Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


Silje88
 Share

Recommended Posts

Hei

Skal skaffe oss valp til høsten men er noe usikker på rase. Har lest oss opp en del og redusert valget til to raser. Langhåret Collie og Golden Retriever. Bor så og si på en gård, med mye beitedyr rundt huset. Ønsker en hund som kan gå fritt i hagen uten å være redd for at den skal stikke av og jage/drepe ku/sau. Vet at mye ligger i dressering og personlighet, men ønsker å skaffe meg den hunden hvor det ligger mest naturlig å holde seg rundt huset og ikke skade husdyr. Noen som har noen erfaringer eller kunnskap rundt disse rasene på dette området?

Valpen skal ellers være en familiehund for en økende familie og turkamerat. Er glad i å trene på triks og agillity øvelser for morro så hunden må være lettlært. Ønsker middels aktivitetsnivå da jeg tidligere har hatt en border collie/Flat coated tispe og ser at hennes aktivietsnivå kan bli for mye for oss ved familieforøkelse.

Har dere noen tips i forhold til hvilket kjønn jeg burde velge?

På forhånd takk

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok begge kan passe fint. Begge har vell gjevnt over lite jakt eller alvor i det de gjør så liten sannsynlighet for at de jager/dreper beitedyr, spesielt når de vokser opp med det rundt huset. Om det er viktig for dere at hunden holder seg rundt huset så tenker jeg at collie er hakket sikrere kort enn golden. De goldenene jeg har kjent har ihvertfall flere av dem vært veldig selvstendige og har gjerne tatt seg en tur på egenhånd innimellom/løpe ned på veien å hilse på forbipasserende e.l. Men ingen av rasene er nok problematiske ifht deres ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...