Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette skjønner jeg ikke noe av!!

dorab01

Recommended Posts

Skrevet

Hei

Jeg skjønner ikke noe av dette hysteriet får chihuahua!! Jeg fortsår ikke dette: Chihuahua prisene har stupt til været og koster nå rundt 20 000 kroner til og med de uten stammtavle! Jeg har en hunde rase yorkshire terrieren, den har samme vekt grense som chihuahuaen. Det vil se de er like store!! Men ser jeg folk på gaten spør de meg hvilken rase jeg har sier jeg yorkshire terrier hvet de ikke en gang hva jeg snakker om, for den er jo sååå mye større!! etter deres mening. Og så ser jeg at renrasede papillon blir solgyt helt ned i 7000 kroner!! HVorfor?? Ligner ikke disse rasene på hverandre?? Jeg synes det forskjellen er bare at papillon og yorkshire terrier kommer ut som inteligente hunder med mye futt i! Så hvorfor i H** er chihuahuaen så populær?? Burde ikke alle bitte små hunderaser være like populære?

P.S den som kommer med paris hilton, det var ikke dette jeg mente da yorkshire terrieren er en langt mer populær rase i USA og det er flere kjendiser som har york en chi. :D

Håper jeg for en oppklaring i dette og deres mening rundt det.

og ja og en ting til jeg vil ikke at yorkien skal bli like populær og mote rase som cjien. Jeg ville bare ønske at folk i det hele tatt kjente lit til den da :D

Skrevet

Hehe.. Dette har jeg også lurt på. Jeg kjenner jo flere chihuahuaer som er større enn LiLi, men så er jo hun en liten papillon og da. Men har også merket at papillon har blitt mer populær i det siste, dessverre. :D Mange useriøse som kjøper. Prisene har ikke steget enda da, men er veldig mange som kjøper alt hva de kommer over av småhunder. De avler jo på alt også, som aldri burde blitt avlet på, og det er fryktelig irriterende. Og folk kjøper det, og fortsetter gjerne å avle også, huff.. :D Synd at ikke folk bryr seg mer. Vet ikke hvorfor det akkurat er chihuahua som er i skuddet jeg nei, men det har vel med Paris og Britney og gjøre sikkert. Er jo glad det ikke er "min" rase, men samtidig ille for chihuahua-folket. Men som sagt begynner også papillon å bli populær i Norge nå, noe jeg ikke er glad for. Egentlig rart at ikke yorkien er mer pop ja, de er jo bare nydelige.

Skrevet

Tror kanskje det har noe med at mange kjendiser har chihuahua. Har papillon selv, og har merket at den begynner å bli populær.

Synes også det er rart at yorkien ikke er blitt mere populær, de er jo nydelige.

Skrevet
Yorkien har jo mys pels da. De som har motehunder som tilbehør gidder nok ikke drive med pelsstell hver dag. Og pappillon er sikkert litt for stor?

Men, man kan jo lure på hvem som tar seg av pelsstellet... :D Hvis man snakker om kjendiser da.

Skrevet

De langhåredte trenger litt pels stell.. men ikke mye.. jeg skjønner godt at folk vil ha en chihuahua jeg da.. for det er en HERLIG rase..

MEN..

det er en hund som trenger å få være hund... det er en sta liten jævel som må ha oppdragelse,trening, stimulering og kos på lik linje med hvilken som helst annen hund.. den må få komme ut i naturen og bruke hodet:)

om ett par år kommer det nok masse chis til omplassering.. skulle ønske jeg kunne tatt dem alle sammen:)

Skrevet

Hei

Nei det er IKKE derfor Yorkien skall klippes og kan klippes like kort som en chi!! Og Yorkien er en røytefri rase og det er IKKE chien!! so det hadde jo vert bedre med en york siden da for de ikke masse pels på de dyre fine klærne dems :D

Skrevet

Tror nok det har mye med Paris Hilton og de andre kjendisene som har Chi ja...

Er jo mange Chi som er større enn både Papilon og Yorkie. :D

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg vært glad for at rasen min ikke var like populær som chi. Det er ikke bare positivt det at rasen er blitt så populær, det blir mye useriøse oppdrettere, smugling, uregistrerte kull, blandingskull, you name it.

Skrevet

Yorkien har jo mys pels da. De som har motehunder som tilbehør gidder nok ikke drive med pelsstell hver dag. Og pappillon er sikkert litt for stor?

Chihuahua er godkjent fra 0.5-3kg og papillon fra 1.5-5kg, så tror egentlig ikke det er derfor. Men vet ikke, er jo en del store papilloner også. Tror egentlig heller det er det at papillon rett og slett ikke egner seg som "fanghund" over hodet, de er alt for hypre og har ikke tid til å ligge på fanget og sløve. De fleste er ikke naturlig kosete heller. Pluss at de har mer pels, så de er ikke så egnet til å kle på. :P

Er alltid synd når raser blir populære :D Problemet er jo ikke egentlig at en rase blir populær, hvis bare folk hadde kjøpt "ordentlige" hunder, men problemet er jo at de ikke gjør det, de kjøper alt mulig. Bryr seg ikke om stamtavler, sykdommer eller noe, og verst av alt, de støtter de useriøse oppdretterne, som igjen fører til at de produserer enda flere slike hunder.

Skrevet

Chihuahua er godkjent fra 0.5-3kg og papillon fra 1.5-5kg, så tror egentlig ikke det er derfor. Men vet ikke, er jo en del store papilloner også. Tror egentlig heller det er det at papillon rett og slett ikke egner seg som "fanghund" over hodet, de er alt for hypre og har ikke tid til å ligge på fanget og sløve. De fleste er ikke naturlig kosete heller. Pluss at de har mer pels, så de er ikke så egnet til å kle på. :P

Er alltid synd når raser blir populære :D Problemet er jo ikke egentlig at en rase blir populær, hvis bare folk hadde kjøpt "ordentlige" hunder, men problemet er jo at de ikke gjør det, de kjøper alt mulig. Bryr seg ikke om stamtavler, sykdommer eller noe, og verst av alt, de støtter de useriøse oppdretterne, som igjen fører til at de produserer enda flere slike hunder.

men jeg kan ikke skjønne at chihuahuaen egner seg som fanghund:( MINE gjør ikke det.. de er høyt og lavt og må få sin dose med stimuli pr dag eller så er de bare rabiate..

Skrevet

men jeg kan ikke skjønne at chihuahuaen egner seg som fanghund:( MINE gjør ikke det.. de er høyt og lavt og må få sin dose med stimuli pr dag eller så er de bare rabiate..

Ja, det er sant.. Skulle ikke tro de gjorde det. Men jeg tror kanskje de egner seg bedre enn papillon i alle fall? Papillon blir ikke kalt mini-bc uten grunn for å si det sånn. Uansett kan det jo være at de TROR chi egner seg om det, fordi de stadig ser dem i en eller annen hollywoodveske!

Skrevet

Ja det er godt mulig..:D hehe jeg kommer litt sånn i forsvar jeg siden jeg er det eneste aktive medlemmet her inne med Chi:) og MINÈ ER IKKE MOTE HUNDER:)

Det skjønner jeg godt! Alle vil vel forsvare sin rase med nebb og klør, hehe.. Det er jo synd uansett rase egentlig, når utviklingen blir sånn. Håper at alt snakket om importer og sånn i media hjelper. Dessuten må vel denne moten begynne å gi seg snart? Nå blir jo nesten alle seriøse hundefolk med småhunder også mobba, særlig hvis det er unge jenter som oss. :rolleyes: Det er så typisk. Bare for det vi liker akkurat den typen hunder, så er vi udugelige Pariswannabe's.. Hehe.. Litt komisk og da.

Skrevet

Ja jeg syntes det er drit flaut når jeg eks har dolla meg litt opp ( les børsta håret og lagt pen sminke) og tatt på litt pene klær fordi vi skal i eks middagsbesøk til noen.. så må jeg jo lufte bikkjene før jeg går.. hva må ikke folk tenke da.. jeessus..

Skrevet

Ja jeg syntes det er drit flaut når jeg eks har dolla meg litt opp ( les børsta håret og lagt pen sminke) og tatt på litt pene klær fordi vi skal i eks middagsbesøk til noen.. så må jeg jo lufte bikkjene før jeg går.. hva må ikke folk tenke da.. jeessus..

ikke bry deg med hva andre tenker :D for du vet jo selv at du ikke er som Paris og Britney og de :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...