Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørr hoste ved press mot hals/bryst.


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Guest Yellow

Hunden min har den siste tiden blitt veldig var for trykk mot hals og øvre del av brystet, begynner da å hoste en tørr hoste og gjerne med brekningslyd på slutten.

Alltid hatt sånn type hoste innimellom så lenge jeg kan huske, da han har det med å sleike på så mye at han får hår (gjerne mine) i seg, akkurat samme lyd og type hoste da, men nå kommer det altså i forbindelse med berøring/press og.

Aldri hørt hoste i forbindelse med aktivitet eller på tur.

Hunden er ellers i tipp topp form, og vet. fant tidligere ikke noe unormalt ved å lytte på hjertet og se ned i hals.

Men ønsker å finne ut av hva dette kan være, så jeg lurer på hvilke tester som burde tas?

Fikk ormekur type Panacur sist for 6 mnd. siden om det skulle ha noen betydning.

Ønsker tips om hva dere tror dette kan skyldes om noen skulle ha noen erfaring med det, men vær snill med meg da jeg ikke behøver å tro det aller verste heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å hjelpe til med, annet enn at min ene har hatt sånn "alltid". Hun hoster heller ikke i forbindelse med aktivitet, men er ekstremt sensitiv for trykk mot hals og bryst, da hoster hun med en gang. Sånn har hun vært så lenge jeg har hatt henne (7 år), men ikke blitt verre, og det er ikke funnet noe galt. Jeg har bare konkludert med at hun er sånn ... Hun hoster også tørt med brekningslyd på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

I hvilke settinger? om hun trekker i selen eller om du bare berører forsiktig under kos?

Trekker sjelden fremover i båndet, men hadde en sele som gikk litt for langt opp i halsen/brystet og da har han hostet.

Ikke ved forsiktig berøring og kos, men har blitt sånn at jeg må være forsiktig med hvordan jeg holder han når jeg skal løfte han for ellers kan han begynne å hoste, og om han krøller seg sammen veldig trangt inntil meg kan han også begynne.

La til: Tror heller ikke det er snakk om kennelhoste da det nå har vart såpass lenge, er vel 2 mnd. nå siden det begynte, samtidig som hunden virker helt frisk og ikke hoster mye ellers, men er ingen ekspert på kennelhoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene hunden vår har også sånn hoste ved trykk mot brystet/halsen. Har hatt det hele livet og han er frisk som en fisk :) Vi merker det godt om han henter seg en leke i lekekassa (som er litt for høy egentlig), da kommer hosten. Ser ikke ut som det bryr han i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si kennelhoste, men så leste jeg hvor lenge det hadde vart. Hmm.
Savannah fikk sånn "hoste" plutselig, hun hostet/brakk seg ved trykk på halsen og også i forbindelse med spising. Hostet aldri ellers, og var helt pigg. Vi trodde det var noe galt med henne, fremmedlegeme i halsen eller luftveiskollaps. Etter rundt to uker stoppet hosten, like kjapt som den hadde kommet. Dro til veterinærtimen vi hadde bestilt likevel, og deres gjetning var veldig mild kennelhoste. Det passet med inkubasjonstid i forhold til D4A. Det ble bekreftet da to hunder hun hadde vært sammen med ble smittet, disse hadde "normal" kennelhoste. Ingen av de andre hundene våre ble smittet.


Du har jo en liten hund, så det kan kanskje være mild luftveiskollaps hunden har utviklet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Skulle til å si kennelhoste, men så leste jeg hvor lenge det hadde vart. Hmm.

Savannah fikk sånn "hoste" plutselig, hun hostet/brakk seg ved trykk på halsen og også i forbindelse med spising. Hostet aldri ellers, og var helt pigg. Vi trodde det var noe galt med henne, fremmedlegeme i halsen eller luftveiskollaps. Etter rundt to uker stoppet hosten, like kjapt som den hadde kommet. Dro til veterinærtimen vi hadde bestilt likevel, og deres gjetning var veldig mild kennelhoste. Det passet med inkubasjonstid i forhold til D4A. Det ble bekreftet da to hunder hun hadde vært sammen med ble smittet, disse hadde "normal" kennelhoste. Ingen av de andre hundene våre ble smittet.

Du har jo en liten hund, så det kan godt være mild luftveiskollaps hunden har fått.

Ja, har ikke peiling her, så kan være snakk om luftrøtkollaps og for det jeg vet, men får det ikke til å stemme heller med det jeg leser om at det gir en helt spesiell lyd, og at det er vanlig at det kommer oftere/blir forverret ved fysisk anstrengelse og gjerne ved mat-/vanninntak, for har aldri hørt noen hosting i slike tilfeller.

Noen som har hørt noe om at luftrørkollaps blir trigget av press/berøring?

Ellers kan det jo for det jeg vet og være kennelhoste, men skulle jo trodd han hadde vært skikkelig dårlig da om han hadde gått med det så lenge, pluss at han hoster lite ellers. Kun hostet 1 gang i hele dag f.eks, og da når han lå veldig krøllet som en ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det høres rart ut med kennelhoste så lenge.

Min bror sin hund har luftveiskollaps, og på den hunden blir det kun utløst ved press på hals. Han har det mildt. Hans hoste er helt lik som hosten Savannah fikk da hun hadde kennelhoste. Liksom tørrhoste, og så trekke pusten innover en del ganger, og så brekning (ikke nødvendigvis alt hver gang). Så derfor trodde vi Savannah hadde fått det.

Men generelt sett blir det ofte utløst av spising, press på halsen eller fysisk anstrengelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min har slik kollaps innimellom, og det virker ikke som at det har sammenheng med hverken mat/vanninntak eller fysisk anstrengelse. Det kommer helt ut av det blå, og gir seg ikke før det stopper av seg selv, og det er igrunn ingenting jeg får gjort for å stoppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Fra 1:11 i denne videoen hører du en hund med kennelhoste, og det er nøyaktig slik hoste min hund får. Noen tørre host og slutter ofte med en brekningslyd.

Er det sånn luftrørkollaps kan høres ut og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund som hadde kennelhoste hadde ikke helt sånn hoste som den hunden på filmen, hun hadde dette typiske at de hiver etter luften (derfor tenkte vi luftveiskollaps) og trekker pusten inn flere ganger, og så hadde hun lik brekning på slutten. Ofte hadde hun kun brekningen, av og til samme tørre hoste foran, men det var kanskje bare 3-4 ganger totalt hele sykdomsperioden.

Det er egentlig ingen regel for hvordan luftveiskollaps høres ut, fordi det er så forskjellig på hvilken grad hunden har. Det kan være alt fra hosting, til "raske innoverpust", til bare at man hører at hunden ikke puster helt rent. Merk, jeg er ingen veterinær, det er bare mine egne observasjoner og hva min bror har fått vite i forhold til sin hund. Ved "anfall" stopper hunden til min bror gjerne opp, senker hodet, hoster eller hiver etter pusten, og brekker seg av og til.

Om hunden din har vært fin i halsen frem til for to mnd siden, så ville jeg tatt en tur til veterinær. Det kan jo være fremmedlegeme i halsen også. Min søster (veterinær) fjernet et gresstrå som lå bak ganeseglet på hunden. Hunden hadde hostet og virket syk ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Skal til veterinær igjen for videre undersøkelse og prat rundt dette, men vil dermed gjerne ha litt tips om hva jeg burde be om at blir sjekket ut også.

Synes f.eks det høres litt drøyt ut å legge hunden i narkose for røntgen, om narkose er nødvendig, for bilder for å sjekke luftrøret - med mindre det (og vet. mener såklart) at det er sannsynlig at det kan være det, og det er noe å gjøre med uansett.

Men får vel bare prate med vet. om dette og også vise videoen om hvordan det er, og hva hun mener burde undersøkes mer. :)

Som sagt har han alltid, eller så lenge jeg kan huske, hatt slik type hoste en sjelden gang, antar at det er fordi han sleiker så mye og jeg også finner hans og mine hår noen ganger i avføringen, men det er i det siste det har kommet noe oftere og i sammenheng med press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fortsatt satt pris på litt tips om hva jeg burde spørre om og hvilke tester som burde tas før jeg drar til vet.

Kan du ikke høre med veterinær hva han eller hun synes? :) Vedkommende er antageligvis mye mer kompetente til å finne ut hvilke tester som er aktuelle enn noen her. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Kan du ikke høre med veterinær hva han eller hun synes? :) Vedkommende er antageligvis mye mer kompetente til å finne ut hvilke tester som er aktuelle enn noen her. :)

Joda, men regner med at det er flere som har erfaring med det (hoste i forskjellige varianter) her inne og ønsker helst å stille litt forberedt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund på fôr i en kort periode som hadde samme problem, han hostet litt tilfeldig innimellom også, men nesten alltid ved press på hals (fant dessverre aldri ut av hva det var - oppdretter fikk han tilbake ganske raskt av andre grunner). Veterinæren var usikker på hva det kunne være, fordi det kunne komme av så mye forskjellig - men han ble i alle fall henvist til Norges veterinærhøgskole for bronkoskopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Angus har hatt dette noen ganger. Sammen med såpass ille allmenntilstand mens han holdt på at vi har dratt til veterinær. Etter røntgen, blodprøve og what not så har det alltid hver gang blitt konkludert med at han har fått noe i halsen (et hår f.eks.) som har irritert han såpass mye at han har begynt å hoste, som igjen har fått han til å hoste ved berøring av halsen eller når han blir oppspilt.

Han har fått kontrastvæske som har hjulpet med å dempe hosten, ellers har vi fått tips om å gi han noe vått å spise (for å fjerne det som sitter i halsen). Nå vet jeg ikke om det er dette som er med din hund, men det er hvert fall vår erfaring med sånn type tørrhoste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorrie hadde sånn hoste som du beskriver. Ved trykk på halsen, hvis hun lå rullet sammen, og ofte etter voldsom aktivitet. Vi tok bilder av lungene hennes og det viste seg å være vann i de. Ble bra etter to uker på kortison og i dette tilfellet mistenkte vi allergi. Kan væe verdt å høre med veterinæren om det kan være noe med lungene. Lykke til uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Tusen takk, skal ta opp at det kan være snakk om fremmedelege (hår får han som sagt ganske ofte i seg), og høre om det kan være snakk om noe med lungene og. :)

Har time på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos vet., normal temp., kunne ikke finne fremmedlegeme i hals, og siden hunden virker så frisk, fikk jeg nå bare utskrevet Noskapin hostemedisin for tørrhoste og luftveisirritasjoner som jeg skal gi 3 ganger om dagen i 10 dager for å se om det blir betydelig bedre av det.

Vet. sa at det er mulig at vanlig kennelhoste kan henge lenge i uten at hunden blir syk annet enn luftveisplager, spesielt at det kan henge skikkelig i for en eldre hund, men vi får nesten bare håpe og se.

Han er ikke veldig plaget av dette, for han hoster ikke mye så lenge jeg passer på hvordan jeg løfter han og gir han nok plass når han legger seg inntil meg (i hele går hostet han f.eks kun èn gang), men når det først skjer høres det såklart ikke veldig behagelig ut heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...