Gå til innhold
Hundesonen.no

Seler


Recommended Posts

Hundene drar om de vil eller er er opplært til det, noen har lettere for det enn andre. En god sele lærer ikke hunden å trekke, men en dårlig sele kan være vond og belaste feil å sånn sett gjøre at ennhund som egentlig vil trekke ikke gjør det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har helnomeseler fra Björkis, de har også halvnomeseler.

Harly bruker DC Zero selen,mens Lykke bruker MR sin sykkelsele. :)

Det finnes flere gode seler, men det er veldig variabelt hva som sitter bra på den enkelte hunden. Harly har jeg brukt lang tid til å finne en sele som sitter bra på. Begge hundene mine trekker mye så jeg synes det er viktig at de har seler som sitter bra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som skrevet så er det viktigste at selen passer hunden din, og da varierer det hvilket merke og modell som sitter godt. Jeg tror det er avgjørende for _noen_ hunder om de trekker godt eller ikke, men mange hunder trekker uavhengig om selen sitter godt eller belaster feil/gnager osv.

Jeg har en som jeg har slitt med å finne god sele til, og han har feilbelastet kroppen = stiv, som igjen har først til at han ikke har 100% glede av å trekke. Nå med rett sele så trekker han veldig godt og med stor iver.(han er dog lært opp til å trekke, og dette kom ikke pga selen som også er skrevet her før)

Hvilken sele kommer jo også ann på hva du legger i å trekke: er det til å gå tur eller trekke pulk så er det forsjellige seler som anbefales.

Jeg har god erfaring med Nonstop Nome og freemotion, Gresshoppa Nome, Zero DC short og Troll Nome når det kommer til hva jeg har hatt bruk for til mine hunder =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Mine trekker helt klart bedre med en god sele som passer, men det er ikke det som er viktigst for trekklysta. Det sitter i hodet på hunden. Litt medfødt, litt trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...