Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille ut puddel?

Ulrix
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har en dvergpuddel på snart 1 år nå som jeg har lyst til å stille ut. Har ingen erfaring og var ikke i tankene da jeg fikk han, men nå har interessen kommet snikende:) Tror vi kan ha glede av det begge to.

Så jeg lurer på om noen har noen tips og råd. Mye og sette seg inn i. Venter på svar fra puddelklubben om de har noe kurs eller trening fremover, men blir veldig glad om noen har noen inspill eller erfaringer dere harlyst til å dele.

Anette og Ulrik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er aktiv på facebook finnes det en rekke puddelgrupper hvor det er aktive utstillere som kan komme med tips og råd. Om du holder til i Oslo regionen vil jeg anbefale deg å delta på puddeltreff, der kan du også få hjelp og råd. Om du ikke bor i nærheten av Oslo vil jeg anbefale at du tar kontakt med en puddeloppdretter i nærheten for hjelp til utstilling. Utstillingsklippen er såpass viktig at jeg vil anbefale deg å få hunden din klipt profesjonelt, med mindre du er knakendes god med saksa. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd :)Er ikke på facebook, men har vært på noen puddeltreff. Har prøvd og kontakte oppdretter jeg fikk han fra men ingen respons der.

Ja det er denne klippen jeg kvier meg for, så der må vi få hjelp.

Kanskje vi melder oss på et agility kurs i stedet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det regner stadig, men oppunder taket energi inne, det tillater ikke Ede's forplan å holde orientert mot noe konstruktivt hele dagen, så tur må vi gå, tenkte Maskot. På med regndekken og potesokker for å holde ham så komfortabel som mulig. Etter 10 minutter forkastet vi planer om å gå i 30, og tok bussen resten av veien til posten istedenfor, for å hente flere par sturdy Fjällräven bukser til å berge muttern gjennom Ede's pågående wannabe a mondio star fase.  Det bebreidende blikket forteller alt.  ..og våtere skulle han bli, for det var et stykke å gå mellom bussen og posten også, og det begynte bøtte ned. Ede tråkket i en dyp dam og fikk vann i tre av sokkene, hvilket han ble så kald av at han skalv da bussen tilbake endelig kom etter 15 min venting på holdeplasen. Helt ok å gå tom for Nom Moms minuttet før bussen kom, for no reward var nødvendig for å bekrefte Edes kjærlighet til den deilig tørre og varme bussen. Ede var allerede så glad i å reise med buss at han trekker mot bussholdeplasser og ser forventingsfullt på bussene når de kommer, og er skuffet når de passerer. I dag skled 'liker buss' over i 'elsker buss'.  ..og mutteren elsker sine nye, solide bukser som tåler wannabe ringsportstjerne valp. 
    • Takk for svar! Ja så klart miniatyrrase! 🙈😂 Mor fikk løpetid når hun var 8 mnd og var eneste tispe i kullet, halvsøsken som jeg vet om har hatt vanlig løpetid. Har vært på årskontroll, alt var normalt da ☺️
    • 6 kg er en miniatyrrase. Manglende løpetid kan skyldes alt fra genetikk, stress, sykdom eller andre ting. Hvordan var moren? Evt. søsken? Hvis det var melketann hun mistet så kan hun jo bare være sent utviklet, men du kan jo ta en tur til dyrlegen å få sjekket det ut og snakke med dem, det er jo uansett tid for årskontroll og helsesjekker.
    • Hei! Tispa mi som er rett over året mistet en tann her om dagen (P4) kan det være veldig sen utvikling og melketann? Veldig merkelig å miste voksen tanna si også. Hun har heller enda ikke fått løpetid, noen som har erfaring eller vet hva det kan skyldes, eller er hun bare suuuper treg utviklet?  Hun er en meduim rase på 6 kg.
    • Jeg dømmer deg ikke om du velger la han gå. Det er bare du selv som kan avgjøre hva som er best for dere begge. Om du har kvaler med hvor permanent det er å "drepe" ham og føler deg egoistisk som lar ham i stikken på den måten: Før eller siden vil han dø uansett. Det er ikke noen vei utenom det for ham, eller deg.  Synes han selv livskvaliteten sin er bra? Er han lykkelig?  Jeg har selv avlivet 5 år gammel hund fordi livskvaliteten hans ble dramatisk redusert etter en uunngåelig endring i livssituasjon. Jeg følte skam over å avlive en fysisk frisk hund. Min egen bestevenn som jeg hadde tilbrakt så mye tid med, hatt det så gøy sammen med og var så glad i, og så bare DREPE ham for å lette en byrde. Jeg KUNNE beholdt ham. MÅTTE ikke avlive ham, men vurderte det som det riktige valget fra summen av elementer i situasjonen vår.  SAVNER ham fortsatt, og kan felle en tåre innimellom, men det var det riktige å gjøre, for han levde ikke lenger et tilfredsstillende liv, utviklet problematisk adferd som var potensielt farlig for omgivelsene og ingen andre ville ha ham og dekke behovene hans. Spurte alle jeg kjente og forsøkte gi ham bort på Finn i 6 mnd uten hell.  Det er bare du som vet hva som vil være best for dere. Mange vil sikkert dømme deg uansett hva du velger. De fleste vil forstå både dilemmaet og valget uavhengig av hvilket du tar.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...