Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil en JRT tåle en overnattingstur ute nå på vinteren?


Recommended Posts

Skrevet

Jeg og Oskar har vært på flere overnattingsturer i skogen både med og uten telt, men de har enten foregått på sommertid eller tidlig høst.Han elsker å være med på overnattingsturer!

Nå har det seg slik at jeg skal ut på tur til helga sammen med to andre, det blir kun en overnatting. Meningen er at vi skal sove i gapahuk, men vi vurderer å ta med lavvo.

Spørsmålet er da om Oskar, som er en åtte år gammel Jack Russel Terrier, kommer til å tåle kulda? Han har fast plass i min sovepose, det tar han som en selvfølge ;-) Så, hva tror dere? Skal jeg prøve å ta han med, eller la han få slippe?

Skrevet

Jeg og Oskar har vært på flere overnattingsturer i skogen både med og uten telt, men de har enten foregått på sommertid eller tidlig høst.Han elsker å være med på overnattingsturer!

Nå har det seg slik at jeg skal ut på tur til helga sammen med to andre, det blir kun en overnatting. Meningen er at vi skal sove i gapahuk, men vi vurderer å ta med lavvo.

Spørsmålet er da om Oskar, som er en åtte år gammel Jack Russel Terrier, kommer til å tåle kulda? Han har fast plass i min sovepose, det tar han som en selvfølge ;-) Så, hva tror dere? Skal jeg prøve å ta han med, eller la han få slippe?

Det tåler han helt sikkert, spesielt siden du skal ha ham i soveposen. :) Bare ta med dekken, og eventuelt ekstra potesokker hvis han trenger det.

Hvor mange minus er det meldt? Jeg hadde med min (relativt kortklipte) bedlingtonterrier i lavvo i natt. Hun sov med ullgenser på, inni en fjellduk og med dunjakken min under seg, og var god og varm. Ikke helt sikker på temperaturen, men det var i hvert fall ikke kaldere enn ca 5 minus.

Guest lijenta
Skrevet

God isolasjon å ligge på er viktig. Så et godt lag med granbar under liggeunderlaget gjør mye. HAr hatt korthåret ute i gapahuk i . 10 i hvertfall. Og han fikk dekken og egen pose. HAn syntes det var for kaldt en gang midt på natten men da hadde han krabbet ut av posen sin. Virket varm om morgenen når han hadde liggi inne i posen i noen timer igjen. Det var - 7 ved bilen kl ni på morgenen.

Skrevet

Det tåler han helt sikkert, spesielt siden du skal ha ham i soveposen. :) Bare ta med dekken, og eventuelt ekstra potesokker hvis han trenger det.

Hvor mange minus er det meldt? Jeg hadde med min (relativt kortklipte) bedlingtonterrier i lavvo i natt. Hun sov med ullgenser på, inni en fjellduk og med dunjakken min under seg, og var god og varm. Ikke helt sikker på temperaturen, men det var i hvert fall ikke kaldere enn ca 5 minus.

Takk for svar!

Han skal eventuelt ha på seg både ullgenser og potesokker.

Værmeldingen er ikke helt sikker ennå, det er jo fortsatt en liten uke igjen til turen.

Skrevet

God isolasjon å ligge på er viktig. Så et godt lag med granbar under liggeunderlaget gjør mye. HAr hatt korthåret ute i gapahuk i . 10 i hvertfall. Og han fikk dekken og egen pose. HAn syntes det var for kaldt en gang midt på natten men da hadde han krabbet ut av posen sin. Virket varm om morgenen når han hadde liggi inne i posen i noen timer igjen. Det var - 7 ved bilen kl ni på morgenen.

Takk for godt tips, skal prøve det med granbar.

Guest Klematis
Skrevet

Spørs vel hvor kaldt det er på dagen. Natta blir sikkert ikke den største utfordringen når han ligger i soveposen din, men hvor mye snø er det, og hvor lett blir det å ta seg fram for en liten en med korte bein osv...

Skrevet

Vi tåler jo å ligge ute og vi er nakne, så ja, det tåler de så lenge man finner en tilstrekkelig måte og holde dem varme på. :) Ligger han i soveposen så får han jo varme fra deg i tillegg til isolasjon fra posen så det er jo som å ligge inntil en ovn omtrent for hans del.

  • Like 1
Skrevet

Spørs vel hvor kaldt det er på dagen. Natta blir sikkert ikke den største utfordringen når han ligger i soveposen din, men hvor mye snø er det, og hvor lett blir det å ta seg fram for en liten en med korte bein osv...

Vi kommer nok til å gå stort sett der det har gått folk og dyr før oss, så store snømenger tror jeg ikke blir noe problem.

Skrevet

Mine whippeter tåler helt fint å sove ute sammen med meg om vintern, så regner med din JRT vil tåle det greit å :) bare ha med litt klær til han må sitte i ro på tur, og så dytte han i soveposen når dere legger dere :)

  • Like 1
Skrevet

Det er ikke noe problem :) Har bare gjort det en gang med jacken da, men fungerte fint.

Putt han i posen ( jacker har jo et begrenset behov for oksygen bare de får ligge under dyner etc har jeg erfart :lol: ) og sørg for godt med klær når han er i ro i mens dere fikser teltet etc.

God tur :)

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...