skrevet

Hva slags objektiv bruker du? For det kan virke som du har for stor blender om du sliter med å få hele hunden i fokus. Stor blender = lavt blendertall som eks f2.8 Ved å minske blenderåpning (sette høyere blendertall) vil du slippe inn mindre lys og derfor må lukkertiden økes. Så det kan være lurt og ha godt lys, evt sette opp ISO så høyt du kan (men pass på så det ikke blir kornete). På D7000 jeg har kan jeg sette den til ca 800 før det begynner å bli kornete, mens på D610 kan jeg nesten strekke meg til 2500 uten for mye korn. Så du må bare finne ut av hva som gjelder for ditt kamera ;) Legg gjerne ut et bilde eller ti som eksempler med spesifikasjonene og hva du er misfornøyd med ;) Da blir det enda lettere å hjelpe.

Tusen takk for svar! :D

Jeg har et sigma 70-200 f:2,8 ;)

Hva er den beste justeringen ute når det er skyfri himmel? Jeg har kun justert iso ned på det laveste og åpning (?) til 1/800 ish..

Skrevet

Tusen takk for svar! :D

Jeg har et sigma 70-200 f:2,8 ;)

Hva er den beste justeringen ute når det er skyfri himmel? Jeg har kun justert iso ned på det laveste og åpning (?) til 1/800 ish..

Har samme objektivet faktisk ;)

Du kan godt sette opp blendertallet med skyfri himmel, bare pass på at lukkertiden er rask nok om du tar bilder av hunder i fart.

Ellers ville jeg bare lekt meg litt, se på linken vivere postet og prøv deg frem. Ta noen bilder av samme motiv, men helt forskjellige innstillinger, det syntes jeg er lærerikt og gøy ;)

• Like 1
Skrevet

@Helianthus la ut denne linken på et annet forum. Jeg håper h*n ikke har noe imot at jeg deler den :)

Tuuuuuusen takk! :D

Har samme objektivet faktisk ;)

Du kan godt sette opp blendertallet med skyfri himmel, bare pass på at lukkertiden er rask nok om du tar bilder av hunder i fart.

Ellers ville jeg bare lekt meg litt, se på linken vivere postet og prøv deg frem. Ta noen bilder av samme motiv, men helt forskjellige innstillinger, det syntes jeg er lærerikt og gøy ;)

Takk for tips! :) Du bor ikke tilfeldigvis i nærheten av Porsgrunn og kan kurse meg litt? :P

• Like 1
Skrevet

Tuuuuuusen takk! :D

Takk for tips! :) Du bor ikke tilfeldigvis i nærheten av Porsgrunn og kan kurse meg litt? :P

Dessverre... men bare å legge ut eksempelbilder her med dataen (altså blender, lukker, zoom og iso) så er vi nok flere her som kan tipse ;)
  • 3 weeks later...
Skrevet

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...