Gå til innhold
Hundesonen.no

Marforsvar mot andre hunder


Karine

Recommended Posts

Av og til låner jeg en border collie tispe når vi går på tur med Lassie. Begge hundene ser ut til å trives i hverandres selskap, de leker en del og BCen gjeter sjeldent Lassie så mye at han reagerer..Problemet er at Bc forsvarer meg og godbitene mine mot Lassie..Jeg vil gjerne belønne Lassie og henne for god oppførsel, først og fremst når de kommer på innkalling, men når jeg belønner eller roper på Lassie er hun der med en gang, knurrer og gjør utfall. Hun sperrer han også fysisk slik at han ikke får komme bort til meg, selv når jeg ikke har ropt på han. Lassie har aldri hatt noe problem med å få godbiter helt opp i andre hunder, og han svarer henne heller ikke når hun er ekkel mot han..Men han blir tydelig usikker og ser ganske forvirret ut.."Hvorfor ble den snille lekekameraten til en rasende furie?"

Bcen får også godbiter samtidig med Lassie, men hun sluker godbiten, for så å kaste seg mot Lassie hvis hun får sjansen..Måten jeg har løst det på nå er å be henne sitte og gi de godbiter med så langt mellomrom jeg klarer..I tilegg holder jeg på Bc for å hindre henne i å gjøre utfall..Likevel ser jeg at hun sitter der som en spent strikk, klar til å gjøre utfall..Godbitene jeg bruker er av den kjedligste typen Lassie i det hele tatt vil spise. Bcen forsvarer også gjenstander mot Lassie, men forsvarer hverken mat eller gjenstander mot mennesker. Hun er veldig grei og lydig mot meg, bortsett fra dette...Hun forsvarer også eierne sine mot Lassie, så jeg har aldri Lassie med meg når jeg skal hente henne.

Dette er ganske slitsomt, og gjør at jeg ikke orker å ha med BCen så ofte..Noe som blir dumt for hundene som egentlig trives godt sammen.

Har noen noen gode råd hvordan jeg kan få slutt på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske normalt at hunder er matagressive mot andre hunder. Det beste er å unngå å gi de godbiter sammen, slik at du unngår denne situasjoen. Eller du må ta det i hver omgang. At en hund får oppmerksomhet først og godbiter og så etterpå den andre. (mens den andre hunder er en annen plass, rom ol.)

Hera her en god hundevenn, Buster, og de leker godt sammen, men når det gjelder mat og leker, blir Buster litt sinna og knurrer, glefser mot Hera. Men utenom det er de gode venner.

Når det gjelder at hunden gjør utfall mot den andre hunden når det gjelder deg, er jeg litt usikker på.. Den andre hunden er vel eiersyk. sjalu, eller bare vil bestemme, men hvordan dette kan håndtreres vet jeg ikke helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du må ta det i hver omgang. At en hund får oppmerksomhet først og godbiter og så etterpå den andre. (mens den andre hunder er en annen plass, rom ol.)

Takk for svar! Men desverre er det umulig å få gitt godbiter sånn at BCen ikke får det med seg...Kan selvfølelig la hver å gi godbiter i det hele tatt, men da får jeg f.eks. ikke belønnet Lassie for en kjempebra innkalling, f.eks. hvis jeg må rope han vekk fra noen andre hunder osv..I tilegg får jeg heller ikke belønnet Bcen på at hun hører på meg..

Hera her en god hundevenn, Buster, og de leker godt sammen, men når det gjelder mat og leker, blir Buster litt sinna og knurrer, glefser mot Hera. Men utenom det er de gode venner.

Når det gjelder at hunden gjør utfall mot den andre hunden når det gjelder deg, er jeg litt usikker på.. Den andre hunden er vel eiersyk. sjalu, eller bare vil bestemme, men hvordan dette kan håndtreres vet jeg ikke helt..

Tror grunnen til at hun vokter meg er fordi hun vet jeg har godbiter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da må du enten trene de hver for seg, og trene på innkalling, og så heller bare la de leke og så rose masse med stemmen hvis hun kommer fint til innkalling når de er sammen. Du må ikke rose bare med godbiter, men bruk stemmer også mer. Så leking er leking, så får du trene individuellt. Enten binde den andre hunden fast i et tre mens du trener den andre, eller la den være inne. Eller begynn å ros mer med stemmen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at matforsvar og "vokting" av førers eiendeler, ja, endatil skoene han har på seg (!), er noe hunder som er litt usikre - i situasjoner med andre hunder - velger å gjøre, kanskje for å takle ting? Vokting og bytteforsvar er en av de tingene som hunder har "lov" å gjøre med hverandre.

Kjenner hunder som, hvis andre hunder plager dem litt, velger å finne noe - en pinne, en gjenglemt vott - og "bruker" dette aktivt for å kunne holde andre hunder på avstand. De andre hundene har gjerne normal bytterespekt, og holder seg ifølge ekspertene - og det jeg sjøl har sett - da mer på avstand, så hunden oppnår noe den ønsker seg.

Hos andre hunder blir dette med matforsvar en stygg uvane, fordi eierne ikke fra første stund har sørget for å plukke det vekk - eller kanskje ikke sett det. Noen hundeeiere mener deres hund må ha "lov" til å "passe på dem" eller "passe på maten". Men egentlig er det litt slemt mot hunden - som får inn utidig læring og erfaring på en vemmelig adferd. Jeg har vært borti hunder som har bitt og skadd andre hunder i slike situasjoner, og da har det vært eiere som ikke har sett hvor dette har gått hen - før det blir for sent.

Ja, du kan prøve å jobbe med dette. Hvis du gidder. Jeg hadde kanskje ikke giddet, fordi disse eierne høres ut som om de ikke gjør tilstrekkelig god nok med denne hunden - ref. det andre du skriver, om hvordan den oppfører seg når du henter den. Den "lever" ut noe av en hunds potensielt verste sider, og det skyldes jo rett og slett manglende oppfølging og styring fra eierne. DE vil neppe ta noe tak i det nå, og jeg tror kanskje ikke du vil oppnå noe særlig med sporadisk å trene en annens hund?

Kanskje har den en greie i forhold til andre hunder, når de trår den for nært på områder som den selv definerer? At den er usikker, men fungerer greit så lenge ting er slik eller slik? For kanskje er det MER enn godbitene som er "synderen", tror ikke du bare får "reparert" denne hundens godbitadferd - som også er slik i andre situasjoner - på noe særlig kort tid... dessverre.

Skal man jobbe med dette, så krever det en utrolig timing og styring av begge hundene, og også en forståelse av HVORFOR; har en venn som sliter med noe lignende, men mindre alvorlig, og det er IKKE lett... heller ikke å skjønne helt hvorfor. Og det er på en hund jeg kjenner godt, en omplasseringshund som eier har hatt i to år. Den vokter og ordner, og er ellers trivelig mot alt og alle - men den matvoktingen ute (unntatt mot hunder den kjenner godt og har solid respekt for), den er vanskelig å skjønne. Alternativet er kjipe godbiter, og hendene UTE av lommene til enhver tid (for den holder det at eier putter hånden i lomma, blitt litt pavlovsk innlæring der).

Denne hunden er kanskje (?) interessert i deg og vil ha bort din hund i en slags maktkamp, der den tyr til vokting som middel - eller den er usikker vekk fra eierne og må klynge seg til deg som en liten mental krykke, eller den er kanskje usikker på hunden din - hva vet vi. Og så flyr den på DIN hund, som den godt vet er din. Mye det kan være, og vanskelig å skjønne særlig av.

Og er det riktig gjort mot din snille, gode hund at han blir flydd på - og at du som hans eier "svikter" ham i denne situasjonen? For skal du trene bc'en, vil du jo utsette din egen hund for ubehageligheter... du kan vel neppe vente at noen andre hundeeiere vil stille opp med sine hunder som "prøvekaniner" :-)

Prioriter din egen hund først og sist, synes nå jeg. Er det ikke hyggelig å ha med bc'en ut på tur for dere begge, så dropp bc'en. Ja, synd for den at den ikke får tur - men mer synd på din hund, hvis han opplever ubehagelige episoder regelmessig...

Så...Enklest er det nok å droppe godbiter!

Er godbiter viktig i treningen av din hund, så kutt heller ned på antall turer MED bc - en tur i uka vil neppe rive ned så mye lærdom hos din hund, hvis du ikke får belønnet ham. Vil du bruke godbiter hele tiden, og du er innlæringsperiode, så er vel alternativet null bc - til din innlæring sitter såpass at du kan droppe godis på noen turer i uka MED bc...

Du må velge!

Og vil du gjøre noe med det, er nok rådet å ta med bikkjene til en god hundetrener/adferdstrener, som kan se dette skje - og gi noen råd ut fra det. Igjen av hensyn til din egen hund.... Snille hunder fortjener å behandles som gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar akela ;) Det beste er nok som du (og djervekvinnen) sier og ikke bruke godbiter, jeg kan jo også forsøke å gå på litt mer folketomme stedet, slik at jeg slipper å kalle inn også...Jeg tror ikke hun er spesielt usikker på min hund, heller usikker på alle hunder, hun forsvarer meg også mot en collie som også er med på tur noen ganger, men han sa ifra til henne, og da ga hun seg med en gang..(Har ikke testet ut om hun vokter mot andre hunder heller, men jeg regner egentlig med det..Eierne sier oså at hun ikke går sammen med tisper, derfor holder jeg henne alltid unna dem )Lassie dermot kommer neppe til å si ifra, han er mye mindre enn henne fysisk, og ikke tøff nok heller..

På de siste turene har jeg også fullt veldig godt med, ogn har ikke fått mulighet til noe annet enn å sperre han av og til (da stiller hun seg bare i veien, og blokkerer med kroppen sin, mulig dette er gjeteratferd egentlig?)..Jeg hadde jo egentlig håpet at det var en måte jeg kunne ha fått det vekk på, men ser jo at det er relativt håpløst med en hund jeg ser to-tre ganger i uka..Eierne hennes er neppe interessert i å følge opp heller, de unnskylder henne med at hun er "mer hund enn et menneske" osv..

Så jeg får heller ha henne med sjeldnere, for nei, Lassie fortjener ikke å bli behandlet sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...